تاوان سنگین شکار هوبره بر محیط زیست و طبیعت

قاچاقچیان هوبره ۵۰ میلیارد ریال به طبیعت خراسان جنوبی خسارت زدند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ،اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: آنچه در مرز‌های شرقی استان خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان زیرکوه و بخش‌هایی از شهرستان درمیان اتفاق می‌افتد، نابودی منابع زیستی کشور به بهایی ناچیز است.

او با اشاره به نابودی هزاران درخت و درختچه تاغ و دیگر گونه‌های حیات وحش در قاچاق هوبره افزود: هرساله هزاران درخت و درختچه تاغ برای ایجاد مانع و هدایت پرنده‌ها به سمت تله‌ها قطع می‌شوند، صد‌ها پرنده یا پستانداران کوچک دیگر ناخواسته در این تله‌ها گرفتار شده و بیشتر آن‌ها کشته می‌شوند که در میان آن‌ها گونه‌های کمیاب و در معرض خطری همچون گربه شنی دیده می‌شود.

اکبری گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد برای فعال نگهداشتن بیش از ۱۰۰۰ فقره تله زنده گیری در دشت ها، سالانه حداقل ۲۵۰۰ اصله درختچه تاغ نابود می‌شود و هر سال بیش از ۱۰۰ قطعه هوبره از زیستگاه حذف و بیش از ۱۰۰ حیوان غیر هدف دیگر نظیر گربه وحشی، گربه شنی، انواع روباه ها، خرگوش و انواع پرندگان در تله‌ها گرفتار و تلف می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: برخی از مردم محلی اقدام به ساخت تله‌های دستی به تعداد زیاد کرده و برای زنده گیری پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض هوبره، آن‌ها را در طبیعت کار می‌گذارند و پس از زنده گیری به واسطه‌هایی که در قاچاق هوبره شریک هستند بفروش می‌رسانند و فقط در ماموریت یک روزه محیط بانان، بیش از ۴۰۰ تله زنده گیری هوبره در دشت‌های مشرف به کویر همت آباد تا دشت گلورده در شهرستان زیرکوه مشاهده و جمع آوری شد.

او گفت: تعداد تله‌های فعال در دشت‌های مشرف به کویر همت آباد تا دشت گلورده بیش از ۱۰۰۰ فقره برآورد می‌شود و تقریبا در هر کجای این دشت که حیوانی جابجا شود در تله‌ای گرفتار می‌شود.

اکبری افزود: سالانه بیش از ۵۰ میلیارد ریال خسارت بر طبیعت منطقه وارد می‌شود و نتیجه تجمیع این خسارت‌ها در سال‌های متمادی فروریختن پایه‌های اکوسیستم منطقه و نابودی منابع زیستی آن است در حالی که در ازای نابودی این منابع ارزشمند و این خسارت گسترده به طبیعت کشور، درآمد چند ده میلیونی عاید برخی جوامع محلی ناآگاه خواهد شد.

انتهای پیام / ط ا

وارد شدن سالانه بیش از ۵۰ میلیارد ریال خسارت بر طبیعت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار