سفیر اسبق ایران در اردن گفت:عربستان به خاطر منافع و اهدافش در مقابله با سیاست خاورمیانه ایران، تلاش می‌کند نقش حزب الله را در صحنه داخلی لبنان کمرنگ کند.


شیعیان تنها بخش منسجم لبنان/استعفای سعدحریری نمی‌تواند معضلات لبنان را حل کند/عربستان به دنبال کمرنگ کردن نقش حزب الله لبنان استنصرت‌الله تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نا آرامی‌های لبنان، گفت: لبنان کشوری کوچک با مشکلات ساختاری است، این کشور به دلایل دموگرافیکی، ساختار سیاسی _اجتماعی و نیز سوابق مستعمره ایی که در تقسیم بندی بعد از جنگ جهانی اول مستعمره فرانسه شد، متاسفانه هنوز ساختار واقعی دولت مدرن شکل نگرفته و این ساختار موجود بر نظام طائفه ایی حاکم نشده است، به گونه‌ای که نه تنها دموکراسی بلکه حتی احزاب این کشور که جزء اولیه و پایه دموکراسی هستند بر پایه همین تقسیم بندی طائفی و با گرایش حمایت پوسته مذهب و نه لزوما اعتقاد واقعی به مذهب شکل گرفته اند.

او افزود: هر بخش از طوائف دارای نهاد‌های خود بوده به گونه‌ای که مسیحیان، اهل سنت، شیعیان، درزی‌ها و علوی‌ها هر کدام احزاب خودشان را دارند و بجای هویت ملی هویت خودشان را به این‌ها پیوند زده اند، اما از آنجا که تعداد مسیحیان، سنی‌ها و شیعیان در لبنان تقریباً برابر است، بنابراین ساختار سیاسی چنان چیده شده که هیچ مذهب و هیچ جریان سیاسی نتواند در این کشور اکثریت را به دست بیاورد و قدرت را به تنهایی صاحب شود، ولی بصورت شرکت سهامی اداره میشود و نه شایسته سالاری، یکی از مهمترین ریشه مشکلات لبنان نیز همین است.

احزاب لبنان به دنبال حفظ منافع فرقه‌ای هستند

تاجیک تصریح کرد: احزاب در لبنان به جای اینکه وسیله تصمیم سازی و گردش قدرت باشند به دنبال حفظ منافع فرقه‌ای اند نه منافع ملی، حزب الله و جنبش امل برای تأمین منافع شیعیان با یکدیگر هم پیمانند و از این رو شاید شیعیان به دلیل سوابق تاریخی و محرومیت از امتیازات اجتماعی در حال حاضر تنها بخش منسجم و همبسته در ساختار سیاسی اجتماعی لبنان به شمار می‌روند، شاید بتوان ادعا کرد این امر مورد رضایت سایر طوائف نیست.

خانواده سرمایه دار لبنان به دنبال جلب حمایت قدرت‌های خارجی‌اند

سفیر اسبق ایران در اردن ادامه داد:سرنوشت سیاسی سنی مذهب‌ها در لبنان را چند خانواده سرمایه دار رقیب تعیین می‌کنند مانند حریری، میقاتی، کرامی، سلام و مسیحیان میان عونی‌ها و فالانژ‌ها تقسیم شده‌اند که دشمن یکدیگرند، همگی این‌ها به دنبال جلب حمایت قدرت‌های خارجی‌اند و این یکی از معضلات اساسی جامعه امروز لبنان است و بعید به نظر می‌رسد که با استعفای نخست وزیر بتوان به چنین معضلاتی فائق آمد.

او افزود: لبنان منابع طبیعی کم و مشکلات ساختاری زیاد است که این کشور مزیت نسبی اش نظام بانک داری آن بوده است، در حقیقت لبنان در دو قسمت صنعت چاپ و نظام بانک داری معروف بود و بیشتر خدمات مالی منطقه‌ای و بین المللی می‌داد.

تاجیک ادامه داد: لبنان به دلیل مشکلات ساختاری نظام دولت نوین ندارد و این امر باعث می‌شود که نحوه خدمات دهی آن بسیار ناطلوب باشد. حدود ۳ سال پیش بحران زباله در بیروت تظاهرات عجیبی به راه انداخت،.ساختار حکومتی باعث شد که یک فاصله طبقاتی عجیبی بین بخش ثروتمند جامعه و طبقه متوسط است که بیشتر آن طبقه جوان و فارغ التحصیل هستند یعنی بیکاری بالایی وجود دارد.

بدهی۹۰ میلیارد دلاری لبنان

سفیر اسبق ایران در اردن با اشاره به بدهکاری دولت لبنان، گفت: مبلغی که لبنان بدهکار است چیزی حدود ۸۵ تا ۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که به دلیل نداشتن منابع طبیعی و روند خدماتی که در سیستم اقتصادی آن است.

او ادامه داد:کمک‌های عربستان و صندوق بین المللی پول برای انجام اصلاحاتی در لبنان داشته و نظام بانکی بین المللی منجر به بدهکار شدن این کشور شده، البته آمریکا هم سالانه میزانی کمک و قرض داشته است، همچنین کشور‌های بوده‌اند که به لبنان تاکنون کمک می‌کردند، ولی در حال حاضر به خاطر وضعیت اقتصادی خود امکان ادامه آن کمک‌ها را ندارند؛ از جمله عربستان و آمریکا.

تاجیک اضافه کرد: با قطع کمک‌ها به لبنان طبیعی است، سیستمی که عادت به قرض گرفتن از مجامع بین المللی و خصوصی دچار مشکلاتی شود و نتواند بودجه بندی سالانه خود را انجام دهد. در واقع فعالیت‌های زیرساختی است که ایجاد شغل می‌کند و اجازه می‌دهد که ثروت در کشور گردش یابد و خانوار‌ها از آن استفاده کنند، اما ثروت بیشتر در دست سرمایه داران است که نقش عمده‌ای در احزاب لبنان دارند، این ها عواملی است که لبنان با آن روبه رو ست.

او با اشاره به استعفای نخست وزیر لبنان، گفت: به فرض اینکه یک نخست وزیر دیگر بخواهد سیاست انبساطی یا انقباضی پیش بگیرد، آیا می‌تواند بر این عوامل پیروز شود، جای شک دارد، این تحلیل در بستری است که ما فرض کنیم جمعیتی که به خیابان‌ها آمدند فقط برای حل مشکلاتشان باشد که به حق هم است.

پشت پرده نا آرامی های لبنان

تاجیک ادامه داد: پشت ناآرامی‌های لبنان سناریو‌های دیگری تدوین شده یعنی این خواست مردم است، ولی یک سری فشار‌های داخلی که در توازن قوا در داخل لبنان و فشار‌های دیگری از کشور‌های منطقه و فرا منطقه به لبنان وجود دارد و سناریو‌هایی است که بتواند کارت برنده ایران در سیاست خارجی که مزیت نسبی در مسائل خاورمیانه است را از دست آن خارج کنند.

سفیر اسبق ایران در اردن با اشاره به آینده لبنان، تاکید کرد:اگر کفه ترازو به سمت مسائل و نیاز‌های مردم سنگینی کند، لبنان به سمت آرامش ممکن است پیش برود و نخست وزیر دیگری بیاید و سلسله اصلاحات اقتصادی بگیرد، چراکه این کشور از این جور موارد قبلا داشته است، ولی اگر کفه به سمت آن سناریو‌هایی از پشت پرده و تحلیل بدبینانه سنگینی کند، به عقیده من لبنان روز‌های آرامی را تجربه نخواهد کرد و سمت درگیری‌های داخلی پیش خواهد رفت.

او افزود: با موضع غیر شفافی که آمریکا دارد مخصوصا در سوریه و آن استراتژی بزرگ آن‌ها که علاقمند هستند،کشور‌های اطراف رژیم صهیونیستی را به خود مشغول کند برای حداکثر سازی امنیت رژیم صهیونیستی.

تاجیک گفت:امارات در مسائل لبنان وزنی ندارد، ولی عربستان به دلیل منافعی که دارد و اهدافی که در مقابله با سیاست خاورمیانه با ایران دارد، تلاش می‌کند که نقش حزب الله را در صحنه داخلی کمرنگ کند تا قدرت تصمیم گیری و تاثیر گذاری طرفدارانش در لبنان را بیشتر کند.

فرانسوی ها بیشترین نقش را در لبنان دارند

سفیر اسبق ایران در اردن تصریح کرد: در میان کشور‌های خارجی به دلیل سابقه تاریخی و اینکه لبنان بعد از جنگ جهانی دوم مستعمره فرانسه بوده، فرانسوی‌ها بیشترین نقش را در میان کشور‌های اروپایی در لبنان دارند، آمریکا هم به دلیل همان تمرکز سیاست خاورمیانه اش علاقمند است از وزن لبنان در معادلات خاورمیانه و رویارویی با جمهوری اسلامی استفاده کند.

اعتراضات لبنان از ۲۵ مهر در اعتراض به وضعیت اقتصادی آغاز شد، به دنبال این اعتراضات، سعد حریری طرح اصلاحی را پیشنهاد کرد. به نوشته رسانه ها، کاهش ۵۰ درصدی حقوق همه نمایندگان و وزرای فعلی و سابق، اعمال مالیات ۲۵ درصدی بر بانک‌ها و شرکت‌های بیمه، لغو مصوبه کاهش مستمری بازنشستگی نیرو‌های ارتش و سازمان‌های امنیتی و تعیین سقف برای حقوق نظامیان از جمله مهمترین بخش‌های این طرح اصلاحی بود. طرح پیشنهادی وی نتوانست معترضان را راضی کند و آن‌ها همچنان به حضور در خیابان‌ها ادامه دادند.

این دومین استعفای وی طی دو سال اخیر است. حریری در آبان ماه ۱۳۹۶ نیز یک هفته پس از سفری غیرمنتظره که به عربستان داشت، در شبکه «العربیه» ظاهر شد و با اعلام استعفایش، اظهارات بسیار تندی علیه ایران و حزب‌الله مطرح کرد.


بیشتر بخوانید:رئیس‌جمهور لبنان با استعفای نخست‌‎وزیر موافقت کرد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار