همایش ملی «یاوران وقف» با حضور سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.

برگزاری همایش ملی «یاوران وقف»به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همایش ملی «یاوران وقف» با حضور نماینده معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، صالحی‌ وزیر فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ و‌ حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز در موزه ملی ایران برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل معاون اجتماعی و فرهنگی اوقاف امور خیریه کشور ضمن گرامیداشت روز دانش آموز و روز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و‌ مبارزه با استکبار جهانی ٬ اظهار‌ کرد: وقف این ظرفیت را دارد که در حوزه‌های مختلف فرهنگی٬اجتماعی٬اقتصادی٬سیاسی و... نوآوری انجام دهد. با تجلیل از یاوران و خادمان وقف تنها می‌توان یاد آور‌ گوشه‌ای از جایگاه این خادمان شد.

وی افزود: ۷۰۰ یاور وقف در کشور حضور دارند که با توجه به شاخص بودن موقوفه ٬موضوع خاص موقوفه و خود واقف‌ امروز از ۲۵ یاور وقف در سالن همایش موزه ملی ایران تجلیل و تکریم می‌شود و بقیه یاوران وقف در شهر‌های خود تجلیل و‌ تکریم می‌شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عادل گفت: سفر سه روزه به آستان قدس رضوی به همراه یکی از نزدیکان این عزیزان هدیه معنوی است که اوقاف و امور خیریه کشور برای تجلیل از یاوران وقف در نظر گرفته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز گفت: با مرور گذشته ایران در دوره‌های مختلف به این اصل مهم خواهیم رسید که انقلاب اسلامی ایران امروز جایگاه مهمی در بین الملل دارد. زمانی ما اجازه تولید یا حتی تهیه سلاح را نداشتیم. به جایی رسیده بودیم که اجازه تولید سیم خاردار را نداشتیم. اما امروز با استفاده از دانش روز و فناوری‌های نوین صاحب بهترین جایگاه در صنایع دفاعی هستیم؛ نمونه بارز آن منهدم کردن پهپاد آمریکایی است.

وی افزود: موقوفات کشور در بسیاری از این فناوری‌ها دخیل بوده و نقش سرمایه گذار در حوزه مختلف را ایفا می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران به جایگاهی رسیده است که باعث عقب نشینی دشمنان نظام و‌ مردم ایران شده است. در حقیقت راه چگونگی استقامت و مبارزه با استکبار جهانی و سلطه گران را امام راحل (ره) به ما آموختند.

صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم در خصوص جایگاه خاص وقف در تمدن اسلامی‌ و‌ تمدن ایرانی - اسلامی مطرح‌کرد: با نگاهی به تاریخچه وقف پی به این موضوع می‌بریم که موقوفات در حوزه‌های مختلف تقویت کننده تمدن ایران اسلامی است. شناسنامه اصلی ما ایرانیان همین موقوفات و تمدن ایرانی اسلامی است.

وی افزود: وقف ریشه اصلی همه تمدن هاست؛ با‌ مرور تمدن اسلامی می بینیم که پیامبر (ص) وقف اسلامی را تاسیس کردند و یکی از شروط از یاران پیامبر (ص) بودن، وقف قسمتی از اموال بود. صحابه پیامبر (ص) با دل و‌ جان و با وجود مشقات و سختی‌ها اموال خود را وقف می‌کردند. نمونه بارز آن امام علی (ع) است که همه اموال خود را وقف کرد.

صالحی گفت: یکی از اهدافی که باید در حوزه وقف به آن توجه شود، ظرفیت سازی و توانمند سازی موقوفات برای رشد و ارتقای همه حوزه‌ها در کشور است. دو‌ نوع‌ اموال مشهود و نامشهود وجود دارد که موقوفات موجود از اموال مشهود است. ما باید اقدامات لازم را برای بسترسازی و ظرفیت سازی موقوفات اموال نامشهود انجام دهیم تا این حوزه توسعه داده شود؛ چرا که وقف موتور متحرکه اصلی توسعه و‌ افزایش تمدن انسانی است که امروز نیاز‌های مردم جهان وابسته به آن است‌.

کرمی نماینده معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور در این مراسم گفت: کمیته مشترک اوقاف و امور خیریه ‌کشور و معاونت علمی و ‌فناوری ‌رئیس جمهور ‌در حوزه وقف تشکیل شده‌ است که دو ‌وظیفه عمده را ‌بر عهده دارد؛ اول پذیرش‌ ریسک‌ پول‌ و‌ موقوفات در حوزه علم و فناوری برای تثبیت موقوفات و دوم معرفی موقوفات حوزه دانش بنیان.

در حاشیه این مراسم نیز نماینده معاونت علمی و فناوری ‌رئیس جمهور٬ وزیر‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ‌کشور از نمایشگاه دستاوردهای وقف بازدید کردند.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: وقف ، وزیر ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار