وظیفه گفت:مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که در آبان شرایط بارش نرمال است و هر چه به سمت آذر، دی و بهمن می‌رویم به تدریج از مقادیر بارش کاسته می‌شود.

 

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید، اظهار کرد: براساس آخرین بولتن‌های سازمان هواشناسی، از ابتدای سال زراعی تا ۲۸ مهر بارش در اغلب استان‌ها کمتر از نرمال بوده است.

وی با اشاره به اینکه بی هنجاری منفی بارندگی در ماه‌های پیش رو دور از انتظار نیست، افزود: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که در آبان شرایط بارش نرمال است و هر چه به سمت آذر، دی و بهمن می‌رویم به تدریج از مقادیر بارش کاسته می‌شود و به عبارت دیگر در غالب مناطق کشور بارش کمتر از نرمال خواهد بود.

وظیفه درباره آخرین وضعیت دما در ماه‌های آتی گفت: براساس نقشه‌های هواشناسی، دما در استان‌های کرمان و هرمزگان بالاتر از نرمال و سایر نقاط کمتر از نرمال خواهد بود.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تا ۲۸ مهر مجموع بارش‌های کشور ۶.۲ میلی متر بوده، در حالیکه مدت مشابه سال قبل این میزان ۹ میلی متر بوده است.


بیشتر بخوانید: بارش باران تا اواسط هفته آینده ادامه دارد


وی با اشاره به اینکه متوسط دما نسبت به میانگین گذشته یک درجه بالاتر رفته‌است، بیان کرد: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد میزان دما در فصل پاییز، یک تا یک و نیم درجه بیش از متوسط بلندمدت خواهد بود چراکه دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافته و کشور ما از این قاعده مستثنی نیست ضمن آنکه در مناطق مرکزی و جنوبی کشور به‌طور متوسط دما نسبت به بلندمدت دو تا دو و نیم درجه در فصل پاییز و زمستان افزایش خواهد یافت

به گفته این مقام مسئول، با توجه به کاهش میزان بارش نسبت به متوسط بلندمدت انتظار می‌رود که پیش بینی زمستان کم بارش در ماه‌های آذر، دی، بهمن و اسفند محقق نشود.

وی در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بعد از ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود، اما یک سال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی نیست و برای جبران کمبود منابع آبی، در سال‌های اخیر نیازمند ۱۰ تا ۱۲ سال بارش‌های مستمر، نرمال و بیش از نرمال خواهیم بود.

انتهای پیام/

بارندگی نرمال به معنای خروج از خشکسالی نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار