شناسایی جاسوسان عبری‌- عربی در جریان اعتراضات عراق/ مشکلات امروز عراق به خاطر سه دهه جنگ و حکومت نادرست است/ دستگاه تبلیغاتی دشمنان در صدد شکستن صبر ملت عراق استکارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مشکلات امروز عراق به خاطر سه دهه حکومت نادرست و جنگ‌هایی بوده که در این کشور رخ داده است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحولات اخیر عراق اظهار کرد: مردم این کشور به موضوع کاستی‌ها، مشکلات اقتصادی و فساد اداری عراق اعتراض دارند و به حق هم هست.

او با بیان اینکه وجود چنین اعتراضات طبیعی است، ادامه داد: متأسفانه کشور‌های قدرت طلبی، چون آمریکا و برخی کشور‌های منطقه از این موضوع سوء استفاده می‌کنند و تلاش دارند تا دامنه اعتراضات را گسترش دهند و حرکت‌های خشونت بار فلج کننده را ایجاد کنند.

قنادباشی تصریح کرد: هر گونه حرکتی که باعث فلج شدن کشوری شود، خشونت به همراه آورد و به حرکتی ایذایی و فرسایشی تبدیل شود در جهت خلاف اعتراضات خواهد بود و مانعی را در راه حل و فصل مشکلات ایجاد می‌کند.


بیشتر بخوانید: غربی‌ها به دنبال ایجاد یک داعش جدید در گردهمایی منامه هستند


این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اعتراضات در حالت آرام که کشور را فلج نکند خوب است، افزود: در اعتراضات عراق افرادی شناسایی و حتی جاسوس‌های کشورهایی، چون رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های منطقه حضور داشتند که با دستوری مشخص قصد به هم ریختن اعتراضات را داشتند که دستگیر شدند.

او درباره حضور مقامات عراق در میان تظاهرات کنندگان و پیام این موضوع گفت: این یک روش صادقانه و درست برای شنیدن معترضان است؛ این کار روی افراد فهیم و کسانی که با چالش‌های کشورشان آشنا هستند قابل درک است، اما احتمالا در میان دو قشر دیگر اعتراض کنندگان این حضور تأثیری ندارد.

قنادباشی تأکید کرد: قشر اولی که حضور مقامات عراقی بر روی آن‌ها تأثیری ندارد افرادی عصبانی هستند و متأسفانه این عصبانیت باعث می‌شود تا آن‌ها نتوانند واقعیت را متوجه شوند که البته تعداد آن‌ها هم اندک است، اما قشر دوم کسانی هستند که جاسوسان و نفوذی‌های دشمنان بر روی آن‌ها اثر گذاشتند تا این قشر نگاهی بدبینانه به عراق داشته باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که چرا کشور‌های غربی و برخی کشور‌های منطقه‌ای به دنبال آشوب در عراق هستند، اظهار کرد: حکومت‌های پادشاهی منطقه از وقتی که قرار شد یک حکومت مردم سالار دینی که مبتنی بر آرای مردم است در عراق حاکم شود در صدد جلوگیری از تشکیل چنین حکومتی بودند، چرا که این موضوع می‌تواند در حکومت‌های آن‌ها نیز رخ دهد.

او ادامه داد: این حکومت‌های منطقه‌ای حتی وقتی فکر تشکیل حکومت مردم سالار دینی در عراق شکل گرفت به دنبال نابودی آن بودند، چرا که آن‌ها خوب می‌دانستند با تبدیل شدن این تفکر به الگو تمامی منافع این حکومت‌های پادشاهی به خطر می‌افتد.

قنادباشی تصریح کرد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها منافع خیلی زیادی را برای خود در موضوع اعتراضات می‌بینند؛ آن‌ها خوب می‌دانند که عراق یکی از حلقه‌های محور مقاومت است و قصد تضعیف آن را دارند تا یک نیرو و ائتلاف قدرتمند در منطقه شکل نگیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره آینده تحولات عراق گفت: قطعا مقامات عراقی راه درست و اصولی را برای پاسخ دهی به نیاز‌های مردم این کشور را در پیش خواهند گرفت، اما مردم عراق نیز باید بدانند که حرکت در مسیر حل مسائل مختلف، چون معضلات اقتصادی زمان‌بر خواهد بود پس باید هوشمندانه در این زمینه عمل کنند.

او افزود: مشکلات امروز عراق به خاطر سه دهه حکومت نادرست و جنگ‌هایی است که در این کشور رخ داده؛ روزی صدام روی کار بود و زمینه چندین جنگ بزرگ در این کشور را به وجود آورد، در مقطعی آمریکایی‌ها به عراق حمله کردند و همه چیز را از بین بردند و روزی هم گروه تروریستی داعش در این کشور ویرانی‌های بسیاری را به جای گذاشت.

قنادباشی عنوان کرد: امروز مردم عراق در یک گذرگاه دشوار قرار دارند که باید با صبر و هوشمندی تمام از آن عبور کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: متأسفانه دستگاه تبلیغاتی دشمن سعی دارند تا این صبر و هوشمندی را از بین ببرند، اما ما مطمئن هستیم که ملت بزرگ عراق با درایت به سمت اتحاد و همکاری پیش خواهند رفت.

انتهای پیام/

دستگاه تبلیغاتی دشمنان در صدد شکستن صبر ملت عراق است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عطا
۰۱:۵۶ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
سلام‌اگر ملت عراق این بار فریب حلقه عبری عربی غربی را بخورند دیگر جبران ناپذیر است
آخرین اخبار