رئیس کمیسیون اصل نود عوامل مختلفی را در حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج مقصر دانست.
به گزارش گروه فیلم و صوتباشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کمیسیون اصل نود در برنامه زنده تلویزیونی گفت: عواملی جز خلبان هم در حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج مقصرند.
البته روح همه عزیزان از دست رفته شاد باد
و خدا به بازماندگانشان صبر دهد
لااقل تا اونجایی که من می دونم بیش از دو دهه است که این قانون ایکائو در تمام دنیا داره اجرا میشه که برخورد با موانع مسئولیتش با خلبان است مگر اینکه پرواز تحت سرویس رادار باشد و سرویس رادار یعنی کارکنان مراقبت پرواز به پرواز امر به گردش به راست یا چپ یا کاهش و یا افزایش ارتفاع نمایند در غیر اینصورت مسئولیت با خلبان است این عین عبارت کتاب و قانون جهانی است و در تمام دنیا هم اجرا می شود لذا لااقل
مسئولین نباید با نگاه عوامانه و بدون اطلاع از قوانین جهانی حرفی بزنند.
عین عبارت کتاب قانون در ایکائو که کشور ما هم سالیان متمادی و همین الان هم عضو ایکائو هستیم این هست
6.5.1.3 An IFR flight shall not be cleared for an initial approach below the appropriate minimum altitude as
specified by the State concerned nor to descend below that altitude unless:
a) the pilot has reported passing an appropriate point defined by a navigation aid or as a waypoint; or
b) the pilot reports that the aerodrome is and can be maintained in sight; or
c) the aircraft is conducting a visual approach; or
d) the controller has determined the aircraft’s position by the use of an ATS surveillance system, and a lower
minimum altitude has been specified for use when providing ATS surveillance services.
6.5.1.4 At aerodromes where standard instrument arrivals (STARs) have been established, arriving aircraft should
normally be cleared to follow the appropriate STAR. The aircraft shall be informed of the type of approach to expect and
runway-in-use as early as possible.
Note.— See Section 6.5.2 concerning Standard arrival clearances.
6.5.1.5 After coordination with the approach control unit, the ACC may clear the first arriving aircraft for approach
rather than to a holding fix.
تفسیر این قوانین تخصصی فقط و فقط و فقط باید توسط کارشناسان (مراقبت پرواز،خلبانان ) توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود و هر کسی که زبان بدونه کفایت نمی کنه چون علاوه بر جنبه حقوقی جنبه فنی و کاملا تخصصی هم داره .
ضمنا همانطور که در تصادفات زمینی بهر حال یکی از رانندگان مقصر می شوند و پلیس راه مقصر نیست چون پلیس راه اطلاعات و دستورات لازم را صادر می کند و رانندگان را راهنمایی می کندلذا در صحنه عمل این رانندگان هستند که چقدر به اجرای قانون پای بند باشند البته پلیس امکان توقف و مسدود کردن راه هم دارد ولی در آسمان فقط می توان اطلاعات داد و راهنمایی کرد و امکان بستن مسیر نیست اینجا هم تا حدودی همین وضع است هرچند تفاوتهایی وجود دارد.
البته قوانین فوق که ذکر شد بسیار گسترده تر از این هست و مطالب تکمیلی دیگری هم دارد که امکان ذکر در اینجا نیست
از بین رفتن زاویه تراتل از 17 درجه به صفر درجه در هنگام لندینگ و کاهش ارتفاع برای این موضوع و سرمای هوا و موقعیت بد جوی (سرمای زیاد) .
در هنگام لندینگ سرعت را طبق ارتفاع تا حد مجاز کاهش داده تا فرود موفق داشته باشند . سرعت کم تا 180 نات برای به صفر رسیدن زاویه تراتل ملخ ATRخطرناک بوده و موجب آستال بال و هواپیما میشود . از آنجایی که در تقرب به فرودگاه یاسوج باید از بالای کوه بافاصله کم از نوک قله عبور کنند و کمی آن طرف تر به دنبال سیگنال شیب باند فرودگاه برسند بخت بد خلبان نگون بخت سرعت کم هواپیما و سرما و بارندگی و شیب و نقص فنی را در کنار هم قرار گرفته و موجب سقوط میگردد .
از خصوصیات سرعت کم در هنگام تیک آف و لندینگ و بروز نقص در سیستم تولید و انتقال قدرت - آستال است که متاسفانه هواپیما از کنترل خلبان خارج و به اجبار سقوط میکند .
خصوصیت بد ATRبه صفر رسیدن زاویه تراتل هنگام نقص فنی توسط تنظیم کننده پیچی است . که به مشکلات خلبان در موارد بالا اضافه میشود . و متاسفانه سقوط در کوتاه ترین زمان ممکن و به زمین خوردن از بغل و نوک بال را در پی دارد .
اولین مقصر اصلی فرسودگی هواپیما .
طراحی باند فرود در فلان موقیت جغرافیایی.
نوع اموزش خلبان .
البته همه این مسائل به موقیت اقتصادی مملکت در جهان مربوط میشود . موفق باشید .
آخی، چرا اینقدر زود دست بکار شدید مگه چه خبره، اصلا عجله نکنید آنها که مردند رفتند دیگه عجله برای چیه؟ اجازه بدین حداقل دو سال دیگه هم بگذره انوقت رییس جدید اصل نودوخورده ای جدید اظهار نظر بکنه، آره جانم عجله کار شیطانه،،،،
متاسفانه در کشورمان هدف از یافتن مقصر و یا مقصرین تحویل آنها به قوه قضاییه است در صورتی که در علم هوانوردی هدف از یافتن مقصر یا مقصرین برطرف کردن اشکالات در هواپیماهای موجود یا عملکرد کارکنان پروازی بمنظور پیشگیری از وقوع حوادث مشابه در آینده است.
و خدا به بازماندگانشان صبر دهد
لااقل تا اونجایی که من می دونم بیش از دو دهه است که این قانون ایکائو در تمام دنیا داره اجرا میشه که برخورد با موانع مسئولیتش با خلبان است مگر اینکه پرواز تحت سرویس رادار باشد و سرویس رادار یعنی کارکنان مراقبت پرواز به پرواز امر به گردش به راست یا چپ یا کاهش و یا افزایش ارتفاع نمایند در غیر اینصورت مسئولیت با خلبان است این عین عبارت کتاب و قانون جهانی است و در تمام دنیا هم اجرا می شود لذا لااقل
مسئولین نباید با نگاه عوامانه و بدون اطلاع از قوانین جهانی حرفی بزنند.
عین عبارت کتاب قانون در ایکائو که کشور ما هم سالیان متمادی و همین الان هم عضو ایکائو هستیم این هست
6.5.1.3 An IFR flight shall not be cleared for an initial approach below the appropriate minimum altitude as
specified by the State concerned nor to descend below that altitude unless:
a) the pilot has reported passing an appropriate point defined by a navigation aid or as a waypoint; or
b) the pilot reports that the aerodrome is and can be maintained in sight; or
c) the aircraft is conducting a visual approach; or
d) the controller has determined the aircraft’s position by the use of an ATS surveillance system, and a lower
minimum altitude has been specified for use when providing ATS surveillance services.
6.5.1.4 At aerodromes where standard instrument arrivals (STARs) have been established, arriving aircraft should
normally be cleared to follow the appropriate STAR. The aircraft shall be informed of the type of approach to expect and
runway-in-use as early as possible.
Note.— See Section 6.5.2 concerning Standard arrival clearances.
6.5.1.5 After coordination with the approach control unit, the ACC may clear the first arriving aircraft for approach
rather than to a holding fix.
تفسیر این قوانین تخصصی فقط و فقط و فقط باید توسط کارشناسان (مراقبت پرواز،خلبانان ) توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود و هر کسی که زبان بدونه کفایت نمی کنه چون علاوه بر جنبه حقوقی جنبه فنی و کاملا تخصصی هم داره .
ضمنا همانطور که در تصادفات زمینی بهر حال یکی از رانندگان مقصر می شوند و پلیس راه مقصر نیست چون پلیس راه اطلاعات و دستورات لازم را صادر می کند و رانندگان را راهنمایی می کندلذا در صحنه عمل این رانندگان هستند که چقدر به اجرای قانون پای بند باشند البته پلیس امکان توقف و مسدود کردن راه هم دارد ولی در آسمان فقط می توان اطلاعات داد و راهنمایی کرد و امکان بستن مسیر نیست اینجا هم تا حدودی همین وضع است هرچند تفاوتهایی وجود دارد.
البته قوانین فوق که ذکر شد بسیار گسترده تر از این هست و مطالب تکمیلی دیگری هم دارد که امکان ذکر در اینجا نیست
در هنگام لندینگ سرعت را طبق ارتفاع تا حد مجاز کاهش داده تا فرود موفق داشته باشند . سرعت کم تا 180 نات برای به صفر رسیدن زاویه تراتل ملخ ATRخطرناک بوده و موجب آستال بال و هواپیما میشود . از آنجایی که در تقرب به فرودگاه یاسوج باید از بالای کوه بافاصله کم از نوک قله عبور کنند و کمی آن طرف تر به دنبال سیگنال شیب باند فرودگاه برسند بخت بد خلبان نگون بخت سرعت کم هواپیما و سرما و بارندگی و شیب و نقص فنی را در کنار هم قرار گرفته و موجب سقوط میگردد .
از خصوصیات سرعت کم در هنگام تیک آف و لندینگ و بروز نقص در سیستم تولید و انتقال قدرت - آستال است که متاسفانه هواپیما از کنترل خلبان خارج و به اجبار سقوط میکند .
خصوصیت بد ATRبه صفر رسیدن زاویه تراتل هنگام نقص فنی توسط تنظیم کننده پیچی است . که به مشکلات خلبان در موارد بالا اضافه میشود . و متاسفانه سقوط در کوتاه ترین زمان ممکن و به زمین خوردن از بغل و نوک بال را در پی دارد .
اولین مقصر اصلی فرسودگی هواپیما .
طراحی باند فرود در فلان موقیت جغرافیایی.
نوع اموزش خلبان .
البته همه این مسائل به موقیت اقتصادی مملکت در جهان مربوط میشود . موفق باشید .