لاهوتی گفت: در شش ماهه امسال، صادرات رشد ۲۲ درصدی را در وزن و کاهش محسوسی در ارزش داشته است.

ببه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در نشست خبری صبح امروز  با اصحاب رسانه اظهار کرد: در ۶ ماهه امسال، رشد ۲۲ درصدی را در صادرات وزنی شاهد بودیم، این در حالی است که از نظر ارزشی صادرات با روند کاهشی مواجه بوده ایم.
بیشتر بخوانید: صادرات محصولات کشاورزی، جایگزین مناسب درآمد نفت/هلند ۲ برابر درآمد نفتی ایران محصولات کشاورزی صادر می‌کند

وی با اشاره به اینکه واردات همانند سال گذشته است، تصریح کرد: این در حالی است که تراز تجاری کشور منفی ۲۷۳ میلیون دلار و به نفع واردات شده است.
 
رئیس کنفدراسیون صادراتی با اشاره اینکه چین، عراق، افغانستان، ترکیه و امارات جزو پنج کشور اول صادراتی ایران هستند، افزود: هند از بازار ۵ کشور اول صادراتی ایران خارج شده و نشان می‌دهد این کشور در قبال تحریم سختگیرانه‌تر عمل کرده است.

وی در ادامه گفت: در ۶ ماهه نخست امسال کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند بزرگترین صادرکنندگان به ایران بوده اند و میانگین نرخ هر تن واردات ٢٩٥ دلار بوده است.

به گفته لاهوتی، ٧١ درصد ارز صادراتی به کشور بازگشته است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: کارنامه تجارت خارجی در نیمه اول سال ۹۸ نشان می‌دهد حجم تجارت خارجی ایران در نیمه نخست سال، ۴۲میلیارد و ۱۶۹میلیون دلار است که از این میزان، ۲۱میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار سهم واردات و ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار سهم صادرات است.

لاهوتی در ادامه اظهار کرد: در ۶ ماه ابتدایی امسال، وزن واردات رشد کمتر از نیم درصدی داشته اما ارزش آن با افت حدود ۵/ ۵ درصدی مواجه شده است.

این مقام مسئول درباره آینده تجارت با کشور سوریه اظهار کرد: با توجه به خسارتی که به این کشور به دلیل جنگ وارد شده این کشور در آینده نزدیک جزو شرکای مهم ما خواهد شد، اما این حضور به ۲ موضوع مهم بستگی دارد.

لاهوتی تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران جزو اتحادیه عرب نیست تعرفه واردات به این کشور بالا است که با توجه به روابط خوب سیاسی که داریم باید تلاش کنیم این تعرفه کاهش و نزدیک به صفر برسد همچنین باید در جهت ایجاد کانال انتقال مالی فکری شود تا همانند سایر بازار‌های صادراتی در برگشت ارز دچار مشکل نشویم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: بر اساس گزارش سامانه نیما، از اول فروردین ٩٨ تا ٨ آبان ٩٨ در مجموع ۱۰ میلیارد و ٣٤٤ میلیون یورو فروش ارز صادراتی بوده که در مجموع بالغ بر ٨ میلیارد و ٣٨١ میلیون یورو تامین ارزی واردات از این محل انجام شده است.

لاهوتی با بیان اینکه میانگین نرخ فروش یورو ١١ هزار و ٨٣١ تومان و میانگین نرخ خرید یورو هم ١١٨٨٩ تومان بوده است، افزود: میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه ١٠ هزار و ٧٠٢ تومان و میانگین نرخ فروش دلار نیز ١٠ هزار و ٥٩٤ تومان بوده است.

ارزش پایه کالا‌های صادراتی ۳۰ تا ۳۵ درصد کم شده است

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های اخیر امریکا علیه برخی شرکت‌های فنی و مهندسی و تاثیر آن بر صادرات خدمات فنی و مهندسی، با بی‌تاثیر خواندن این تحریم‌ها گفت: به نظر می‌رسد امریکایی‌هایی که قبلاً سپاه پاسداران را تحریم کرده بودند، با تحریم شرکت‌های زیر مجموعه آن، هدفی جز جو روانی ندارند و این تحریم‌ها بر صادرات خدمات فنی و مهندسی، تاثیری نخواهد داشت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: مشکل اصلی شرکت‌های فنی و مهندسی برای صادرات این خدمات به کشور‌های دیگر، موضوع ضمانت‌نامه‌های بانکی برای شرکت در مناقصات و اخذ تعهدات آن‌ها است که متاسفانه سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران نیز کفاف این ضمانت‌نامه‌ها را نمی‌دهد.

لاهوتی اضافه کرد: البته امیدواریم با افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به دنبال تاکید قائم مقام وزیر صنعت و تبدیل سرمایه ریالی این صندوق به سرمایه ارزی، فضا برای حضور شرکت‌های فنی و مهندسی در بازار‌های خارج کشور فراهم شود چراکه در حال حاضر پتانسیل ۴ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی در کشور وجود دارد، ولی قادر به صادرات این سرمایه نیستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر جایگاه امارات در سبد صادراتی ایران گفت: امارات متحده عربی در حال حاضر در رده چهارم مقاصد عمده صادراتی کالا‌های ایران قرار دارد درحالیکه پیش از آغاز تحریم‌ها، این کشور در رتبه دوم قرار داشت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: این کاهش صادرات از یک طرف به دلیل تنش‌های سیاسی امارات با ایران است و از طرف دیگر به دلیل تحت تاثیر بودن بانک‌های اماراتی از سیاست‌های تحریمی امریکا است، ولی گرچه در هفته‌های گذشته امارات بخشی از پول‌های ایران را آزاد کرد و به نظر می‌رسد از تنش‌هایش با ایران تا اندازه‌ای کاسته، ولی بعید می‌دانم که امارات بتواند به جایگاه قبلی خود بازگردد.

لاهوتی در واکنش به اینکه آیا عمان می‌تواند کشوری جایگزین امارات در روابط با ایران باشد؟ افزود: این موضوع چندان به انتخاب ما یا عمان بستگی ندارد بلکه امارات به این دلیل توانست به نوعی تبدیل به «هاب» منطقه شود که سرمایه‌گذاری خارجی هنگفتی در بخش‌های مختلف آن از جمله زیرساخت‌های حمل و نقل و بانکی آن صورت گرفت؛ لذا بعید به نظر می‌رسد حداقل در کوتاه مدت، عمان یا هر کشور دیگری بتواند جایگزین امارات شود. 

لاهوتی گفت: گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران حکایت از آن دارد که ۱۰ درصد از ارزش پایه‌های صادراتی کم شده است که رقم آن در صادرات ۲۱ میلیارد دلاری چیزی معادل دو میلیارد دلار کاهش می‌شود و طرح عدد ۷ میلیارد دلاری صحیح نیست. البته این سوال از رئیس کل بانک مرکزی هم پرسیده شد که ایشان هم پاسخ ندادند چراکه مسئولیتی در این زمینه ندارند و مسئول اصلی، گمرک است.

لاهوتی گفت: صادرکنندگان به دلیل اینکه باید تعهد ارزی بدهند، ارزش پایه‌های صادراتی را در محاسبات خود مهم تلقی می‌کنند که بر این اساس، گمرک نیز اقدام به کاهش ارزش پایه‌های صادراتی متناسب با شرایط روز کرده است؛ بنابراین صادرکننده هم بر اساس آن متعهد به بازگشت ارز است؛ چراکه نمی‌تواند برای کالایی را که یک دلار فروخته، ۱.۳ دلار تعهد ارزی بدهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، به طور میانگین ارزش پایه کالا‌های صادراتی ۳۰ تا ۳۵ درصد کم شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار