برای اولین بار در ۱۰۰ سال گذشته، جایزه نوبل به یک کیهان‌شناس کانادایی - آمریکایی به اسم جیمز پیدلز داده شد.

جایزه نوبل فیزیک امسال را چه اشخاصی گرفتند؟ /برای اولین بار در ۱۰۰ سال گذشته یک کیهان شنان جایزه نوبل گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امسال جایزه نوبل فیزیک را منجم‌ها گرفتند. در ابتدا باید گفت نوبل فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی تفاوت مهمی با نوبل صلح دارند. این نوبل‌های علمی را معمولاً کسی می‌گیرد که آخرین سال‌های فعالیت علمی‌اش است و برای فعالیت‌های علمی خودش جایزه نوبل را گرفته است. ولی در نوبل صلح یا نوبل اقتصاد اتفاقی که می‌افتد این است که این نوبل برای این فرد تبدیل به ارزش افزوده می‌شود و او می‌تواند در حوزه‌ای که دارد تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

به همین دلیل فیزیکدان‌هایی که جایزه نوبل می‌گیرند افرادی هستند که کار‌هایی را در سال‌های قبل انجام داده‌اند. امسال نوبل فیزیک دو قسمت شد؛ یک دوم آن به یک کیهان‌شناس نظری داده شد و یک قسمت دیگر بین دو اخترشناس رصدی تقسیم شد که کیهان‌شناس نظری خیلی مهم‌تر بود، به این دلیل که این اولین بار در ۱۰۰ سال گذشته بود که نوبل به یک کیهان‌شناس داده می‌شد و کسی که این نوبل را گرفت یک دانشمند کانادایی - آمریکای به اسم جیمز پیدلز است.

سال‌های طولانی است که همه منتظر بودند پیدلز نوبل بگیرد. از کنار پژوهش‌های وی تاکنون حدود ۵ نوبل به همکاران او داده شده است.

اقدامات پیدلز

اولین بار در ۱۳ می ۱۹۶۵ در یک مجله مقاله‌ای منتشر شد از چهار دانشمند از پرینستون که آنها در این مقاله پیش‌بینی کردند که اگر نظریه بیک‌بنگ واقعی و عالم با بیک‌بنگ یا همان انفجار بزرگ ساخته شده باشد، باید تابش زمینه کیهانی را رصد کنیم، یعنی یک طول موجی در کل عالم به طور یکسان منتشر شده است که پیدلز یکی از نویسندگان این مقاله بود. ۶ روز بعد از انتشار این مقاله، دو مهندس آمریکایی یک طول موج را کشف کرده بودند که نمی‌دانستند چی هست، این مقدار فاصله هم خیلی عجیب بود. این دو نفر نوبل گرفتند، ولی این ۴ نویسنده نوبل نگرفتند.


۶ ماه بعد مهم‌ترین مقاله سال‌های اخیر کیهان‌شناسی با موضوع محتوای تابشی جسم سیاه کیهان و تشکیل کهکشان‌ها منتشر شد، این مقاله کیهان شناسی به عنوان بخشی از علوم دقیقه در علم فیزیک شناخته شد و در سال ۱۹۷۰ پیدلز ماده تاریک را وارد مدل‌های کیهان شناسی کرد. در سال ۱۹۸۰ دوبار پیدلز سازه کیهان‌شناسی را معرفی و عامل انرژی تاریک را وارد مدل‌های کیهان‌شناسی کرد و در سال ۲۰۱۲ به کسانی که انرژی تاریک را رصد کردند نوبل داند، ولی پیدلز باز هم نوبل نگرفت با وجودی که ماده تاریک، انرژی تاریک و مدل کیهان‌شناختی متعلق به پیدلز بود. بالاخره نوبل به فردی تعلق گرفت که کار ریاضی انجام می‌دهد و شاید هیچ وقت آسمان را رصد نکرده است.

بخش دیگر نوبل امسال که به دو قسمت تقسیم شد، به دو فرانسوی تعلق گرفت که این‌ها کار جدیدی انجام داده بودند. این افراد در سال ۱۹۹۵ توانستند سیارات فراخورشیدی را رصد کنند. الآن چندین هزار سیاره فراخورشیدی را رصد کرده‌ایم و چیزی در حدود یک یا ۲ میلیارد سیاره فراخورشیدی فقط داخل کهکشان راه شیری در اندازه زمین قرار دارد که برخی از آن‌ها ظرفیت حیات و زندگی را دارند و حتی یک سیاره کشف شده است که در آن بخار آب وجود دارد.

اساسنامه جایزه نوبل بیشتر از ۱۰۰ سال پیش نوشته شده است و با توجه به مدل علم امروزی خیلی شفاف نیست. انتقادات زیادی به شفاف نبودن جوایز آن نیز مطرح شده است، ولی احتمال دارد که در چند سال آینده اساسنامه نوبل عوض شود و جایزه‌های دیگری هم وارد شوند که برخی از آن‌ها مقدارش از نوبل هم بیشتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.