نمایش «جنگنامه‌ غلامان» نمایشی است که بخش های جذاب و البته فراموش شده تئاتر ایرانی را برای احیای آنها به اجرا می برد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر شاهد اجرای برخی نمایش‌هایی هستیم که از فرهنگ و سنت ایرانی دور است، نمایش‌هایی که با برخی نمایشنامه‌های ضعیف اجرا می‌شوند و صرفا مخاطب به دلیل حضور بازیگران به تماشای آن می‌نشیند. با این وجود کمتر کارگردانی دغدغه اجرای نمایش‌های ایرانی را دارد مگر اینکه علاقه زیادی به آن داشته باشد. به نظر می‌رسد که حتی بازیگران و نویسندگان و کارگردان‌های تازه وارد به عرصه هنر تئاتر با هنر‌های سنتی و آیینی تئاتر آشنایی ندارند و همین هم سبب می‌شود تا دغدغه کمتری برای اجرای آن داشته باشند.


در طول یک سال نمایش‌های بسیاری اجرا می‌شوند، ولی کمتر نمایش‌هایی با اجرای تعزیه خوانی، نقالی، پرده خوانی، سیاه بازی و... همراه است.

نمایش «جنگنامه‌ غلامان» نمایشی است که در سالن قشقایی تئاتر شهر اجرا دارد و در آن ۶ بازیگر زن که سه نفر از آن‌ها سیاه بازی و سه نفر دیگر در نقش پهلوان‌هایی هستند که به دنبال جنگ بوده و با دشمنان خیالی خود نیز می‌جنگند.

این نمایش در بطن خود داستانی عاشقانه را روایت می‌کند و مخاطب را با خود همراه می‌کند،«جنگنامه‌ غلامان» کمی چاشنی طنز دارد و از نقاط قوت نمایش به حساب می‌آید.

از طرفی موسیقی عضوی جدا ناپذیر در این اثر احساس می‌شود و با ظرافت خاصی فضا را دگرگون می‌کند.

«جنگنامه‌ غلامان» بازیگرانی دارد که شاید کمتر کسی بتواند در نقش‌های آنان بازی کند، بازی ۶ بازیگر زن در این نمایش نشان دهنده توانایی آن‌ها در اجرای نمایش‌های آیینی و سنتی است که البته زبان و بیان یکی از مهم‌ترین اصول این نمایش است و بازیگران نیز به خوبی آن را ادا می‌کنند.

ادای احترام «جنگنامه‌ی غلامان» به نمایش‌های ایرانی
در حین نمایش هر کدام از سیاه‌ها برای معرفی پهلوان و سرور خود شروع به پرده خوانی می‌کند که این پرده خوانی با معرفی آن پهلوان و با چاپلوسی تمام همراه است و نمایش به صورت تخت حوضی اجرا می‌شود که البته کارگردان اثر آن را ادای احترام به نمایش‌های آیینی و سنتی می‌داند.

در خلاصه نمایش آمده است:

هزار حیله برانگیخت حافظ از سر فکر           در آن هوس که شود آن نگار رام و نشد

مضحکه‌ «جنگنامه‌ غلامان» اثر بهرام بیضائی تقلیدی در یک مجلس درباره سه سیاهان: الماس، مبارک و یاقوت که به خدمت ارباب خود یا به روایت نویسنده «پهلوانان پوشالی» یعنی ببرازخان، شیرباش خان و اژدرخان در آمده که از سطل‌های آب آن‌ها در نبودشان نگهداری کنند. زیرا پهلوانان مدام دن‌کیشوت وار با دشمنان خیالی خود در جنگ و در نبرد و هراسند.

گفتنی است نمایش «جنگنامه‌ غلامان» به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محسن حسینی هر شب ساعت ۱۸ در سالن قشقایی تئاتر شهر به اجرا می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار