وزارت خارجه چین در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه معاون رئیس‌جمهور آمریکا، از واشنگتن خواست به جای متهم کردن پکن به دنبال حل مشکلات داخلی خود باشد.

چین: آمریکا به جای مداخله در امور دیگر کشور‌ها مشکلات داخلی خود را حل کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین به اظهارات اخیر معاون رئیس جمهور آمریکا درباره هنگ کنگ واکنش نشان داد و از این کشور خواست بجای مداخله در امور دیگر کشورها، مشکلات داخلی خود را حل کند.

هوا چواینیگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه اعلام کرد آمریکا بهتر است به دنبال حل مشکلات داخلی خود از جمله خشونت‌های مسلحانه باشد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت اظهارات معاون رئیس جمهور آمریکا سرشار از دروغ بوده و به شدت موجب عصبانیت پکن شده است.

مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه در سخنرانی در اندیشکده مرکز ویلسون، چین را متهم به نقض آزادی در هنگ کنگ متهم کرد. او در اظهارات مداخله‌جویانه خود همچنین مدعی شد رفتار چین نسبت به یکسال گذشته تهاجمی‌تر و بی ثبات کننده‌تر شده است. معاون رئیس جمهور آمریکا خطاب به مردم هنگ کنگ گفت: در کنار آن‌ها هستیم و از آن‌ها خواست تا به اعتراضات خود ادامه دهند.

در ماه فوریه سال جاری میلادی، دولت هنگ‌کنگ چند بند اصلاحی برای قانون خود پیشنهاد داد که بر اساس آن متهمان به جرایم مهم برای محاکمه به دادگاه‌های چین استرداد می‌شدند.

به دنبال مطرح شدن این لایحه، اعتراضات خیابانی در هنگ کنگ آغاز شد. به طوری که از اوایل ماه ژوئن (اواسط خرداد) این شهر شاهد اعتراضات هر روزه در خیابان‌ها و اماکن مهم اصلی شد. صد‌ها هزار نفر از مردم در ابتدا در اعتراض به لایحه استرداد به خیابان‌ها آمدند، اما به دنبال آن اعتراضات شکل جدید به خود گرفت و معترضان خواستار برکناری کری لم، رئیس اجرایی شهر، و حقوق و آزادی‌های بیشتر شدند. با شدت گرفتن اعتراضات لایحه استرداد به تعلیق درآمد، اما اعتراضات همچنان ادامه یافت و بر شدت آن‌ها نیز افزوده شد.

چین عامل اصلی دامن‌زدن به این اعتراض‌ها را کشور‌های خارجی اعلام و دخالت‌های این کشور‌ها از جمله، انگلیس و آمریکا را به شدت محکوم کرد.

هنگ کنگ در سال ۱۹۹۷ از استعمار انگلیس خارج شد و به جمهوری خلق چین پیوست. این منطقه هم‌اکنون تحت فرمول «یک کشور، دو نظام» اداره می‌شود که به موجب آن از استقلال نسبی برخوردار است، اما جزئی از خاک کشور چین محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار