حجت‌الاسلام روحانی در افتتاحیه کارخانه نوآوری آزادی:

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از فردا آغاز می‌شود/ کارخانه نوآوری تحول بزرگی است

حجت‌الاسلام روحانی گفت: امروز به سازمان انرژی اتمی دستور می‌دهم از فردا تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز شود.


کارخانه نوآوری تحول بزرگی است/ گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از فردا آغاز می‌شودبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور با حضور در کارخانه نوآوری آزادی اظهار کرد: کارخانه‌هایی که ما معمولا افتتاح می‌کنیم یا فولاد است یا مس و پتروشیمی و از این قبیل است، اما امروز وارد یک فاز نو و جدیدی شدیم. این کارخانه با همه کارخانه‌هایی که قبلا افتتاح می‌کردیم متفاوت است و این کارخانه، کارخانه نوآوری است.

رئیس‌جمهور افزود: معمولا کارخانه، نوآوری‌های قبلی را اجرا می‌کند، یعنی گام و نتایج گذشته را به مرحله عمل می‌آورد، ولی اینجا ایده‌های نو را مطرح می‌کند وخوبی‌اش این است که شرکت استارت‌آپ و نوآفرین ما کار را پیش می‌برند و یک عده هم در کنارشان هستند تا در پیچ و خم‌های اداری نمانند. این یک تحول بزرگ است، ولی نیاز به زیرساخت و فرهنگ و همکاری دارد.

او افزود: ما معمولا در صنعت و فناوری و حتی در علم دنباله رو هستیم. معمولا کشور‌های صنعتی یک گامی را برمی‌داشتند و بعد ما می‌آمدیم آن را عمل کنیم. در فناوری‌های معمولی این چنین است، اما در اینجا می‌توانیم نوآوری داشته باشیم که دیگری انجام نداده است.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: افتخار دولت یازدهم و دوازدهم این است که در این راستا گام‌های خوبی برداشته است و ممکن است کامل نباشد و کمتر از انتظار نسل جوان باشد، اما در عین حال یک حرکت بزرگی است که انجام گرفته است. اگر پهنای باند نداشتید این کار‌ها امکانپذیر نبود. همه این کار‌هایی که امروز بازدید کردیم متکی بود به پیشرفت ICT و پهنای باند. خیلی فشار‌ها ما دیدیم تا ما بتوانیم این را در دسترس شما قرار دهیم و هنوز هم در فشار هستیم.

رئیس جمهور گفت: اینکه ما امروز در یک کارخانه نوآوری هستیم، خوبی‌اش این است که همه در یک سالن در کنار هم هستند؛ این خیلی مهم است که همدیگر را بشناسیم.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: ایجاد ۳۰۰ هزار اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان را بسیار ارزنده دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان با تولید علم و درآمد، قدرت، رفاه و عزت می‌آفریند و باید بین سرمایه‌گذار و شرکت‌های نوپا پیوند ایجاد کرد.

رئیس جمهور  با بیان اینکه مهم است علمی یاد بگیریم که سود آن به کل جامعه برگردد، گفت: من فکر می‌کنم در شرایط تحریمی امروز، برخی از دوستان توضیحاتی در این‌باره می‌دادند، همین شرایط تحریم را ذکر می‌کردند و می‌گفتند در شرایط تحریم همه ما را در این کار‌ها کمک کنید تا به سرانجام برسانیم، که در این صورت صرفه جویی ارزی می‌شود و نیاز به خارج نداریم و رشد صادرات افزایش پیدا می‌کند.

او تأکید کرد: با توجه به شرایط تحریم، شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از همیشه برای عزت، حیثیت و ایستادگی کشور، ارزش و اهمیت دارند. تنها با شعار مقاومت، مقاومت درست نمی‌شود؛ بلکه در سایه علم، دانش، تلاش، کار و مذاکره، مقاومت به‌وجود می‌آید و این‌ها با همدیگر منافاتی ندارد و مقاومت زمینه را برای مذاکره آماده می‌کند تا از مقاومت بهره‌برداری کنیم.

آغاز گازدهی به سانتریفیوژهای فردو از فردا

رئیس جمهور با بیان اینکه ما از فردا گام چهارم و گام جدید را بر‌می‌داریم، گفت: امروز به سازمان انرژی اتمی دستور می‌دهم از فردا تزریق گاز به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز شود.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: پیشاپیش به همه کشور‌های ۱+۴ و کشور‌های دوست اعلام می‌کنیم گام چهارم تحت نظر آژانس انرژی اتمی خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: گام چهارم همانند گام سوم قابل بازگشت است و هر زمان که آنان به تعهدات اول ژانویه ۲۰۱۷ خود بازگردند ما نیز به تعهدات خود در این تاریخ باز خواهیم گشت.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه طبق برجام قرار بر این شد که ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در فردو بچرخند، اما گازی تزریق نشود، تصریح کرد: از فردا گازدهی در فردو آغاز می‌شود که ممکن است با آغاز این گام سر و صدا‌هایی ایجاد کنند و از حساسیت آنها نسبت به فردو باخبریم، اما هر وقت که آنها به تعهدات خود عمل کنند، این گام قابل بازگشت است و باید بدانند که نمی‌توانیم یکجانبه به برجام پایبند باشیم، اما آنها اقدامی نکنند.

او با بیان اینکه به تمام مذاکرات پشت پرده برای حل و فصل متعهد هستیم تا به جلو حرکت کنیم، تصریح کرد: برخی از کشور‌ها تلاش کردند که قبل از امروز به نتیجه برسیم، اما ناچاریم، گام چهارم را از فردا برداریم و ظرف ۲ ماه آینده فرصت مذاکره وجود دارد و اگر به راه‌حل درستی دست یافتیم تا تحریم فلزات و نفت برداشته شود و نفت را به راحتی بفروشیم و از پول‌هایمان در بانک‌ها استفاده کنیم، کاملاً آمادگی داریم تا به شرایط قبل بازگردیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: مطمئناً راهی که انتخاب کردیم، مسیری درست است و دنیا بداند ملت ایران همچنان که ملتی مقاوم و اهل ایستادگی است، اهل مذاکره و گفت‌وگو نیز هست.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: همچنان که امروز در این کارخانه، شتاب‌دهنده‌ها و ارایه‌کنندگان طرح‌های نو حضور دارند در وزارت خارجه نیز شتاب‌دهنده‌ها و طراحان طرح‌های نو داریم و ان‌شاء الله نتیجه نهایی به نفع ملت ایران خواهد بود.

رئیس جمهور خطاب به نوآوران و فعالان عرصه نوآوری، گفت: شما امروز کار بسیار بزرگی را به انجام رساندید و دولت نیز کماکان مانند گذشته در خدمت شما خواهد بود.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه در معاونت علمی شخصیتی همانند آقای ستاری حضور یافت که کار شرکت‌های دانش‌بنیان را باور داشت و به خوبی می‌شناخت که کار بسیار بزرگی است، گفت: همه وزرا و دستگاه‌ها آماده یاری‌رسانی هستند و همه وزرا و اعضای هیئت دولت باید از این مرکز بازدید کنند.

او با تأکید بر اینکه دنیای فناوری یک وادی محدود نبوده بلکه دنیایی بزرگ و وسیع است، ادامه داد: زمانی بود که وقتی پشت تریبون می‌رفتیم برخی فکر می‌کردند که مرتکب جرم شده‌ایم و باید بالای منبر رفت. آغاز تحولات سخت است و سنت‌گرایان و کسانی که تفکرات قدیمی دارند به سختی می‌توانند شرایط جدید را درک کنند که البته شرایط زمانه خود را تحمیل می‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه ابتدا باید این فرهنگ را به سرمایه‌گذار منتقل کنیم که با سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد سرمایه بیشتر و راحت‌تر است، گفت: می‌توان با علم و فناوری تحول بسیار بزرگی در اقتصاد و اشتغال بوجود آورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد ۳۰۰ هزار اشتغال با حدود ۴۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و درآمد ۹۰ هزار میلیارد تومانی و تقریباً به اندازه بودجه کل کشور، بسیار مهم است، تصریح کرد: این مهم می‌تواند قدرت، رفاه و تحول در زندگی مردم ایجاد کند. چرا که هر که داناست، تواناست و شرکت‌های دانش‌بنیان و علمی هستند که می‌توانند به ما در همه زمینه‌های نظامی، زندگی روزانه، صنعت، کشاورزی و خدمات، قدرت دهند.

حجت‌الاسلام  روحانی با اشاره به اینکه ۸ سال دفاع کردیم، اما در ۳۱ سال پس از آن در حال مذاکره برای این جنگ هستیم، گفت: در سفر سال گذشته به عراق از محور‌های مذاکرات با مقامات این کشور، آثار و اختلافات جنگ ۳۱ سال قبل بود و شاید سال‌ها مذاکره برای رسیدن به اهداف نیاز داشته باشیم.

رئیس جمهور همچنین به نامه‌های آیت‌الله رفسنجانی به صدام برای آزادسازی اسرای ایرانی در عراق اشاره کرد و افزود: در ابتدا به اصالت نامه‌های صدام شک داشتیم، اما بعد از مذاکرات به توافق رسیدیم و همه اسرا آزاد شدند و درباره تمام سرزمین‌های مورد بحث به نتیجه رسیدیم و در نهایت با این مذاکرات بود که در سازمان ملل موفق شدیم عراق را به عنوان آغازگر جنگ محکوم کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه فرق شرایط تحریمی ظالمانه، غلط و غیرقانونی کنونی با گذشته در این است که ما می‌گفتیم تحریم‌ها ظالمانه است، اما کشور‌های دیگر قبول نمی‌کردند و با ما هم‌آوا نبودند، تصریح کرد:، اما امروز به جز چند کشور همه با جمهوری اسلامی ایران هم‌آوا هستند که تحریم‌ها غلط، ظالمانه و غیرقانونی است و تمامی کشور‌ها حتی اروپا نیز اقدامات آمریکا را محکوم می‌کند و این امتیاز ماست که دنیا با ما هم‌آوا، هم‌سخن و هم‌فکر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا با اعمال تحریم‌های خطرناک به دنبال تسلیم کردن جمهوری اسلامی ایران بود، اما تسلیم نشدیم، تصریح کرد: سخت‌ترین شرایط را در سال ۹۷ داشتیم که توانستیم مشکلات را مهار کنیم و از ۱۳ آبان سال گذشته که آمریکا تحریم‌های خود را اجرایی و عملیاتی کرد تا ۱۳ آبان امسال شرایط در کنترل تورم رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی بهتر شده است.

او با بیان اینکه آمریکا می‌خواست ما را بشکند و تسلیم و تحقیر کند، تأکید کرد: تسلیم شدن و پذیرش حقارت زشت است و این ایستادگی که مایه افتخار جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که این ایستادگی چه زمانی حل خواهد شد، ادامه داد: باید گفت‌وگو و مذاکرات در هر سطحی با هر کسی انجام شود و الان در شرایطی هستیم که دنیا ما را باور دارد و راه برای مذاکره باز است.

حجت‌الاسلام  روحانی با اشاره به سفر امسال  خود به سازمان ملل تأکید کرد: به جای اینکه ساختمان سازمان ملل مرکز تحولات سیاسی شود، اما اتاق محل اقامت هیئت ایرانی مرکز تحولات سیاسی شد که این افتخار ملت ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملاقات روسای جمهور سایر کشور‌ها با هیئت ایرانی به معنای مقاوم بودن ملت ایران است، ادامه داد: وقتی رئیس جمهوری، نمایندگی ملتی با عظمت را دارد، این نشانگر عظمت آن رئیس جمهور است و تمام ذکر و فکر روزنامه‌ها و رسانه‌های دنیا این بود که از اتاق محل اقامت رئیس جمهور ایران چه خبری بیرون می‌آید.

حجت‌الاسلام  روحانی با بیان اینکه قدم‌های برداشته شده در گذشته در نیویورک به ثمر نرسید، اما این به معنای آن نیست که باید مأیوس شویم بلکه این راه ادامه دارد، تأکید کرد: در نیویورک به دنبال دو هدف بودیم، یکی اینکه آمریکایی‌ها راست نمی‌گویند و همه کشور‌ها اذعان داشتند که ایران درست می‌گوید و ما آنان را قانع کردیم که آماده مذاکره‌ایم، ترسی نداریم و در طول ۴۰ سال گذشته تخصص ما مذاکره بوده است.

رئیس جمهور تأکید کرد: ما اعلام کردیم که آمریکا باید رسماً اعلام کند که تحریم‌ها درست نیست و با حضور روسای جمهور ۱+۵ آماده مذاکره‌ایم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه برخی کشور‌ها می‌خواستند، این‌گونه تلقی کنند که ایران به عربستان حمله کرده و بنابراین آغازگر جنگ در منطقه است، افزود: هدف دوم ما از این سفر این بود که توضیح دهیم حملات به عربستان ارتباطی به ایران نداشته، بلکه جنگی بین یمن و آن کشور بوده است و کشور‌های مدعی این اتهامات باید دلایل و مدارک خود را مطرح کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما به جای آن اتهامات، پیشتاز طرح صلح هرمز شدیم و زمانی در منطقه تنها کسی که می‌گفت طرحی دارد آمریکا بود، اما امروز این ایران است که اعلام می‌کند طرح صلح دارد.


بیشتر بخوانید: جزئیات گام چهارم برجامی ایران از زبان روحانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
a.n
۰۱:۴۸ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
یه موقع با عطش فراوان و اعتماد به نفس وغرور و قطعیت ، به پای بر جام بی سرانجام رفتید.،حالا هم که قدم،قدم بیرون می‌یاید،
باور کنید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خودشون هم باور نمی‌کردند شما این همه سال تواین بازی برد،باخت باشید،بعد هم اصرارداشته باشید
باز توی این بازی بمونید،!! جلوی ضرر رو از هر جا بگیری سوده،
به جای توکل به کدخدا و توسل به اروپا، به خدا توکل کنید و جوانان و نیروها و ظرفیت های عظیم داخلی را باور کنید، چشم به داخل داشته باشیم و دل به خدا بدیم و در کنار رهنمودهای ولایت فقیه تلاش کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۵ آبان ۱۳۹۸
وقتی اقا فرمودند من خوشبین نیستم باید گوش میکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
از دولت آقای روحانی میخواهیم حالا با آن کسانی که اختلافی در تفکر دارند هم بگذارند وارد دولت بشوند چرا باید عده ای پست های بلندپایه سیاسی داشته باشند که همگی هم فکر با ایشان هستند؟ و اگر جایی کسی با ایشان اختلاف اندکی داشته باشد از دولت اخراج می شود؟ درست این است که از تجربیات و اندیشه های حتی مخالفانتان استفاده کنید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
4 سال منتظر بودیم که دولت تعهدبرجامی اضافه کنن 4سال هم باید منتظر بمونیم کهتعهد برجامیشون کم کنن
.کشورهای دیگه از ده ها منبع دیگه درآمد هنگفت دارن حتی از فروش زالو اندازه پول نفت ما میتونن درامد داشته باشن یه عده هم مارو سرکار گذاشتن که فقط منتظر بمونیم تا همه کشورها پیشرفت کنن ما عقب بمونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
من يكى از علامندان ايشان بودم. هميشه از زحمات ايشان قدردانى ميكردم و ديگران را هم تشويق ميكردم قدردان باشند. دوستش داشتنم و حالا هم دوستش دارم. ولى چه شد نميدانم مدتى است بيانات و ادعا ها و بطور كلى اظهارات ايشان را نميتوانم باور كنم. بخودم حق ميدهم كه [ وعده ها] ى اين عزيز را نپذيرم. نمى دانم چرا اينجورى شدم مثلا اگر بفرمايند امروز سه شنبه است ميروم و تقويم نگاه ميكنم. از خودم هم خجالت ميكشم. براى من دعا كنيد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
با همت دوستان ، زحمات سی ساله را یک شبه از دست دادیم ! دیدیم که به هر کدخدایی نمیشود اعتماد کرد. حالا باید سی سال دیگه زحمت بکشیم شاید به جایی که سه سال پیش بودیم برسیم.الی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
انگار نوآوري يه جور لباسه كه بايد برا توليدش كارخونه زد و لابد توقع دارن چند وقت ديگه اين كارخونه براشون سفينه فضايي بسازه برن مريخ
كارخونه نوآوري همون مدرسه ها و دبيرستانا و دانشگاهها و كارخونه هاست و كلا نوآوري تو ذهن بعضياست كه بايد شناسايي و روشون سرمايه گذاري بشه
Iran (Islamic Republic of)
خیرخواه
۱۹:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
مردم عزیز سلام /ببینید دولت مردان چقدر زحمت می کشند/انتخابات بعدی سعی کنید به کسانی رای بدهید که اینقدر بی زحمت نیوفتند/ماکه بهشون رای ندادیم نگران باشیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
چقدرساده لوحی دوسال التماس دوسال پای میزمذاکره دوسال هم انتظاردوسال هم خروج ازبرجام این نهایت کاردولت تدبیروامید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
تمام دنیابه این نتیجه رسیده اندکه مذاکره باآمریکاوغرب هیچ فایده ای نداردبلکه سم مهلک است اماایشان همچنان به راه اشتباه خوداصراردارد.
Iran (Islamic Republic of)
گشتاسب
۱۶:۰۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
این غنی سازی که تورم لجام گیسخته و رکود اقتصادی و خسارات هنگفت بر اثر تحریم ها را سبب گردیده غنی سازی کردید صرف غنی سازی محض چه نفعی داره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۱۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خوب ملتو 6 سال با این برجام موندند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
ای بابا...................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
همین کاهش تعهدات هسته ای است قول میدهم به دست وبای ما هم بیفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
ایران قبل ازبرجام گامهای بلندی درجهت پیشرفت هسته ای برداشته بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
تا کی میخواهید کشور رو معطل برجام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۳:۴۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
این همه منابع خرج کجا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۳:۴۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
لااقل بخودمان متکی باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
سلام:برگشت پذیری تعهدات ایران در برجام از طرف دولت یعنی با کمال تاسف تمام دستاوردهای هسته ای ناشی از کاهش تعهدات در چندین مرحله را بار دیگر به دست خود به آسانی برباد خواهیم داد به این صورت که اگر با تحقیقات و هزینه های مالی و انسانی فراوان به فنآوری پیشرفته و اختراع نوینی در صنعت هسته ای دست پیدا کردیم استفاده ازآنرا برخود حرام و ممنوع کنیم. براساس عقل سلیم ومنطق اگر قدری به قدرت داخلی خود و ازهمه مهمتربه قدرت لایزال الهی ایمان داشته باشیم قطعا بر خلاف این رویه باید تصمیم گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
بیاین بگین از تعهدات کم میکنم
خب چر از اول خطای برجامو انجام دادین
Iran (Islamic Republic of)
جابر
۱۲:۲۶ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
خودمون که داشتیم همین کارو میکردیم دوباره به پل بزنیم به گذشته تا از نو شروع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۱۴ آبان ۱۳۹۸
پیش به سوی تحرئمهای همه جانبه .....
آخرین اخبار