استان سمنان با ۳۰ کاروانسرا لقب استان کاروانسراها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، در میان انبوه فعالیت‌ها و کار‌های مختلف روزمره زمانی هم برای استراحت و خالی کردن ذهن و روح از خستگی، استرس و تشویش‌های زندگی پر تلاطم امروزی نیاز است. فرصتی که اوقات فراغت نامیده می شود و هرفردی بنا بر امکانات، علاقه و توانایی خود راهی را برای گذراندن آن برمی گزیند. برخی افراد کتاب می‌خوانند، گروهی به موسیقی و ورزش روی می‌آورند، تعدادی خواب را ترجیح می‌دهند و عده‌ای هم به سفر می‌روند.

سفر؛ سه حرف ساده‌ که هیجان، حوصله، جذابیت، تجربه و کلی احساس خوب را در خود دارد و افراد اهل سفر همواره به دنبال تجربه‌های جدید، دیدن مناطق مختلف، همنشینی با اهالی و بومیان منطقه و از همه مهمتر پناه بردن به محیطی مملو از آرامش و دور شدن از زندگی بی اندازه ماشینی شده امروز است.

کاروانسرا‌ها، فرصت‌های فراموش شده/ کاروانسرا‌های استان سمنان چشم به راه بخش خصوصی!

تجارتی پرسود به نام گردشگری

چند سالی است با فراگیر شدن فضای مجازی دنیا به دهکده‌ای جهانی مبدل گشته که افراد به راحتی باهم در ارتباط اند و هر اطلاعاتی را لازم داشته باشند با چند کلیک ساده بدست می‌آورند. برای اهالی سفر اینترنت و فضای مجازی فرصت آشنایی با شهرها، کشور‌ها و مناطق و جاذبه‌های گوناگون گردشگری را فراهم کرده است و افراد با مطالعه کوتاه و دیدن چند عکس و فیلم تصمیم به سفر می‌گیرند.

گردشگری، در سال‌های اخیر یکی از پرسود‌ترین تجارت‌های دنیا شناخته شده است و بسیاری از کشور‌ها با بهره مندی از جنبه‌های مختلف طبیعی، تاریخی، صنعتی و حتی ایجاد محیط‌های شبیه سازی شده مصنوعی به جذب گردشگر و سرمایه پرداخته اند.

کشور ما با توجه به تاریخ غنی، مناطق بکر طبیعی و حضور قومیت‌های مختلف قطعا چند گام از سایر کشور‌ها به سبب وجود جاذبه‌های گردشگری جلوتر است، اما جذب گردشگر و رونق تجارت گردشگری ملزم به برنامه ریزی دقیق و درست، شناسایی ظرفیت مناطق گوناگون، حمایت از ساکنان این مناطق و از همه مهمتر معرفی این مناطق به گردشگران داخلی و خارجی است.

کاروانسرا‌ها، فرصت‌های فراموش شده/ کاروانسرا‌های استان سمنان چشم به راه بخش خصوصی!

استان کاروانسرا‌ها

وجود مناطق تاریخی مختلف مثل بازار‌های سرپوشیده، آب انبارها، آسیاب ها، گرمابه ها، دروازه‌ها و ارگ ها، روستا‌های شگفت انگیز با معماری بی نظیر، خانه‌های قدیمی و عمارت‌های زیبا، قلعه‌های نیمه جان و کاروانسرا‌هایی که به اندازه قدمتشان برای همه‌ ما جذابیت و شگفتی دارد، نشانی از تاریخ دور و پر افتخار ماست.

به این بافت‌های تاریخی و یادگار‌های گران بهای گذشتگان، آب و هوای مطبوع و متنوع را هم اگر اضافه کنیم فرصت‌های گردشگری و توانمندی شهر‌های مختلف استان برای جذب و ارائه خدمات به مسافران و گردشگران بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. استان سمنانی که استان کاروانسرا هاست، برای جذب گردشگرانی که هم معرف ایران درجهان خواهند بود و هم چرخ‌های صنعت پرسود گردشگری را به گردش در خواهند آورد.

کاروانسرا‌ها، فرصت‌های فراموش شده/ کاروانسرا‌های استان سمنان چشم به راه بخش خصوصی!

استان سمنان به عنوان حلقه اتصال سایر شهر‌ها به مشهد مقدس، از گذشته میزبان زائرین و مسافران حرم امن رضوی بوده است. در سال‌های دور برای اسکان کاروان‌های زیارتی به ساخت کاروانسروا‌های مختلف در این مسیر اقدام شده و اکنون با ۳۰ کاروانسرا در جاده ۶۰۰ کیلومتری تهران ـ مشهد لقب استان کاروانسرا‌ها را به خود اختصاص داده است.

تقریبا سالانه بیست میلیون نفر از بزرگراه امام رضا (ع) عبور می‌کنند که با اندکی توجه می توان گام بزرگی درمسیر توسعه گردشگری استان و ایجاد اشتغال برای جوانان برداشت.

یغمائیان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: تمامی کاروانسرا‌های استان سمنان تحت نظارت میراث فرهنگی است، اما تنها مالکیت چهار کاروانسرا در اختیار ماست که تمامی آن‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است. بزرگترین کاروانسرای استان سمنان، مجموعه کاروانسرای میاندشت نام دارد که خود متشکل از سه کاروانسراست، به همراه کاروانسرا‌های ده‌نمک و ایوانکی و کاروانسرای صفویه دامغان چهار کاروانسرای واگذار شده هستند.

کاروانسرا‌ها، فرصت‌های فراموش شده/ کاروانسرا‌های استان سمنان چشم به راه بخش خصوصی!

صرفه جویی در هزینه‌ها با واگذاری کاروانسراها

یغمائیان بیان کرد: در حال حاضر ثبت جهانی کاروانسرا‌های استان سمنان در حال انجام است. اصالت تمامی بنا‌های تاریخی همچون کاروانسرا باید در مراحل مرمت واحیاء حفظ گردد که به طور کامل نظارت صورت می‌گیرد.

او درباره حمایت از سرمایه گذاران عنوان کرد: کمک کارشناسی از سوی میراث فرهنگی به سرمایه گذاران در تمامی مراحل مرمت انجام می‌گیرد، زیرا تجربیات و مهارت کارشناسان سبب می‌شود سرمایه گذاران راه بیهوده‌ای نروند. در حوزه تخصصی و فنی امکانات و تسهیلات در اختیار افراد قرار می گیرد و از همه مهمتر خود بنای کاروانسراست که سرمایه اصلی محسوب می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان تصریح کرد: کاربری اصلی کاروانسرا‌ها ارائه خدمات جاده‌ای همچون اسکان وعرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی و محلی در فروشگاه‌های صنایع دستی است.

یغمائیان افزود: ایجاد رفاه اجتماعی و افزایش سرعت زندگی موجب بلااستفاده ماندن بسیاری از بنا‌های تاریخی همچون کاروانسرا‌ها گردیده است. باتوجه به علاقمندی مردم به سفر و موقعیت مناسب استان سمنان بحث بهره برداری از بنا‌های تاریخی چه در مسیر جاده‌ها و چه در بافت شهری مورد توجه قرار گرفته است.

او استفاده از کاروانسرا‌ها را انتخاب هوشمندانه در جهت سرمایه گزاری برشمرد و گفت: به جای تاسیس بنا و صرف هزینه‌های احداث، سرمایه گذاران و علاقمندان می‌توانند از بنا‌های موجود که تجلی هنر و معماری ایرانی است، استفاده کنند. بنایی که فراموش شود و مورد استفاده قرار نگیرد محکوم به فناست.

کاروانسرا‌ها، فرصت‌های فراموش شده/ کاروانسرا‌های استان سمنان چشم به راه بخش خصوصی!

کاروانسرا‌ها پایه‌های رونق اشتغال

حجت الاسلام اسماعیل تدینی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در گفت  و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: ۱۷ کاروانسرای استان سمنان موقوفه است و در حال حاضر کاروانسرای لاسجرد به بخش خصوصی واگذار گردیده و سازمان اوقاف در حال آماده سازی و واگذاری مابقی آن هاست.

تدینی ابراز داشت: واگذاری کاروانسرا‌های موقوفه سبب رونق اشتغال و تولید ثروت می‌گردد. رویکرد سازمان اوقاف همکاری و تعامل با سرمایه گذاران و بخش خصوصی در خصوص واگذاری کاروانسرا هاست.

او افزود: افراد علاقه‌مند زیر نظر میراث فرهنگی می‌توانند با تهیه طرح‌های گردشگری اقدام به تحویل کاروانسرا‌های موقوفه و بهره برداری از این بنا‌های زیبای تاریخی کنند.

کاروانسرا‌ها، فرصت‌های فراموش شده/ کاروانسرا‌های استان سمنان چشم به راه بخش خصوصی!

نگین کویر

استان کاروانسراها، ۲۳ منطقه نمونه گردشگری از جمله ۱۳ روستای هدف گردشگری مانند قلعه بالای بیارجمند، ۴ منطقه نمونه گردشگری بقعه پیغمبران، جنگل ابر، سد شاه چراغی و چشمه آب گرم و دو شهر نمونه گردشگری بسطام و شهمیرزاد را در دل خود دارد.

بسیاری از روستا‌های استان و مناطق زیبای طبیعی به همت اهالی و همراهی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اقامتگاه‌های بوم گردی مبدل گشته اند که سهم کوچکی از جاذبه‌های گردشگری استان است.

آسمان پرستاره کویر، لمس ابر‌های جنگل ابر، قدم زدن در لابلای تاریخ شیرین بازار‌های سرپوشیده، روستای ماسوله گونه جوین، ایل بزرگ سنگسر، کاروانسرای زیبای ده نمک، یخچال‌های دیدنی کویر در کنار آب انبار‌های فراموش شده و هنر دستان زنان و مردان و هزاران هزار جاذبه گردشگری دیگر ظرفیت‌های عظیم توسعه گردشگری استان سمنان محسوب می‌شوند که چشم انتظار توجه بیشتر متولیان امر هستند.

کاروانسرا‌ها، فرصت‌های فراموش شده/ کاروانسرا‌های استان سمنان چشم به راه بخش خصوصی!

سخن آخر

تخریب بنای تعدادی از کاروانسرا‌های استان نشان بی مهری ما به یادگار با ارزش گذشتگان است. حضور و فعالیت بخش خصوصی در احیا کاروانسرا‌های نیمه جان سمنان به رونق گردشگری در استان کمک شایانی خواهد کرد.

حضور سرمایه گذار و اعلام آمادگی برای احیای بنا‌های تاریخی گام اول حفظ و حراست از میراث با ارزش گذشتگان است. گله‌ای که این روز‌ها برخی سرمایه گذاران از وضعیت نابسامان پاسخگویی و همکاری ادارات مختلف همچون اداره راه و ترابری، آب و فاضلاب و ... دارند نشان دهنده الزام همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف است.

حمایت از سرمایه گذاران موجب رونق اشتغال و ترغیب بیشتر برای حضور دیگر فعالان بخش خصوصی و احیا آثار تاریخی به جامانده می‌گردد.

گزارش از فاطمه جمشیدی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.