معاون سلامت دامپزشکی فارس گفت: اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی علیه بیماری نیوکاسل در استان تا پایان هفته جاری ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بستانیان معاون سلامت دامپزشکی فارس هدف از اجرای این طرح را بالا بردن سطح ایمنی طیور روستایی در مقابله با بیماری نیوکاسل و جلوگیری از انتقال ویروس این بیماری از طیور روستایی به واحد‌های صنعتی طیور برشمرد.

او با اشاره به اینکه واکسیناسیون به صورت آشامیدنی انجام و طیور واکسینه شده تا ۶ ماه در مقابل این بیماری مقاوم هستند، بیان کرد: در این طرح افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه طیور محلی با حضور۷۰ گروه دامپزشکی علیه بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه می‌شوند.

معاون سلامت دامپزشکی فارس ادامه داد: نیوکاسل یکی از بیماری‌های ویروسی واگیر و حاد با تلفات بالا در پرندگان بوده، که درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل‌های پرورش است.

بستانیان افزود: درگیری دستگاه تنفس، دستگاه گوارش و سیستم عصبی، شامل پیچش گردن، بی‌اشتهایی، کاهش مصرف دانه و تولید تخم مرغ، ریزش ترشحات از چشم و بینی و عطسه از جمله نشانه‌های این بیماری در طیور است.

منبع: صدا و سیما

انتهای پیام/ت

اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.