برخی از جشنواره‌های ادبی روتین متوقف شدند و مسئولان امر پاسخ روشنی درباره چرایی این اتفاق نمی‌دهند.

گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر، به خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حمایت هایی که باید از نویسندگان شود، گفت: حمایت نویسندگان باید از جانب کسانی باشد که مدیر هستند؛ کسانی که می‌توانند در زمینه چاپ و بازاریابی اثر موثر باشند. این افراد می‌توانند از نویسندگان حمایت کنند؛ البته این امر نیز صنفی است و هر مدیر و تشکیلاتی سعی می‌کند از صنف خودش دفاع و حمایت کند. در این میان، نویسندگان مستقل باید گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند و کاری کنند که اثرشان در جایی دیده شود. وزارت ارشاد براساس وظیفه ذاتی خود موظف به حمایت از هنرمندان و نویسندگان است، اما امروز علاوه بر وزارت ارشاد تشکیلات دیگری هم وجود دارند که داعیه حمایت از نویسندگان را دارند. این امر در حوزه ادبیات دفاع مقدس دیده می‌شود.

او بیان کرد: به نظر من تشکیلاتی که داعیه حمایت از ادبیات دفاع مقدس را دارد، بهتر است به وظیفه ذاتی خود برگردد. اگر جشنواره‌ای برگزار می‌شده و الان نمی‌شود، علت برگزار نشدن آن جشنواره را پیدا کنند. جشنواره‌های ادبی سکوی پرشی برای نویسندگان هستند و نویسندگان نوقلم و جوان می‌توانند در چنین فضا‌هایی خود را نشان دهند. جشنواره کتاب سال دفاع مقدس قبلا برگزار می‌شد، اما چند وقتی است که برگزار نمی‌شود. اما جشنواره هایی، چون جشنواره شهید غنی پور، جشنواره شهید همدانی و جشنواره جلال برگزار می‌شوند. برخی از جشنواره‌ها به صورت روتین برگزار می‌شوند.

بابایی در خصوص دلیل برگزار نشدن جشنواره‌های ادبی گفت: تشکیلات مربوطه می‌گوید بودجه برگزاری این جشنواره‌ها را ندارد و به‌نظر می‌رسد که مشکل اصلی آن‌ها بودجه است. البته این دلیل به نظر من قانع کننده نیست؛ چرا که همین نهاد‌ها بودجه لازم برای کار‌های دیگر را دارند. از نظر من انگیزه‌ای که باید وجود داشته باشد، وجود ندارد و شاید تشکیلات مدعی حمایت از نویسندگان حوزه دفاع مقدس، به اهمیت برگزاری جشنواره‌های ادبی آشنا نیستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار