مادر خانواده همه روزه با تهیه و تامین سبد نیاز تغذیه‌ای خانوار و انتقال آن به سفره و توزیع آن بین اعضای خانواده رسالت عظیمی را به عهده دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، خانوار به عنوان کوچک‌ترین سلول سازنده بافت اجتماعی و عامل کلیدی در چرخه اقتصادی ملی از بعد تربیت نیروی کار و تامین سرمایه تلقی می‌شود و مادر خانواده در حکم دروازه سلامتی در تهیه و تامین نیاز‌های سلولی اعضای خانواده به مواد مغذی نقش غیرقابل انکاری را به عهده دارد.

نقش کلیدی خانواده در رفاه سلامت حال و آینده//گلی

مادر خانواده همه روزه با تهیه و تامین سبد نیاز تغذیه‌ای خانوار و انتقال آن به سفره و توزیع آن بین اعضای خانواده رسالت عظیمی را به عهده دارد و تلاش می‌کند تا در چهارچوب امکانات و آگاهی‌های خود، به رفع گرسنگی برحسب ذایقه تک‌تک افراد خانواده توجه کرده و رضایت همه را جلب کند.

در راستای تحقق این هدف، باید سبد غذایی تهیه شده به نحوی در سفره قرار گیرد و بین تک‌تک افراد خانواده تقسیم گردد که منجر به تامین نیاز‌های سلولی و نهایتا موجبات سلامتی افراد را تامین و تثبیت نماید، علاوه بر هنر کدبانوی خانه و فداکاری‌های وی که در راستای تامین رفاه خانواده از خود بروز می‌دهد، عوامل دیگری نیز بر عملکرد ایشان تاثیر می‌گذارد که عمده‌ترین آن‌ها یکی بعد از دیگری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ولی قبل از پرداختن به شرح و تفسیر عوامل مورد اشاره لازم است به این موضوع تاکید شود، اگر سفره خانواده تحت هر عاملی قادر به تامین انرژی، پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز میلیارد‌ها سلول تشکیل دهنده جسم افراد خانواده نباشد، بیماری‌های مختلف ناشی از کمبود مواد مغذی بروز خواهد کرد.

از طرف دیگر ابتلای افراد خانواده به انواع بیماری‌های عفونی، گوارشی یا ریوی و ساختاری در فرآیند بهره‌گیری سلولی از غذا‌های مصرفی مداخله منفی نموده و با گسترش سوءتغذیه وضعیت جسمانی و توان فکری مبتلایان تحلیل خواهد رفت و هر روز بیشتر از قبل آن‌ها را ضعیف، ناتوان و فرسوده خواهد ساخت.

از طرف دیگر در الگو‌های تغذیه خانواده اگر زیاده‌روی و بیش‌خوری و بدخوری، تک‌خوری به صورت مستمر و به مدت طولانی صورت پذیرد، خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات اسکلتی، سرطان‌ها، افزایش پرفشاری خون، بیماری‌های ناشی از اسیداوریک بالا، چربی خون بالا و ... افزوده خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار