مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: طرح واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در بین طیور بومی به مدت یک‌ماه در این استان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،دکتر مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به برنامه‌های دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور جهت کنترل نیوکاسل در طیور صنعتی در سنوات گذشته طرح واکسیناسیون طیور بومی با واکسن کشته و مقاوم به حرارت با هدف کاهش ریسک انتقال آلودگی از مخازن ویروس به طیور صنعتی در کل کشور اجرا شده که تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش تعداد کانون‌های بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی داشته است.

او گفت: با توجه به تجربیات کشور‌های دیگر در زمینه استفاده از واکسن‌های زنده غیر بیماری‌زای نیوکاسل در طیور بومی استفاده از آن جزو پروژه‌های اجرایی دفتر طیور سازمان دامپزشکی قرار دارد.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: پیش‌بینی می‌شود افزوبر یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه طیور بومی استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت بصورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون قرار گیرد.

او بیان کرد: از اهداف عمده این طرح جلوگیری از انتشار ویروس به واحد‌های صنعتی، کاهش کانون‌های بیماری در این واحد‌ها و کاهش خسارت در طیور روستایی و کمک به معیشت روستاییان است.

حسینی گفت: بیماری نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم در پرندگان است که می‌تواند ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، خسارات اقتصادی زیادی را در واحد‌های پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال داشته باشد و مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری پرندگان است.

انتهای پیام/گ

طرح واکسیناسیون علیه نیوکاسل در سیستان و بلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار