بانوان روستایی در رونق، توان اقتصاد خانواده و تولید محصولات تبدیلی به حمایت‌های قابل توجهی نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استان فارس با شهرستان‌ها و روستا‌های زیادی در دهه پنجم انقلاب اسلامی توانسته با حمایت از خانوار‌های روستایی هم چرخ اقتصاد خانواده‌ها و هم استان را بچرخاند.

رونق و توسعه اقتصاد مستلزم منابع انسانی کارآمد است. زنان نیمی از این منابع انسانی به شمار می‌آیند و مشارکت آنها اساسی‌ترین و اصلی‌ترین اهداف پیشبرد توسعه اقتصاد یک کشور است.

از گذشته‌های دور، زنان روستایی پا به پای مردان کار و چرخ اقتصاد خانواده را با کمک دیگر اعضا به گردش در می‌آوردند، آنها علاوه بر خانه داری، همسر داری، تربیت فرزندان در دامپروری و کشاورزی نقش بسزایی در اقتصاد خانواده داشتند. این زنان در دامپروری رسیدگی به حیوانات و تولید لبنیات و در کشاورزی کاشت و برداشت انواع سیزیجات و سیفی جات را به عهده داشتند.

بعد از انقلاب اسلامی و بها دادن به جوامع روستایی توسط امام خمینی (ره) یکی از اساسی‌ترین عامل توسعه روستا‌ها، یعنی بانوان این زنان پر توان و توانمند روستایی، باعث رشد هر چه بیشتر فرهنگ تعاون و همکاری در روستا‌ها شد.

تلاش بانوان روستایی با دستان خالی در رونق اقتصاد خانواده

بانوان هماهنگی و توان خود و دیگر زنان را بررسی و طرح توانمند سازی بانوان روستایی به نام صندوق خرد زنان با حمایت جهاد کشاورزی را راه اندازی کردند، بدین صورت که با تشکیل گروه‌های ۵ تا ۷ نفره تقسیم، انجمنی را تشکیل و از طرف مدیریت امور زنان، مبلغی را به عنوان تسهیلات بدون سود دریافت که تولید محصولات تبدیلی را به صورت انبوه شروع کردند.

حلال مشکلات اقتصاد خانواده روستاییان

کراری مدیر صندوق خرد زنان روستای کوار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: در سال‌های نه چندان دور وقتی دیدم که زنان با چه شور و شوقی پا به پای مردان در مزرعه‌ها و زمین‌های کشاورزی کار می‌کنند تا اقتصاد خانواده را هر چه بیشتر رونق بخشند، به این فکر افتادم که صندوقی را راه اندازی و با دادن تسهیلات گروهی گره‌ای را در خانواده‌های روستایی باز کنم.

او بیان کرد:در ابتدا زنان روستا را جمع و به گروه‌های ۷ نفره تبدیل و با دادن تسهیلات توسط همین زنان کار‌های خانگی از جمله میوه خشک، تولید مرغ و تخم مرغ محلی، گیاهان دارویی، زنبور داری، صنایع دستی را راه اندازی کردیم.

کراری، دادن تسهیلات را مستلزم قوانین صندوق دانست و اضافه کرد: ماهیانه مبلغی را به عنوان قسط از هر اعضا گرفته و هر ماه این مبلغ به یک عضو تعلق می‌گیرد که با آن می‌تواند به کسب و کار خود جان تازه‌ای ببخشد.

مدیر صندوق خرد زنان روستای کوار در خصوص اینکه این طرح درآمدزایی زیادی ندارد و فقط کمک هزینه خانواده است، اظهار کرد: با تلاش بیشتر می‌توان با صنعتی شدن در کنار سنتی به هزینه‌های خانوار کمک و تولید و توان را رونق داد.

شهبازی مدیر یکی از صندوق‌های خرد زنان در شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: با دور هم آوردن زنان عشایر اطراف شیراز توانستیم صندوق خرد زنان را راه اندازی کنیم، که این صندوق بیشتر حول محور گردشگری و بوم گردی می‌چرخد.

تلاش بانوان روستایی با دستان خالی در رونق اقتصاد خانواده

او افزود: در واقع به غیر از صنایع دستی، جوجه خانگی، انواع تخم‌های مرغ و کبک و بلدرچین خانگی، خیاطی، زنبور داری، پرورش گیاهان دارویی، این طرح برای گردشگران داخلی و خارجی بستری برای نشان سبک و سیاق زندگی عشایری و روستایی را فراهم آورده است.

نوری کارشناس زنان روستایی و عشایر فارس هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با بیان درآمدزا بودن این صندوق‌ها گفت: صندوق‌های خرد زنان توانسته درآمد خانوار‌های کم درآمد را از طریق پرداخت وام‌های کوچک برای انجام فعالیت‌های درآمدزا افزایش دهد.

او، توانمندی زنان روستایی، کمک به خانواده و جامعه را چنین بیان کرد: بسیاری از اعضای صندوق‌ها توانسته اند با دریافت وام ها، مشاغل خانگی ایجاد و در زمینه‌های فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی، پرورش گیاهان دارویی و دام و طیور فعالیت کنند و همچنین این صندوق‌ها محلی و خودجوش هستند که جلسات ماهیانه بیشتر در حسینیه‌ها، مساجد روستا و جلسات آموزشی معمولا در مراکز جهاد کشاورزی برگزار می‌شود.

نوری با بیان راه اندازی اولیه صندوق‌ها در کشور ادامه داد: اولین صندوق آزمایشی اعتبارات خرد کشور در استان مازندران شهرستان بابل، روستای فیروز چاه، در سال ۱۳۷۹ و اولین صندوق اعتبار خرد استان فارس در روستای میانده، شهرستان فسا در سال ۱۳۸۰ تشکیل شد.

کارشناس زنان روستایی و عشایر فارس، زمینه‌های فعالیت این صندوق‌ها را برشمرد و گفت: صندوق‌های کشور بیشتر در زمینه‌های فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی، تولید شوریجات و ترشی جات، پرورش دام و طیور، پرورش گیاهان دارویی، تولید صنایع دستی و بوم گردی و گردشگری فعالیت دارند که در این راستا ۴ اقامتگاه توسط این صندوق‌ها در سطح استان واقع در فیروز آباد، شیراز، استهبان و آباده ایجاد شده است.

تسهیلات کم بهره و پربرکت

مرتضایی کارشناس مسئول زنان روستایی و عشایر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، با اشاره به مهم‌ترین اهداف تشکیل صندوق‌های اعتبارات خرد از نظر جهاد کشاورزی، ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف، توانمند سازی جامعه محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی گروه‌های اعتباری و پس انداز مالی است، اما در کنار این هدف می‌توان ارتقا مهارت‌های فردی و اجتماعی زنان روستایی از طریق برنامه آموزشی دست یافت.

مرتضایی حمایت جهاد کشاورزی به این صندوق‌ها ضروری دانست و ادامه داد: جهاد کشاورزی طی تفاهم نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید کشور به هر صندوق مبلغ ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد تعلق می‌گیرد.

تلاش بانوان روستایی با دستان خالی در رونق اقتصاد خانواده

کارشناس مسئول زنان روستایی و عشایر فارس تصریح کرد: تعداد صندوق‌ها در تمامی شهرستان‌های استان فارس پراکنده شده اما بیشترین صندوق‌ها در شهرستان‌های مرودشت شیراز و استهبان است ، همچنین در هر شهرستان یک نفر عضو صندوق کارآفرینی کشور است.

او یکی مشکلات صندوق‌های خرد زنان را قانون دانست و افزود: این صندوق‌ها نمی‌توانند به صورت قانونی ثبت شوند تا بتوانند از مزایای دولتی استفاده کنند.

هر خانواده یک واحد تولیدی

زنان نشان داده اند که توانایی بالقوه‌ای دارند که تحت شرایط مناسب می‌توانند در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خانواده دست داشته باشند.

در روستا‌ها با توجه به این که جمعیت زنان بالا و بیشتر فعالیت‌ها بر دوش این زنان توانمند است که بیشتر این زنان از لحاظ مالی ضعیف، اما با توانایی خاص و شایسته رسیدگی و امید به آینده و امکانات هستند. با بهره‌مند شدن از امکانات در روستا‌ها می‌توانند موقعیت اقتصادی و اجتماعی خود و خانواده را بهبود یابند.

صندوق‌های خرد توانسته با مشارکت خود زنان، مهارت‌های فردی و اجتماعی آن‌ها را از طریق برنامه‌های آموزشی به خصوص برگزاری کارگاه و کلاس‌های آموزشی ارتقا دهد.

در جامعه روستایی ایران هر خانواده می‌تواند به عنوان یک واحد تولیدی نام برده شود که یکی از شالوده‌های اساسی این واحد‌ها زنان روستایی هستند به طوری که بدون حضور آنان اقتصاد خانواده نمی‌تواند پایداری خود را حفظ کند.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.