نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از حضور خود در ارمنستان برای شرکت در دوازدهمین اجلاس مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی خبر داد.

حضور نماینده ایران در ارمنستان برای شرکت در دوازدهمین اجلاس سازمان پیمان امنیتمحمدجواد جمالی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از حضور خود در ارمنستان برای شرکت در دوازدهمین اجلاس مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی خبر داد و گفت: این اجلاس برای دو روز ۱۳ و ۱۴ آبان ماه برگزار می‌شود.

او با بیان اینکه پیمان امنیت دسته جمعی در سال ۱۹۹۹ توسط روسای ۶ کشور عضو مشترک‌المنافع ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان در تاشکند امضا شد، افزود: آذربایجان و سال بعد گرجستان و بلاروس هم به این پیمان ملحق شدند.

جمالی بیان کرد: در آوریل سال ۱۹۹۶ کشور‌های عضو پیمان امنیت دسته جمعی به غیر از گرجستان، آذربایجان و بلاروس پروتکل تمدید این پیمان را امضا کردند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: در ۱۴ می ۲۰۰۲ سازمان پیمان امنیت دسته جمعی تأسیس و بعد از آن ازبکستان هم به این سازمان پیوست، مصوبه این سازمان هم که در کیشینست تصویب شده بود بر اساس تحکیم صلح، امنیت و ثبات بین المللی و منطقه‌ای، دفاع مطابق استقلال جمعی، حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های عضو را مدنظر قرار داده و کشور‌های عضو جهت دسترسی به آنها به ابزار سیاسی اولویت می‌دهند.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار است که در این اجلاس شرکت می‌کند و اکنون به دنبال آن است که به عنوان عضو ناظر قرار بگیرد.

جمالی با اشاره به اهداف نشست این دوره هم بیان کرد: پیش نویس مدل حقوقی، توصیه‌ها و سایر قوانین حقوقی پیشنهادی کمیته دائمی مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت دسته جمعی پیرامون امور دفاعی و امنیتی؛ پیش نویس توصیه‌های بهبود وضعیت قانون گذاری ملی کشور‌های عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی پیرامون کارکرد نیرو‌های حافظ صلح جمعی؛ پیش نویس فهرست مشورتی جرایم اداری و مبنایی در حوزه‌های فردی اجتماعی و امنیت ائتلافی کشور‌ها و همچنین پیش نویس توصیه‌های مربوط به نزدیک سازی قوانین اعضای سازمان پیمان امنیت دسته جمعی در حوزه مصادره اموال به دلیل مبارزه با فساد و حمایت مالی از تروریسم و سایر جرایم از اهداف نشست این دوره این سازمان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار