آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان بوشهر فعالیت بدنی کافی ندارند.

۶۴ درصد بوشهری‌ها فعالیت بدنی کافی ندارندبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آخرین بررسی عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر در استان بوشهر که پارسال صورت گرفت نشان داد ۶۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان فعالیت بدنی کافی ندارند.

اتسام حمدی ادامه داد: بیماری‌هایی مانند فشارخون بالا، سطح بالای کلسترول خون، مصرف ناکافی میوه و سبزی، اضافه‌وزن و چاقی، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف دخانیات و الکل ازجمله مهم‌ترین عوامل خطر زمینه‌ساز بیماری‌های غیر واگیر به شمار می‌روند.

او بیان کرد: با گسترش روزافزون شهرنشینی، اشتغال زیاد، دوری از طبیعت در کنار کمبود مکان‌ها و امکانات تفریحی‌ورزشی، میزان فعالیت بدنی در بین جوامع کمتر شده و آمار‌ها نشان می‌دهد ۹۰درصد ایرانیان دچار کمبود فعالیت بدنی هستند و این وضعیت در بین زنان جدی‌تر است.

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: با توجه به این مطالعه، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر در سال‌های آتی بسیار بالاست و این موضوع جای نگرانی دارد در نتیجه احتمال سکته‌های قلبی، مغزی، دیابت و افزایش بیماری‌های مزمن دیگر و درنتیجه مرگ زودهنگام افراد افزایش خواهد یافت.

حمدی گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) کاهش کم‌تحرکی به میزان ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ بوده و سومین سالی است که ایران به‌طور پیاپی برای استمرار برنامه ترویج فعالیت جسمانی در مناسبت‌های ملی سلامت اطلاع‌رسانی می‌کند.

او افزود: داشتن دست‌کم ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی به‌صورت روزانه یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و در صورت ناتوانی در انجام فعالیت جسمانی، می‌توان ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی روزانه را به ۱۰ دقیقه و ۳ بار در روز تقسیم کرد.

ورزش، شادابی، آرامش

او همچنین با اشاره به در پیش رو بودن هفته ملی سلامت بانوان ایران، افزود: این هفته از ۱۰ تا ۱۶ آبان‌  برگزار می‌شود و هدف از این نام‌گذاری اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت بانوان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور است.

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شعار هفته سلامت بانوان ایران «ورزش، شادابی، آرامش» با تأکید بر نقش تحرک و فعالیت جسمانی بر سلامت روانی و کاهش اضطراب در بانوان تعیین‌شده است.

انتهای پیام/ک

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.