پیام میمونا محد شریف مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد در آیین گرامیداشت روز جهانی شهرها قرائت شد.

قرائت پیام مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحدبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیام میمونا مهد شریف مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد به مناسب روز جهانی شهر‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی در آیین گرامیداشت روز جهانی شهر‌ها و اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران قرائت شد.

متن پیام مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد به شهر ذیل است:

«روز جهانی شهر‌ها موقعیتی است تا خاطر نشان کنیم، در حالی که شهر‌ها با چالش‌های زیادی روبرو هستند مکان‌هایی خواهند بود که ما راه‌حل مسائل را نیز در آن‌ها خواهیم یافت.

شهر‌ها مرکز خلاقیت و نوآوری هستند. در شهر‌ها می‌توانیم از این راه‌حل‌ها در مقیاس‌های مناسب استفاده کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که برای همگان سودمند خواهد بود.

روز جهانی شهر‌ها توجه جوامع بین‌الملل را در مورد اینکه شهرنشینی چگونه می‌تواند به توسعه پایدار منجر شود به خود متمرکز می‌کند، در حالی که موضوع کلی این روز «شهر بهتر، زندگی بهتر» است موضوع خاص سال ۲۰۱۹ تغییر جهان، نوآوری‌ها و زندگی بهتر برای نسل‌های آینده است. در شهر‌ها بسیاری از مشکلات جهانی از تغییرات آب و هوایی گرفته تا نابرابری تا مهاجرت که بیشتر افراد به ویژه قشر آسیب پذیر را تحت تأثیر قرار می‌دهد وجود دارد، شهر‌ها همچنین بسیاری از این چالش‌ها را ایجاد می‌کنند. ادامه روند شهری کنونی به شیوه معمول منجر به افزایش گرمای جهانی، ایجاد کوه‌هایی از زباله، گسترش سکونتگاه‌های غیر رسمی، ترافیک ناشی از شبکه‌های شطرنجی و گسترش پراکنده، غیر قابل کنترل و برنامه‌ریزی نشده در شهر‌های پایدار خواهد شد.

این موضوع با ایجاد شهر‌های فراگیر، ایمن، پایدار و تاب‌آور که آرمان ۱۱ از آرمان‌های توسعه پایدار است و باید تا سال ۲۰۳۰ محقق شود، در تعارض است.


بیشتر بخوانید: تهران شهری زنده به مردم و شهروندان/ تصمیم‌های پشت درب‌های بسته باید اعلام شوند


ما سریعا به ایده‌های جدید نیاز داریم تا بتوانیم شیوه‌های زندگی فعلی در شهر‌ها را تغییر داده و از بهتر شدن آن برای نسل‌های آینده اطمینان حاصل کنیم. نوآوری شامل ایده‌های ساده، خلاقانه و فناوری پیش‌رو است.

نوآوری می‌تواند به ما در برنامه‌ریزی برای افراد و شهر‌های دوستدار محیط زیست با محله‌های فراگیر و فضا‌های عمومی کمک کند تا از این طریق به ایجاد سیستم‌های پیشرفته زیست محیطی و مراکز با تنوع زیستی و تولید انرژی سبز دست یابیم.

ایده‌های خلاقانه به ما این امکان را می‌دهد تا در خصوص روش‌های مدیریت منابع، جابه‌جایی کالا و افراد، ارائه خدمات و ساخت زیرساخت‌ها و بنا‌ها مؤثرتر و کارآمدتر باشیم.

شهر‌ها دو سوم تقاضای انرژی جهانی و سه چهارم انتشار دی اکسید کربن جهانی را به خود اختصاص داده اند. از آن جایی که مساحتی که به شهر‌ها اختصاص خواهند یافت، در طول سه دهه آینده دو برابر خواهد شد. ما نیازمند یافتن راه‌حل‌هایی مقیاس پذیر هستیم این بدان معنا است که ۷۰ درصد ساختمان‌های موجود در سال ۲۰۵۰ هنوز ساخته نشده‌اند و این امر فرصتی برای ایجاد زیرساخت‌های تاب‌آور و بدون کربن را فراهم می‌کند.

ما برای افزایش کارآیی انرژی از طریق تهویه طبیعی گرمایش حرارتی و خنک‌کننده خورشیدی به استفاده از نوآوری نیازمندیم و تبدیل زباله به انرژی و فناوری بازیابی منابع این امکان را به شهر‌ها می‌دهد تا مدیریت پسماند را بهبود بخشیده، مشاغل سخت به وجود آورده و انرژی پاک و مقرون به صرفه برای حمل و نقل ایجاد کنند و با استفاه از برنامه‌هایی برای به اشتراک گذاری وسیله نقلیه مدیریت پسماند و بازیافت باعث افزایش کارآیی شوند.

نوآوری می‌تواند فراگیری و انسجام اجتماعی را فراهم کند. این اجازه را می‌دهد تا افراد تازه وارد، کم توان، فقرای شهری و سایر اقشار آسیب پذیر از حقوق برابر و دسترسی به خدمات، زیرساخت‌ها و فرصت‌های معیشت برخوردار شوند.

از آنجا که اکتبر شهری، ماهی که به افزایش آگاهی در مورد چالش‌های شهری، موفقیت و پایداری اختصاص یافته و رو به پایان است، من از برگزاری رویداد‌های جهانی که اتفاق افتاده بسیار مشعوف هستم.

می‌خواهم از شهر یکاترینبورگ روسیه به خاطر میزبانی از روز جهانی شهر‌ها سال ۲۰۱۹ و دولت، مردم و شهرداری شانگهای و همچنین دولت جمهوری خلق چین که در سال ۲۰۱۳ اقدام به ایجاد روز جهانی شهر‌ها از طریق قطع نامه سازمان ملل متحد کرد، تشکر کنم.

من "می" علاقمندم تا شهر‌ها را ترغیب کنم تا علاقه خود به میزبانی روز جهانی شهر‌ها در سال ۲۰۲۰ را ابراز کنند؛ همچنین مشتاقانه منتظر استقبال همه شما از مجمع جهانی شهری در فوریه ۲۰۲۰ در ابوظبی هستم که همچنان در نوآوری و فرهنگ تمرکز دارد.

رویداد‌های هیجان‌انگیز بسیاری در طول سال آینده وجود دارد. بیایید تا برای ایجاد تغییرات مثبت نوآوری با هم همکاری کنیم.»

انتهای پیام/

قرائت پیام مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار