به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدیه گنجه مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تعداد کل تماسهای برقرار شده با خط اورژانس اجتماعی (۱۲۳) از زمان راهاندازی تا پایان مهرماه امسل هزار و ۱۸ مورد بوده است.
او افزود: راهاندازی اورژانس اجتماعی در شهرستانهای دارای جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر از اولویتهای قانون برنامه ششم توسعه و سازمان بهزیستی کشور بود که این مرکز تخصصی مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی با پیگیری خانم کاظم زاده رئیس اداره بهزیستی در این شهرستان راهاندازی و از اسفند ۹۶ فعالیتش را آغاز کرد.
مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد با ارائه گزارشی از وضعیت پروندههای تشکیل شده در این مرکز گفت: از زمان راهاندازی اورژانس تاکنون ۳۳۵ پرونده در این مرکز تشکیل شد که بیشترین موارد مربوط به کودک آزاری و همسرآزاری است.
گنجه با بیان اینکه اورژانس اجتماعی شامل مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و خدمات سیار اورژانس اجتماعی (تیم و خودروى سیار) است، گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون بیش از ۲۶۰ تماس با خط تلفن اورژانس شهرستان برقرار شد که براساس آمار کارشناسان؛ بیشترین تماس مربوط به خشونتهای خانوادگی بویژه کودک آزاری و همسرآزاری بوده است.
او ادامه داد: اورژانس اجتماعی یکی از واحدهایی است که برای مداخله و کاهش آسیبهای اجتماعی با ورود به موقع در بحرانها از وقوع بسیاری از آسیبها جلوگیری و از تبدیل شدن بسیاری از اتفاقات به آسیب یا بحران جلوگیری میکند و از ابتدای امسال تا کنون؛ تعداد خدمات مشاوره و مددکاری موثر توسط اورژانس بهزیستی شهرستان، هزار و ۲۵۸ مداخله در بحران، هزار و ۲ مورد اعزام واحد سیار اورژانس و تماس با مداخلات خط تلفن نیز ۵۸۰ مورد بوده است.
گنجه با بیان اینکه اطلاع رسانی، آگاهسازی، آموزش و مداخلات روانشناسی و مددکاری از جمله برنامههای اورژانس اجتماعی در پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی است، افزود: مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی در کنار دیگر واحدهای سازمانی بهزیستی با برنامهریزی و برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی توسط کارشناسان مرکز با موضوعات مختلف کنترل خشم، تروما یا شکست عشقی، پیشگیری از خودکشی، تابآوری و مهارتهای ارتباطی و همچنین حضور مستمر واحد سیار اورژانس در روستاها و بخشهای شهرستان، مراکز آموزشی و با برگزاری کارگاههای آموزشی و جلسات مشاوره، اقدماتی را در زمینه پیشگیری از آسیبها و آگاهسازی جامعه انجام داده است که نیاز به حمایت رسانه ها، فعالان اجتماعی، معتمدین و شوراها میباشد تا بتوانیم اورژانس اجتماعی را کاملتر به جامعه معرفی کنیم.
مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد با اشاره به اینکه عمده مداخلات در شهرستان مربوط به کودک آزاری است، گفت: در طول مدت فعالیت اورژانس تا پایان مهرماه امسال، از ۱۲۶ پرونده مربوط به کودک آزاری تنها یک مورد به مراکز نگهداری ارجاع شد و مشکل ۱۲۵ پرونده با مداخلات روانشناسی و مددکاری رفع شد و والدین و افرادی که با کودک در تعامل بودند، پس از مشاوره و دریافت خدمات مددکاری، رفتار مناسب تری در پیش گرفتند و وضعیت بحرانی مرتفع شد.
او با درخواست همکاری از مردم در ارائه گزارش موارد آسیب به خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی، تصریح کرد: پروندههای کودک آزاری باتوجه به حساسیت موضوع در اولویت مداخله اورژانس قرار میگیرد، انواع کودک آزاری باعث آسیب جدی به آنان میشود و کودکان آزاردیده در همه جنبههای رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نارساییهای فراوانی روبرو خواهند شد. از طرف دیگر فرد آزاردهنده معمولا از اعضای خانواده یا نزدیکان کودک است و دارای مشکلات روحی بوده و این رفتار نامناسب با کودکان به دلیل کمبود مهارتهای زندگی و فرزندپروری در وی رخ میدهد.
این مسئول با تاکید بر اینکه برگزاری کارگاههای آموزشی مهارت زندگی ویژه والدین و اجرای برنامههای آگاهسازی کودکان با همکاری دیگر ادارات شهرستان ضروری است، تصریح کرد: نحوه ارائه خدمات اورژانس در موارد کودک آزاری بدین شکل است که تماس گیرنده میتواند خود کودک، والدین و سایر بستگان فرد، همسایگان، مهدهای کودک، مدارس و مراکز آموزشی و هر فرد مطلع از مورد آزاردیده باشد، پس از برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات اولیه، اقدامات لازم باتوجه به نوع آزار (جسمی، جنسی، روانی، غفلت و سهل انگاری) شامل مصاحبه و ارزیابی، بازدید از منزل، خدمات مددکاری و مداخلات روانشناختی، اقدامات درمانی، قضایی و آموزشی باتوجه به کودک آزار دیده انجام میشود.
زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیبدیده یا در معرض آسیب، همسران و کودکان آزار دیده، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کردهاند، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، سالمندان و معلولین آزار دیده از جمله گروههای هدف مرکز تخصصی اورژانس اجتماعی بهزیستی هستند که گروه متقاضی دریافت خدمات میتوانند با مراجعه حضوری به مرکز اورژانس (خیابان شهید آوینى، روبروى اداره بهزیستى) یا تماس با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی از خدمات این مرکز بهرهمند شوند.
انتهای پیام/چ