مدیرکل حریم شهرداری تهران درباره تخریب ۲۳ واحد غیر مجاز در منطقه فرحزاد که در بستر رودخانه ساخته شده بودند،توضیحاتی داد.

مجتبی شکری مدیر کل حریم شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تخریب ۲۳ واحد غیر مجاز در بستررودخانه‌ای در منطقه فرحزاد گفت:  عموما بنای غیر مجاز، بنا‌هایی است شامل، چهار دیواری، احداث ساختمان و انباری، رستوران، در فضا‌هایی که مجوز ندارد.

او با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها هرگونه بنا و احداث و عملیات عمرانی باید در حریم و محدوده شهر تهران وبا مجوزی که شهرداری صادر می‌کند، انجام شود، گفت: وقتی این روش  انجام نشود و بنایی خارج از مجوز صادره شهرداری احداث شود؛ وظیفه شهرداری حکم می‌کند بر اساس آراء صادره ماده ۱۰۰و آراء قضایی، نسبت به عملیات تخریب وارد عمل شود.

مدیر کل حریم شهرداری تهران اظهار کرد: از ۲۳ مورد بنای غیر مجاز امروز، ۸ مورد آن‌ها رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را داشته و بقیه هم براساس رای قضایی؛ دربستر رودخانه ایجاد شده که علاوه بر موضوع ساخت و ساز، موضوع امنیت و اتفاقات پیش بینی شده در سیلاب‌ها را برای منطقه و شهر تهران به وجود می‌آورد. براین اساس لازم است همچون سال قبل این موضوع هوشمندانه رصد شده تا از اتفاقات و مسائل موفق بیرون آییم.

به گفته شکری تمام بنا‌هایی که برای عملیات اجرایی مورد هدف هستند؛ بار‌ها اخطار لازم را کتبی و شفاهی دریافت کرده‌اند و به آن‌ها اعلام شد که شما در مسیر عملیات تخریب قرار دارید.

او در ادامه با اشاره به نیمه تمام ماندن عملیات تخریب امروز گفت: اعمال قانون و انجام تخریب مقدمات امنیتی دارد که باید توسط پلیس پیشگیری یا کلانتری منطقه تدارک لازم دیده شود.

شکری با بیان اینکه هفته‌های قبل همکاران در منطقه ۵ و اداره کل حریم الکل حریم منطقه ۲ هماهنگی لازم را داشته اند، گفت: ظاهراً در برآورد نیرو‌های لازم ایراداتی به آن وارد شده و باید نیرو‌های بیشتری جهت تأمین امنیت این عملیات حضور پیدا می‌کردند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و این عملیات تخریب به تعویق می‌افتد.

شکری با اشاره به بحث نظارت ابتدایی به ساخت و ساز‌های غیر مجاز در شهر و حریم تهران به مساحت دوبرابری مساحت حریم تهران نسبت به شهر تهران اشاره کرد و گفت: مساحت شهر تهران حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع و ۲۲ منطقه شهری است. درحالی که حریم تهران با وسعت ۱۳۰۰ کیلومتر مربع، در پهنه گسترده‌ای در ارتفاعات کوه‌ها و رودخانه‌ها است. عملاً رویتی‌ای که در شهر اتفاق بیفتد در حریم تهران امکان آن وجود نداشته و نظارت لحظه‌ای غیرممکن بوده و طی ۳ الی ۴ روز زمان لازم دارد.

مدیر کل حریم شهرداری تهران افزود: موضوع و ساخت و ساز غیرمجازی که امروز به آن مبتلا هستیم طی بازه زمانی ۷ الی ۸ ساله شکل گرفته است.


بیشتربخوانید: تدوین نهایی طرح ساختاری حریم شهر تهران تا ۶ ماه آینده


او با بیان اینکه در مواجهه با بنا‌های غیر مجاز تسامح وجود نخواهد داشت، ادامه داد: در عملکرد جدید شهرداری عمدتاً اجازه تخلف را نخواهیم داد و در صورت تخطی، درهمان بخش اول یعنب احداث و ساخت ساز باید جلوگیری شود. چرا که تخریب هزینه‌های اجتماعی سیاسی و اقتصادی فراوانی دارد. با کسانی که از این موضوع تخطی کرده و صیانت از حریم را توجه نکنند به شدت برخورد می‌کنیم. همانطور که در دو هفته اخیر سه نفر از شهرداران نواحی به دلیل همین موضوع توبیخ قرارشدند.

مدیرکل حریم شهرداری تهران یادآور شد: ما از تخریب بنا یا ساختمانی ولو غیرمجاز خوشحال نیستیم، چراکه این سرمایه را سرمایه ملت می‌دانیم. گاهی براساس ناآگاهی وی ک دیوارکشی ساده شهروندان دچار اشتباه و تخلف می‌شوند بنابراین لازم است که همراه با هوشمند‌سازی و آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی به آن‌ها اقدامات لازم را در این راستا انجام داد.

انتهای پیام/

مساحت شهر تهران حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع است

برچسب ها: شهرداری ، شورای شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار