حکیم زاده گفت: جداسازی دانش آموزان در گروه‌های مختلف موجب بازتولید چند طبقگی آموزشی شده و کیفیت را کاهش می‌دهد.

جداسازی دانش آموزان موجب چند طبقگی آموزش شد/ قبولی کنکور مدارس غیردولتی دستاورد نیستبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی زاویه درباره موضوع حذف تنوع مدارس اظهار کرد: تفاوت و برخورداری کیفیت خوب یادگیری جنبه‌ای تبعیض آمیز در آموزش و پرورش است و در ایجاد فرصت برابر آموزشی فارغ از نژاد، جنسیت، قومیت و فرهنگ کارنامه خوبی داریم به طوری که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸.۵ درصد است.

او ادامه داد: اکنون توانستیم برابری جنسیتی میان دختران و پسران ایجاد کنیم و نسبت آموزش دختران به پسران ۴۹ به ۵۱ درصد است.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه اکنون همه کودکان فرصت یادگیری برابری ندارند، تصریح کرد: این موضوع به دلایل مختلفی ایجاد شده است و اکنون در مفهوم عدالت آ‌موزشی دچار مشکل هستیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه جداسازی دانش آموزان از ابتدا رویه غلطی داشته است، بیان کرد: باید فرصتی فراهم شود تا دانش آموزان از نظر طبقات اجتماعی و میزان هوش در کنار هم تربیت شوند، ولی آن‌ها را در چهار طبقه دسته بندی کرده‌ایم.

او ادامه داد: کیفیت نیروی انسانی، فضا و امکانات تراکم کلاس‌های درس و کیفیت همسالان در محیط یادگیری موجب ایجاد فرصت نابرابر آموزش با توجه به جداسازی‌ها شده است در گذشته آموزش عامل تحرک اجتماعی بود و فرزند اقشار مختلف در یک محیط آموزشی قرار می‌گرفتند، اما اکنون این تفاوت‌های فردی راه را برای آموزش یکسان تغییر داده است.


پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید

حکیم‌زاده تأکید کرد: اکنون با توجه به جداسازی‌هایی که در نظام آموزشی شاهد هستیم کدرشته‌های خوب دانشگاهی از دسترس طبقه متوسط خارج شده و رتبه‌های خوب کنکور و دانش آموزان المپیادی در انحصار چند شهر و کشور قرار گرفته‌اند مدارس هم از طریق جداسازی، فرصت با هم بودن را از کودکان می‌گیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: جداسازی دانش آموزان بر اساس عملکرد تحصیلی آن‌ها موجب شده تا مدارس دولتی دچار مشکل شوند و کیفیت همسالان در این مدارس از بین رفته است. نباید فراموش کنیم که ۴۲ هزار شهید و معلم دانش آموز بعد از انقلاب محصول مدارس دولتی هستند.

او ادامه داد: هفته بزرگداشت مقام معلم رهبر معظم انقلاب فرمودند که کار‌های آموزش و پرورش را دست کم نگیرید بر همین اساس معتقدم هر نظام آموزشی آسیب‌هایی دارد، اما بر اساس تجارب معتقدم هر قدر از مرکز دور می‌شویم معلمان در کلاس‌های عشایری چند پایه و کانکسی زحمات بسیاری می‌کشند بنابراین شرایط به گونه‌ای نیست که بگوییم فضای مدرسه دولتی مناسب نبوده و ناچار به تأسیس مدرسه غیردولتی هستیم.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه مدارس غیردولتی برای جذب دانش آموز، افرادی با معدل بالای ۱۹ را هم از طریق آزمون ورودی پذیرش می‌کنند، گفت: بعد از مصاحبه از این دانش آموزان به شهریه‌های چند ده میلیونی از اولیای آن‌ها دریافت می‌شود و طبیعی است که با این پشتوانه و امکانات فضای بهتری برای آموزش این دانش آموزان فراهم است در نتیجه در کنکور نتایج بهتری کسب می‌کنند که آن را دستاورد خود هم می‌دانند در حالی که دستاورد زمانی است که یک مدرسه دولتی عادی میانگین نمرات دانش آموزان را ارتقا دهد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی دانش آموزان دچار آسیب جدی می‌شوند آسیب‌های جدی از نظر جنبه‌های تربیتی آن‌ها وجود خواهد داشت و محیط کلاس هم برای عده‌ای خاص در نظر گرفته می‌شود.

او با اشاره به اینکه نظام‌های پیشرو آموزشی ضمن شناسایی استعداد‌ها آن را جداسازی نمی‌کنند، گفت: تقویت استعداد‌ها از طریق برنامه‌های تابستانی، قوی کردن محتوای آموزشی و برنامه‌های این چنین شکل می‌گیرد؛ اکنون مدارس سمپاد و نمونه دولتی داریم که دانش آموزان را تحت شرایط خاصی جذب می‌کنند و برای تحصیل آن‌ها شهریه اخذ می‌شود.

حکیم‌زاده بیان کرد: اگر دانش آموزان این مدارس را بررسی کنیم اکثر آن‌ها از طبقات متوسط یا مرفه جامعه هستند و این در حالی است که هر خانواده‌ای نمی‌تواند چنین هزینه‌ای برای آموزش فرزندش داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: وجود مدارس غیردولتی باعث کاهش چند شیفته شدن مدارس نیست بلکه جمعیت دانش آموزان کاهش پیدا کرده است همچنین وجود این مدارس در ارتقای کیفیت مدارس دولتی هم تأثیری نداشته است.

او ادامه داد: اکنون ۶۰ درصد دانش آموزان ابتدایی در کلا‌س‌هایی با تراکم بیش از ۲۶ نفر تحصیل می‌کنند که این مصداقی از نبود تأثیرگذاری مدارس غیردولتی در کیفیت مدارس دولتی است.

حکیم‌زاده گفت: در تمام دنیا آموزش عمومی به دولت واگذار شده است، ما هم باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم و دانش آموز را در دوره ابتدایی و متوسطه اول از هم تفکیک نکنیم.

انتهای پیام/

در مفهوم عدالت آ‌موزشی دچار مشکل هستیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۷:۵۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۸
یکی از بهترین کارها اگر انجام شود همین است همه ی مدارس دولتی و یکنواخت شوند.ولی اگر بود.مدارسنمونه دولتی ،تیزهوشان و شاهد و ... باید با مدارس دولتی یکی شوند تا این فاصه ی طبقاتی هم مالی و ... از بین برود.