مصرف داروهای چاق کننده و لاغر کننده که در ماهواره و سایر رسانه ها تبلیغ می شود به دلیل اینکه تحت نظارت سازمان غذا و دارو نیست به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

آسیب جدی با مصرف داروهای خودسرانه/داروهای چاق کننده برای سلامتی مضر استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر محمد طاهر بروشکی استاد تمام گروه فارموکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه داروهای لاغر کننده به دلیل داشتن هورمون تیروئیدی باعث از کار افتادن غده فوق کلیوی می شود، گفت: این هورمون باعث کم کاری یا پرکاری تیروئید می شود و افزایش ضربان قلب و بی قراری را به همراه دارد.

او با اشاره به اینکه در برخی از داروهای لاغر کننده مواد مخدر استفاده می شود که این ترکیبات باعث از دست رفتن آب بدن می شود، ادامه داد: به عموم مردم توصیه می شود فریب داروهای لاغری و چاقی و سایر تبلیغات ماهواره ای را نخورند چراکه ضررهای این داروها به مراتب از سودشان بیشتر است.

استاد تمام گروه فارموکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف خود سرانه دارو می تواند مشکلاتی مانند خونریزی معده، افت فشار را به همراه آورد، گفت: متاسفانه فشارهای روانی ناشی از زندگی ماشینی گرایش مردم را به خوردن دارو تشویق می کند که این داروها حتما باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود.
 

مصرف آنتی بیوتیک باید راس ساعت و تا آخرین دوز دارویی باشد


بروشکی با اشاره به اینکه از نگهداری دارو در معرض دما و رطوبت باید پرهیز شود چراکه احتمال تجزیه دارو وجود دارد، افزود: مصرف آنتی بیوتیک باید راس ساعت و تا آخرین دوز دارویی مصرف شود در غیر این صورت احتمال مقاومت میکروبی برای فرد ایجاد می کند که این مقاومت میکروبی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است.

او با اشاره به اینکه داروهای مایع همچون شربت از زمانی که باز می شود حداکثر تا دو ماه در یخچال می توان نگهداری کرد، ادامه داد: بعد از این تاریخ اثربخشی دارو از بین می رود و در صورت مصرف دارو ،کمترین ضرر آن عدم اثربخشی آن است .

دکتر بروشکی با تاکید براینکه داروها نباید از بسته بندی اصیل خود خارج شوند ، گفت: عمده داروها باید در درجه ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شوند بنابراین از قرار دادن دارو در محیطی که در معرض حرارت یا رطوبت است جدا باید پرهیز شود.

استاد تمام گروه فارموکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای بیمارانی که چند دارو همزمان باید مصرف کنند توصیه می شود طبق نظر پزشک و درفاصله زمانی ده دقیقه داروها را مصرف کنند، گفت: بنا بر اصول کلی مصرف دارو باید با معده خالی انجام شود اما اگر معده خالی فرد را اذیت می کند می تواند مقدار اندکی غذا مصرف کند، علاوه براین داروهایی که تاکید شده بعد از غذا استفاده کنند باید بعد از مصرف غذا باشد.

بروشکی در خصوص طریقه مصرف داروهای استریل، افزود: استریل بودن قطره چشمی حتما باید رعایت شود واین داروها را می توان حداکثر به مدت یک ماه در یخچال نگهداری کرد.

او با اشاره به اینکه برای مصرف پمادها حداکثر تا ۶ ماه و در دمای اتاق می توان از آن نگهداری کرد، ادامه داد: در مجموع می توان گفت منزل مکان مناسبی برای نگهداری از دارو نیست چراکه داروها در داروخانه در شرایط ایده آل نگهداری می شوند اما در منزل به دلیل حضور کودکان و رطوبت و گرمای بیش از اندازه احتمال خطر وجود دارد.

انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار