مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نداشتن متولی واحد مهمترین مشکل صنایع تبدیلی است.

نبود متولی واحد، مهمترین مشکل صنایع تبدیلی/ زیرساخت ها برای توسه تجهیزات تولید فراهم نیستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اسفندیاری مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه گفت و گوی  ۱۸:۳۰ درباره وضعیت صنایع تبدیلی و راهکارهای توسعه این بخش گفت:  در حوزه صنایع تبدیلی میزان تولید و دریافت کارخانه باید مطابقت داشته باشد تا توجیه پذیری اقتصادی داشته باشد، در حال حاضر برخی کارخانه ها با نیمی از ظرفیت تولید خود کار می کنند .

او ادامه داد: در نقاطی که میزان تولید پایین است، ایجاد صنایع تبدیلی توجیه اقتصادی ندارد.

اسفندیاری افزود: مقامات همه استان‌ها مایل هستند که کارخانه‌های غذایی متعددی در منطقه خود داشته باشند، اما اولویت‌ها توجیه اقتصادی است.

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نداشتن متولی واحد مهمترین مشکل صنایع تبدیلی است.۴۰ سال است که  تلاش می کنیم مدیریت این بخش یک جا متمرکز شود اما هنوز پراکندگی وجود دارد. 

اسفندیاری با بیان اینکه قوانین در حوزه صنایع تبدیلی تا حدودی مغایر همدیگر است، گفت: متولیان متعدد به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای حوزه صنایع تبدیلی مدیریت وزارت صمت و نظارت یک دستگاه نطارتی کفایت می کند.

این مقام مسئول در خصوص حمایت های دولتی از این بخش تصریح کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی، نوسازی و توسعه در حوزه صنایع تبدیلی در نظر گرفته شده و تا کنون بیش از ۸۰ درصد این مبلغ پرداخت شده است.


بیشتربخوانید:ضرورت استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان در جهت تقویت صنعت برق کشور


در ادامه برنامه زرگران دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی  گفت: صنایع غذایی بیش از ۹۰ درصد در دست بخش خصوصی است اما متولیان این بخش همه دولتی هستند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی افزود: ضایعات در کشور بعد از برداشت به ۴ درصد می‌رسد که در مقایسه با کشور‌های صنعتی، عدد پایینی است. در کشور‌های صنعتی این عدد به ۱۰ درصد می‌رسد.

زرگران افزود: کارخانجات با ظرفیت ۶۰ درصد کار می‌کنند، این نشان می‌دهد که تولید با صنایع همخوانی ندارد و صنایع زیادی در کشور فعال است.

وی گفت:مهمترین مشکلات صنایع تبدیلی ،  نداشتن متولی واحد است. قوانین و آیین نامه های متعددی از سوی دستگاه های مختلف همچون وزارت بهداشت، سازمان استاندارد،  وزارت جهاد کشاورزی و صمت صادر می شود و هر کدام به صورت جزیره ای عمل می کنند.

زرگران درباره مشکلات نقدینگی واحد ها پس از افزایش نرخ ارز گفت: با تورم و افزایش قیمتی که سال گذشته رخ داد هم نیاز واحدها به نقدینگی بیشتر شد و هم قدرت خرید مردم نسبت به قبل کاهش یافت در این شرایط باید دولت دو راهکار باید برای اینکه مصرف کننده قدرت خرید را از دست ندهد در کنار افزایش سرمایه در گردش واحدها ارائه دهد.

وی درباره توسعه تجهیزات در صنایع تبدیلی گفت: زیرساخت ها برای توسعه تجهیزات تولید در صنایع تبدیلی فراهم نیست. شرایط اقتصادی یک سال اخیر امکان نوسازی به واحدها و امکان پرداخت وام بیشتر از سوی دولت را نمی دهد.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی درباره اختصاص ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به نوسازی واحدها تصریح کرد: با توجه به اینکه نیاز واحدهای تولیدی به نقدینگی دو برابر شده است، بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان  برای نوسازی این بخش کفایت نمی کند،   ضمن اینکه تامین همین مبلغ هم  جای تردید دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار