نوزادان متولد شده از مادران ورزشکار، از دیگر کودکان باهوش‌تر هستند و سلامت قلبی عروقی بالاتری دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: نتایج یک مطالعه روی نوزادان متولد شده از مادران ورزشکار، نشان می‌دهد که نوزادان این بانوان از دیگر کودکان باهوش‌تر هستند و سلامت قلبی عروقی بالاتری دارند.

مریم زارع خفری افزود: فعالیت ورزشی منظم مادر در دوران بارداری، به ویژه فعالیت‌های هوازی، باعث اکسیژن رسانی بهتر به سلول‌های جنین به ویژه در سلول‌های مغزی و کاهش ریسک اختلال‌های مغزی پیش از تولد و هنگام تولد می‌شود.

او گفت: دوران بارداری، زمانی مهم و حساس برای تغییر و اصلاح شیوه زندگی است که به مادرانی که پیش از بارداری ورزش می‌کرده اند توصیه می‌شود در دوران بارداری به فعالیت خود ادامه دهند.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری افزود: اگر پیش از آن فعال نبوده اند، برای تأمین سلامت خود و فرزندشان، برنامه اصولی و فعالیت ورزشی متناسب با سطح آمادگی و سلامت جسمی را تحت نظر پزشک و فیزیولوژیست ورزشی آغاز کنند.

زارع خفری گفت: تعیین وضعیت تندرستی بانوان در سال‌های آتی زندگی، در گرو اصلاح عادات آنان در دوران بارداری است.

او افزود: هیچ دلیلی مبنی بر تاثیر منفی فعالیت ورزشی اصولی در دوران بارداری وجود ندارد و بانوان باردار باید پیش از بارداری، در زمان بارداری و پس از آن، فعالیت ورزشی مستمر داشته باشند.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: به بانوان توصیه کاربردی مفیدی برای تمرین ورزشی در گروه‌های خاص می‌شود؛ بانوان مبتلا به دیابت، چاقی و پرفشاری خون و ورزشکاران رقابتی و حرفه‌ای باید تحت نظر و با مشاوره پزشک متخصص، ورزش‌های مجاز انجام دهند.

زارع خفری گفت: انجام فعالیت‌های ورزشی اصولی در دوران بارداری بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر تأثیر دارد؛ «چاقی و اضافه وزن»، مهم‌ترین چالش جسمانی در دوره بارداری است و بهترین راه جلوگیری از مبتلا شدن به اضافه وزن در این دوران، ورزش منظم است.

او افزود: ورزش پس از زایمان سبب می‌شود که بدن زودتر شکل طبیعی و عادی خود را بازیابد، چاقی شکمی سریع‌تر از بین برود و سینه‌ها دچار افتادگی نشوند.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: تحرک بدنی سبب فعالیت بهتر دستگاه‌های تنفس، گوارش و گردش خون و رفع مشکل یبوست و تسریع خون رسانی به تمام قسمت‌های بدن به ویژه پا‌ها می‌شود؛ نقش ورزش در تامین سلامت روانی، اعتماد به نفس و آرامش فکری مادر در دوران بارداری، انکارناپذیر است.

زارع خفری گفت: انجام هر فعالیت ورزشی با شدت متوسط مانند شنا، یوگا، حرکات موزون و ایروبیک با شدت کم، مفید است؛ پیاده روی یکی از ورزشی‌هایی است که مادران باردار در هر مرحله بارداری، می‌توانند آن را آغاز کنند و تا زمان زایمان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

او افزود: فعالیت بدنی با منعطف ساختن مفاصل لگن و تقویت عضله‌های فعال در موقع زایمان، بدن را برای زایمان سریع‌تر و راحت‌تر آماده می‌کند.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان مادر و کودک شوشتری گفت: تحقیقات نشان داده است بانوانی که در دوران بارداری، به صورت منظم فعالیت ورزشی دارند، پس از زایمان به داروی مسکن کمتری نیاز دارند.
انتهای پیام/م

مادران ورزشکار، فرزندان باهوشتر

برچسب ها: اخبار سلامت ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار