اسماعیل ابتکار گفت: فضای کافی برای ذخیره سازی آب در این سد وجود دارد و برای مهار سیلاب‎های بالادست را دارد و جای نگرانی در این خصوص نیست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اسماعیل ابتکار مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوند علیا گفت: سد گتوند علیا با توجه به حجم بالای مخزن توانایی مهار سیلاب‎های بالادست را دارد و جای نگرانی در این خصوص نیست و تراز سد گتوند علیا ۲۱۳ متر و در حال حاضر حجم آب پشت سد، ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است.

او با بیان اینکه تراز نرمال سد بالاتر از ۲۳۰ متر و حجم مخزن در این تراز، ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب فضا وجود دارد بیان داشت: تراز تاج سد ۲۴۶ متر از سطح دریای آزاد بوده که حجم متناظر این تراز ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب است.

ابتکار بیان داشت: امسال نیز با وجود بارش‌های فراوان و سیلابی شدن رودخانه‌های خوزستان، سد گتوند به خوبی سیلاب‌ مخرب میان حوضه خود را مهار کرد و با وجود پرشدن سد‌های بالادست خود و همچنین پرشدن سد دز، توانست با مدیریت و بهره برداری مطلوب، سیلاب‌های مخرب با دبی لحظه‌ای ۵ هزار و ۳۰۰مترمکعب بر ثانیه را مهار و ذخیره سازی کند و سهم موثری در این خصوص داشته باشد.

مدیر امور مهندسی عمران طرح سد و نیروگاه گتوند علیا تصریح کرد: حجم مخزن این سد قبل از شروع بارندگی‌های پارسال، ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود که پس از بارش و سیلابی شدن استان به حجم ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب رسید.

انتهای پیام/م

بررسی وضعیت سد گتوند

 

برچسب ها: سیلاب ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.