وزارت خارجه روسیه اعلام کرد کنترل تاسیسات نفتی در شمال سوریه باید در اختیار دولت دمشق باشد.

روسیه: کنترل تاسیسات نفتی شمال سوریه باید به دولت دمشق برگرددبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد دولت سوریه باید کنترل تاسیسات نفتی واقع در شمال شرقی این کشور را بار دیگر در اختیار بگیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به اظهارات یک سناتور آمریکایی در خصوص توافق با کُرد‌های سوریه برای تسلط بر این مناطق نفتی به خبرگزاری ریانووستی گفت: مسکو امیدوار است که کُرد‌های سوریه تضمینی را در خصوص خروج از منطقه امن در شمال این کشور و در نزدیکی مرز ترکیه ارائه کنند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی چندی پیش در گفتگو با فاکس‌نیوز اعلام کرده بود واشنگتن با شبه‌نظامیان کُرد برای تسلط بر میادین نفتی شمال سوریه و مشارکت با کُرد‌ها برای مُدرن‌سازی این میادین، مخفیانه توافق کرده است. وی مدعی شد: «ما نه تنها از اینکه میدان‌های نفتی سوریه به دست ایرانی‌ها بیفتد، جلوگیری می‌کنیم، بلکه در آستانه ایجاد یک شرکت مشترک با نیرو‌های دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد) هستیم تا با مُدرن‌سازی میادین نفتی، اطمینان پیدا کنیم که درآمد این میادین به دست ایرانی‌ها و بشار اسد نمی‌افتد.»

کاخ سفید اوایل اکتبر پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه اعلام کرد ترکیه در آستانه عملیاتی نظامی در شمال سوریه است، اما واشنگتن در این عملیات مشارکت ندارد و از آن حمایت نخواهد کرد. یک عضو دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، آمریکا به فرماندهی «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» که اکثریت آن‌ها را یگان‌های مدافع خلق تشکیل می‌دهند، اعلام کرده است که در صورت حمله ترکیه، از آن‌ها دفاع نخواهد کرد.

ترکیه عملیات نظامی خود در شمال سوریه را به ادعای مبارزه با تروریست‌ها از ۹ اکتبر آغاز کرد و روز پنجشنبه گذشته طی توافقی با آمریکا آتش‌بس ۱۲۰ ساعته اعلام کرد تا به ازای آن، نیرو‌های کُرد از منطقه خارج شوند. سوریه و روسیه عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت دمشق خواندند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار