سرشماری به روش ثبت مبنا، بهره‌وری در نظام آماری مدرن را ارتقا می‌دهد

اولین سرشماری به روش ثبت مبنا سال ۱۴۰۵ انجام می‌شود.

سرشماری به روش ثبت مبنا، بهره‌وری در نظام آماری مدرن را ارتقا می‌دهدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛رئیس مرکز آمار ایران گفت: سرشماری به روش ثبت مبنا، بهره‌وری در نظام آماری مدرن را ارتقا می‌دهد و بر این اساس، اولین سرشماری ثبت مبنا برای سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی شده است، اما اجرای آزمایشی آن در سال ۱۴۰۰ انجام خواهد شد.

حسین‌زاده در مراسم گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی در زنجان گفت: در این روش به جای استفاده از روش سرشماری سنتی از ریزداده‌های اداری استفاده می‌شود.

او گفت: باید نگرشی ایجاد شود که ریزداده‌های دستگاه‌ها در اختیار مرکز ملی آمار قرار گیرد چراکه ارایه آمار‌های رسمی کشور با کیفیت بالا به حمایت و پشتیبانی و تفکر دستگاه‌ها نیاز دارد.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی، لازمه توسعه و آمار لازمه برنامه‌ریزی است، گفت: آمار از ابتدای پدیدآمدن با واژه حکومت، گره خورده و آمار برای اداره کردن جامعه بشری بسیار پراهمیت است.

حسین‌زاده آمار رسمی را محصول و کالای عمومی خواند و گفت: رقابت‌پذیری در آمار سبب ارتقای کیفیت نمی‌شود، زیرا رقابت در کالای عمومی، مطرح نیست.

وی با بیان اینکه داشتن یک مرجع برای اعلام آمار سبب افزایش مطلوبیت خدمات می‌شود گفت: اگر یک مرجع و شاخص رسمی نباشد اعتماد جامعه نسبت به آمار‌های رسمی کاهش می‌یابد و کاهش اعتماد، تاثیر نامطلوبی بر کارآیی حکمرانی خواهد داشت.

او با بیان اینکه ایران، تنها کشور دنیا است که رشد اقتصادی و تورم توسط ۲ نهاد اعلام می‌شود گفت: در جلسه ۲۲ مرداد شورای عالی آمار، موازی کاری، حذف و مرجعیت مرکز آمار ایران اعلام شده است.

انتهای پیام/ا

برچسب ها: آمار ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.