عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: درآمد دولت از محل دریافت مالیات‌ها حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا نیمی از آن متعلق به دریافت مالیات برارزش افزوده است.

بررسی لایحه مالیات برارزش بعد از تعطیلات مجلس/۱۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از محل دریافت مالیات‌هاستکاظم دلخوش عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی لایحه مالیات برارزش افزوده در این کمیسیون گفت: قانون مالیات برارزش افزوده در بیش از ۱۷۰ کشور در حال اجراست، از ده سال قبل هم به صورت آزمایشی در ایران نوشته و جایگزین قانون تجمیع عوارض شد، زیرا تجمیع عوارض هیچ قید و بندی نداشت و موجب آسیب به جامعه شده بود.

او افزود: دولت در سال ۹۵ لایحه قانون دائمی مالیات برارزش افزوده را با ۵۲ ماده به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد و کمیسیون اقتصادی طی این سه سال آن را در جلساتی با حضور سرمایه‌گذاران، مراکز پژوهشی و تخصصی، بازاریان، اقشار دانشگاهی جلسات تخصصی مورد بررسی قرار داد و در نهایت با ۵۷ ماده به صحن علنی تقدیم کرد.

دلخوش تصریح کرد: این لایحه در صحن علنی مجلس تا ماده ۲۷ بررسی شد، اما ۷ ماده آن به دلیل اعتراضات و مخالفت‌ها مراعا ماند و به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد که این کمیسیون با دریافت نظرات نمایندگان آن را اصلاح کرد و قرار است بعد از تعطیلات اربعین حسینی به صحن باز گردد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: تمام کشور‌های دنیا از چندین منبع درآمد‌های خود را برای هزینه‌های عمرانی، جاری، حقوق و دستمزد‌ها تامین می‌کنند که بخشی از این منبع مالیات برارزش افزوده است.

او با بیان اینکه مالیات برارزش افزوده در حقیقت مالیات بر مصرف است که رقم آن در کشور‌های دنیا متغیر است، اظهار کرد: رقم دریافت مالیات برارزش افزوده از ۵ تا ۲۸ درصد می‌شود که البته معافیت‌هایی هم برای بخش‌های کشاورزی و نیاز‌های ضروری مردم مدنظر قرار می‌گیرد.

دلخوش با اشاره به اینکه بودجه سالانه در کشور ما از طریق نفت و سپس مالیات تنظیم می‌شود، گفت: مجلس و دولت در لایحه بودجه سالانه پیش‌بینی هزینه و درآمد‌ها را انجام می‌دهند که یکی از منابع همان مالیات‌هاست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی دربازه اینکه آیا مالیات برارزش افزوده به ضرر مصرف کننده نیست، گفت: این یک نوع مالیاتی است که در تمام دنیا از مصرف‌کننده برای آبادانی، عمران و هزینه‌های جاری کشور دریافت می‌شود، در صورت نبود این مالیات‌ها اداره کشور سخت خواهد بود.

او ادامه داد: مجموع مالیات‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم در بودجه سالانه پیش‌بینی می‌شود که البته به صورت کامل هم تامین نمی‌شود به طور مثال امسال در بودجه عمومی بیش از ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان برای بخش‌های مختلف کشور اعم از آموزشی، فرهنگی، امدادی، حمایتی و ... در نظر گرفته شد و این رقم از محل مالیات‌ها تامین می‌شود. درآمد دولت از محل دریافت مالیات‌ها حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بوده که تقریبا نیمی از آن‌ها از محل دریافت مالیات برارزش افزوده است.

دلخوش با اشاره به بحث معافیت‌ها در لایحه مالیات برارزش افزوده اظهار کرد: کشور‌ها برای حمایت از توریسم و تشویق به سرمایه‌گذاری معافیت‌هایی را قرار داده‌اند که بخشی از آن تا حدودی منطقی است، در لایحه مالیات برارزش افزوده هم برای مناطق آزاد معافیت‌هایی قرار داده شده که بوسیله آن می‌توان با ارائه تسهیلاتی به جای هدایت مردم به سمت دبی، آنتالیا و آذربایجان و ... آن‌ها را تشویق به سفر به مناطق آزاد کشور خودمان کرد و موجب رونق آنجا شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بی خبر
۲۱:۳۷ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
تعطیل یا تعطیل نبودن این مجلس چ سودی برای ملت داره؟
آخرین اخبار