مدیر انتشارات آریترین گفت:وزارت ارشاد به دلیل اسم مولف یا موضوع کتاب برخی کتاب‌ها را نمی‌خرد که باعث تبعیض میان ناشران می‌شود.

همه آنچه در خرید کتاب وزارت ارشاد رخ می دهد

جلال صابری نژاد مدیر مسئول انتشارات آریترین درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خرید‌های وزارت ارشاد از ناشران گفت: متاسفانه به دلیل اینکه میزان خرید وزارت ارشاد از ناشران بسیار اندک است و معمولا بین ۵۰ تا ۷۰ جلد کتاب از ناشران می‌خرند این میزان خرید از ناشر تاثیری روی اقتصاد ناشران نمی‌گذارد.

وی افزود:اگر میزان تیراژ هر کتاب هزار نسخه باشد خرید ۵۰ تا ۷۰ جلد کتاب از یک ناشر میزان بسیار پایینی است و در این مسئله هم برخورد سلیقه‌ای می‌شود.

صابری نژاد گفت: شورای خرید کتاب در وزارت ارشاد براساس موضوع کتاب و میزان مقبولیت آن در بین مردم کتاب‌ها را خرید می‌کنند و بیشتر کتاب‌های دینی، ادبی و کودک در این شورا برای خرید انتخاب می‌شود. تعداد کتاب‌هایی که از هر ناشر انتخاب می‌کنند محدود است. به هیچ عنوان کتاب‌های علمی و دانشگاهی در لیست خرید وزارت ارشاد قرار نمی‌گیرد.

مدیر مسئول انتشارات آریترین با اشاره به برخورد‌های سلیقه‌ای وزارت ارشاد در برخی مواقع هنگام خرید کتاب اظهار داشت: وزارت ارشاد به دلیل اسم مولف یا موضوع کتاب برخی کتاب‌ها را نمی‌خرد که این مسئله باعث تبعیض میان ناشران می‌شود. چون کتاب‌هایی که وزارت ارشاد می‌خرد در مساجد، کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی پخش می‌شود و این اعمال سلیقه دیده می‌شود.

صابری نژاد بابیان اینکه خرید کتاب از ناشران شهرستانی هم  انجام می‌شود و استان‌ها به صورت سالیانه خرید کتاب را انجام می‌دهند، گفت:سال گذشته ۱۳۰ میلیون تومان خرید شد. این خرید‌ها اواخر سال اتفاق می‌افتد، اما شش ماه طول می‌کشد تا پول به ناشر برگردد. معمولا چک‌های شش ماهه به ناشران برای تسویه حساب می‌دهند. بین دو تا پنج میلیون تومان از یک ناشر خرید می‌شود و از هر کتاب ۵۰ نسخه تهیه می‌کنند.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار