پویش «نه به کیسه‌های پلاستیکی» بعد از مشخص شدن حامی مالی آن تا چند ماه آینده در استان کردستان آغاز و اجرایی می‌شود.

کردستانی‌ها به پویش «نه به کیسه‌های پلاستیکی» می‌پیوندندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در نشست هم‌اندیشی تشکل‌های زیست محیطی استان در سنندج با اشاره به اینکه رویکرد سازمان محیط زیست تقویت سمن‌هاست، اظهار داشت: هیچ طرح زیست محیطی بدون اینکه در جامعه نهادینه و فرهنگ سازی نشود موفقیت آمیز نخواهد بود.

فریبا رضائی افزود: ۲۵۰ هزار هکتار منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان است که صیانت حداکثری آن مستلزم مشارکت مردمی و فعالیت سازمان‌های مردم نهاد است و معتقدیم بنیانگذار بسیاری از مسائلی که امروز در قالب قانون آنرا دنبال می‌کنیم از اقدامات داوطلبانه نیرو‌های مردمی نشات می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه اگر مساله‌ای از دید ما پنهان بماند انتظار می‌رود اعضای سازمان‌های مردم نهاد آنرا پیگیری کنند و به مدیران انتقال دهند، یادآور شد: سازمان‌های مردم نهاد باید به طور مستقل و بدون اینکه خط مشی از محیط زیست بگیرند کار کنند و در کنار محیط زیست باشند.

او اظهار داشت: غنا کشور آفریقایی است که در نگاه نخست شاید نسبت به آن دید جامعه‌ای محروم و عقب افتاده داشته باشیم در حالیکه این کشور توانسته استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را به صفر برساند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اضافه کرد: در جامعه ما باید پویش نه به کیسه‌های پلاستیکی را شروع کنیم و در این پویش نیاز به یاری سمن‌ها داریم البته حامی مالی این پویش تا چند ماه آینده مشخص و سپس کار آن در استان کلید خواهد خورد.

او با اشاره به اینکه کردستان با چهار مساله زیست محیطی حائز اهمیت شامل تالاب، آب، خاک و پسماند روبه‌رو است، گفت: در حوزه تالاب اقدام ارزشمندی با ثبت جهانی تالاب زریبار مریوان انجام شد.

کیفیت بخشی به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان هم در این نشست اظهار داشت: حفاظت محیط زیست اقدام ارزشمندی است چراکه هم بحث توسعه و هم صیانت از سرمایه‌های طبیعی را شامل می‌شود.

فرانک قدسی با اعلام اینکه ۵۷۴ تشکل مردم نهاد در کردستان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۳۷ تشکل مربوط به حوزه محیط زیست است که مجوز ۲۷ مورد آن به طور مستقیم توسط استانداری استان صادر شده است.

او اضافه کرد: رویکرد امروز دولت در خصوص سازمان‌های مردم نهاد، اجتماع محوری، ظرفیت سازی و نهادسازی مردمی در راستای تحقق اهداف توسعه است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان با اشاره به اینکه دولت به تنهایی قادر به تحقق تمامی اهداف توسعه نیست و در این راستا به مشارکت سمن‌ها نیاز دارد، یادآور شد: در ۱۴ حوزه کاری سازمان‌های مردم نهاد استان، بهترین و بیشترین فعالیت مربوط به گروه زیست محیطی است.

قدسی با بیان اینکه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد منجر به افزایش سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی می‌شود، افزود: نگاه امنیتی که بر سازمان‌های مردم نهاد حاکم است مربوط به امسال و سال گذشته نیست بلکه به دلیل عدم ثبات سیاسی سال‌های قبل بوده که ردپای آن هنوز هم برجای مانده است.

او با بیان اینکه با رویکرد اخیر دولت بسیاری از مسائل و مشکلات برطرف شده است، تاکید کرد: وقتی مسئولان در مراسم گرامیداشت شهدای محیط زیست حضور پیدا می‌کنند بیانگر قدردانی دولت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان یادآور شد: علاوه بر افزایش کمی سازمان‌های مردم نهاد باید به فکر کیفیت بخشی به فعالیت‌های آن‌ها هم باشیم.

قدسی با اشاره به اینکه طبق قانون حداکثر ۲ ماه باید مجوز فعالیت سازمان‌های مردم نهاد صادر شود، گفت: اگر مجوز سمنی به تاخیر می‌افتد یا به دلیل تعلل اعضای آن بوده است یا اینکه اساسنامه با اهداف عنوان شده مطابقت ندارد.

واگذاری بیش از ۸۰ طرح به سازمان‌های مردم نهاد در استان

او با بیان اینکه سال گذشته ۷۴ طرح به سازمان‌های مردم نهاد استان واگذار شد، اعلام کرد: از ابتدای امسال تاکنون هم بیش از ۸۰ طرح به سمن‌ها در استان محول شده است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان افزود: این اقدام موجب حساسیت‌زدایی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود چراکه انجام فعالیت‌ها توسط سمن‌ها مشارکت مردمی بیشتری را به دنبال دارد.

قدسی با بیان اینکه بر روی هر طرحی نظارت و ارزشیابی انجام می‌شود، اضافه کرد: اعتماد به بخشی از نهاد‌های دولتی در جامعه تضعیف شده، ولی سازمان‌های مردم نهاد همچنان معتمد مردم هستند و باید در راستای حفظ آن هم تلاش کنند.

او با اشاره به اینکه سمن‌ها، نهادی غیرانتفاعی و غیرسیاسی هستند، گفت: در آستانه فرارسیدن ایام انتخابات هستیم و این سازمان‌ها باید مراقبت باشند که تریبون افرادی نشوند چراکه این اتفاق منجر به تضعیف سرمایه اجتماعی می‌شود.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.