حال و هوای این روزهای مشهد، روزهای پذیرایی از مهمانان امام رضا(ع) است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اگر گذرتان به مبادی ورودی مشهد افتاده باشد سیلی از زائران پیاده را می‌بینید. در بین آن‌ها از پیر، جوان و کودک دیده می‌شود. زوج‌های جوانی را می‌بینید که در سرمای آبان ماه با نوزاد خود روانه مشهدالرضا شده اند. با خود می‌اندیشی که عشق به امام رضا (ع) چه قدر در دل آن‌ها ریشه دوانده است که رنج راه را به جان خریده اند.
 
روایت عاشقان اهل بیت فقط به زائران پیاده محدود نمی‌شود شیفتگان دیگری نیز آستین همت بالا زده اند تا پیاده‌های امام مهربانی را در مسیر یاری کنند.
 
هر کدام از آن‌ها به فراخور توان مالی خود، موکبی را برپا کرده اند. در موکبی با چای و خرما و در دیگری با ارائه غذایی از زائران پذیرایی می‌شود.
 
اگرچه در سال‌های اخیر، خدمت رسانی به زائران پیاده شکل سازمان یافته تری پیدا کرده است و نهاد‌ها نیز پای کار آمده اند تا اسکان، خدمات درمانی و رفاهی زائران پیاده سامان بیشتری پیدا کند.
 
مرتضی احتشام فر مدیر سلامت زائرین خراسان رضوی می‌گوید: ۴۸ مرکز جامع سلامت در محور‌ها آماده خدمت رسانی به زائران هستند، و ۴۱۰ مدرسه برای اسکان زائران تدارک دیده شده است که این مدارس در مسافت نزدیکی با این مراکز درمانی قرار دارند.
 
از سوی دیگری نیز، دستگاه‌هایی مثل راهداری با درنظرگرفتن امکاناتی سعی درخدمت رسانی به زائران رضوی دارند.
 
ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی می‌گوید: ماموران راهداری برای ارائه خدمت به زائران حرم مطهر رضوی و مسافران ۳۵ راهدارخانه و ۳۹ مجتمع رفاهی بین راهی این استان را به اقامت زائران اختصاص دادند.

در آرزوی تو گام برمی دارم


خدمت رسانی آستان قدس رضوی به زائران پیاده


محمد توکلی مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی می‌گوید: معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی با برپایی ایستگاه‌های پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران پیاده دهه پایانی ماه صفر را به عهده دارد.

او ادامه می‌دهد: مجموعه اماکن متبرکه در این ایام ۵۰ ایستگاه خدمت‌رسانی دایر کرده است که ۱۰ ایستگاه در ورودی‌های شهر مشهد و ۴۰ ایستگاه در داخل شهر وظیفه خدمت‌رسانی و اسکان زائران را اجرا می‌کند.

در آرزوی تو گام برمی دارم


ساماندهی مشارکت‌های مردم به همت مدیریت شهری


شهرداری مشهد امسال سامانه‌ای را به نام مشهدی شو راه اندازی کرده است. مجاوران با تکمیل فرم ثبت‌نام، آمادگی خود را برای خدمت‌رسانی به زائران در حوزه خدمات عمومی و تخصصی، نذور غیرنقدی، اقلام اهدایی، حمل‌ونقل اعلام می‌کردند و مدیریت شهری سعی در ساماندهی خدمات مجاوران دارد.

در آرزوی تو گام برمی دارم


پویش منزل من هم زائرسراست

امسال پویشی به نام منزل من هم زائرسراست راه اندازی شده بود تا مجاوران بتوانند از زائران رضوی در منزل خود نیز پذیرایی کنند. آستان قدس رضوی این پویش را برنامه‌ریزی کرده است و مطابق آن اگر مجاوران با تماس با شماره تلفن‌های اعلام شده، ظرفیت اسکان و نحوه پذیرایی خود را از زائران اعلام می‌کردند.

در آرزوی تو گام برمی دارم


همت مجاوران برای پذیرایی از زائران پیاده

 
در روز‌های آخر صفر، هر کدام از مجاوران به تناسب توان خود سعی در پذیرایی از زائران به ویژه زائران پیاده دارد. برخی از شهروندان با پخت غذای نذری در منزل و توزیع این غذا در مسیر‌های تردد زائران پیاده، به آن‌ها خدمت رسانی می‌کنند. برخی از مشهدی‌ها نیز با خودروی شخصی خود، زائران را به طور رایگان در شهر جا به جا می‌کنند.

در آرزوی تو گام برمی دارم


به پویش نذری ساده بپوندید


اگر توزیع نذری در محور‌های تردد زائران پیاده برای شما دشوار است می‌توانید به پویش «یک نذری ساده» آستان قدس بپیوندید، با شماره ۳۸۵۵۸۰۱۰ تماس بگیرید تا مسئولان پویش، نذورات شما را جمع‌آوری کنند و بعد از بسته‌بندی در اختیار مراکز اسکان، موکب‌ها و زائران پیاده قرار دهند.

در آرزوی تو گام برمی دارم


پیام زائران پیاده را به گوش دیگران برسانید


پیاده روی دهه آخر صفر در چند سال اخیر گسترش بیشتری یافته است، اما هنوز به اندازه پیاده روی اربعین شناخته شده نیست می‌توانید برای ترویج زیارت پیاده امام رضا (ع) از قابلیت‌های فضای مجازی استفاده کنید و با تهیه عکس از زائران پیاده و بازنشر آن در فضای مجازی به ترویج این حرکت بزرگ کمک کنید.

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.