شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه را موفقیتی در زمینه حل بحران این کشور توصیف کرد.

شروع به کار کمیته قانون اساسی موفقیتی دیپلماتیک برای سوریه استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در گزارشی با اعلام اینکه شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه موفقیتی در زمینه حل بحران این کشور است، افزود کار بر روی قانون اساسی سوریه سی ام اکتبر در ژنو آغاز می‌شود.

فرانس ۲۴ اعلام کرد کمیته قانون اساسی تحت نظارت سازمان ملل مسئول این امر خواهد بود. این کمیته از ۱۵۰ عضو تشکیل شده که ۵۰ عضو آن را  مخالفان، ۵۰ عضو دیگر را دولت بشار اسد و ۵۰ عضو آخر را نیز سازمان ملل انتخاب کرده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه بر این باور است این تلاش‌ها زمینه ساز حل اختلافات میان احزاب سوری و گشایش درگاهی به روی یک روند سیاسی گسترده‌تر خواهد شد.

کاترین فیانکان بوکنگا، خبرنگار فرانس ۲۴ در مقر سازمان ملل در ژنو در این باره توضیح داد تشکیل این کمیته و شروع به کار آن را از هم اکنون می‌توان پیروزی قلمداد کرد. چون پس از هشت سال و نیم مناقشه و جلسه نه تنها در ژنو بلکه تقریبا در سراسر دنیا گیر پیترسون، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل موفق شد ۵۰ نماینده مخالف، ۵۰ نماینده جامعه مدنی و ۵۰ نماینده دولت بشار اسد را حول میز مذاکره گردهم آورد.

این گردهمایی برای اجرای قطعنامه مشهور ۲۲۵۴ سازمان ملل است که در سال ۲۰۱۵ به رای گذاشته و تصویب شد. این قطعنامه روندی را تعریف می‌کند تا بر اساس آن زمینه رسیدن به صلح فراهم شود. فرستاده سازمان ملل ابراز امیدواری کرده این جلسه نخست که روز چهارشنبه در ساختمان سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود، زمینه ساز تعریف برخی توافق‌ها میان طرف‌های درگیر و به خصوص احیای اعتماد میان همه سوری‌ها و همچین همسایگان شود. اتفاقی که ممکن است به حصول آتش بش نیز منجر گردد.

این خبرنگار در ادامه گفت: همانگونه که می‌دانید اکنون توافقی میان ترکیه و روسیه حاصل شده که بر اساس یکی از مفاد آن امکان برقراری گشتی‌های مشترک در طول ۹۱۱ کیلومتر مرز مشترک میسر می‌شود. می‌دانیم که این موقت است، اما شاید در آینده بشود فرمول‌های دیگری برای تامین امنیت پیدا کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، سازمان ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار