کمیته عالی وزارتی که برای تحقیق درباره کشته و زخمی شدن چند نفر از تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی در اعتراضات اخیر عراق تشکیل شده بود، گزارش نهایی خود را اعلام کرد.

انتشار گزارش نهایی تحقیق درباره اعتراضات عراق/ شماری از فرماندهان امنیتی برکنار شدندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیون العراقیه گزارش داد: کمیته عالی وزارتی که به ریاست نوری الدلیمی، وزیر برنامه ریزی عراق برای تحقیق درباره کشته و زخمی شدن چند نفر از تظاهرکنندگان و نیرو‌های امنیتی در اعتراضات اخیر در این کشور تشکیل شده بود، گزارش نهایی خود را اعلام کرد.

در گزارش نهایی این کمیته آمده است: ۱۰۷ غیرنظامی و ۴ نیروی امنیتی در زمان این تظاهرات کشته و ۳۴۵۸ نفر از غیرنظامیان و ۳۶۳ نفر از نیرو‌های امنیتی در بغداد زخمی شدند. در استان میسان ۶ نفر از غیرنظامیان کشته و ۱۴ نفر از غیرنظامیان و ۹۲ نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی شدند. در بابل، یک غیرنظامی کشته شد و ۷ غیرنظامی و ۱۱۶ نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی شدند. در استان واسط ۴ غیرنظامی کشته و ۲۲۶ غیرنظامی و ۵۸ نیروی امنیتی زخمی شدند. در استان نجف اشرف ۵ غیرنظامی کشته و ۱۷۲ غیرنظامی و ۴۳ نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی شدند.

این گزارش می‌افزاید: کشته و زخمی شدن تظاهرکنندگان به علت توسل بیش از اندازه به زور و استفاده از گلوله‌های جنگی و نیز نبود کنترل بر روی تیراندازی نیرو‌های امنیتی بوده است. ضعف عملکرد بعضی فرماندهان باعث ایجاد هرج و مرج، سردرگمی و کنترل نکردن تیراندازی شد. اقدام بعضی تظاهرکنندگان در پرتاب کوکتل مولوتف به سوی نیرو‌های امنیتی باعث زخمی شدن شماری از آن‌ها شد.

بنابر این گزارش، پایبند نبودن به دستور منع آمد و شد و ادامه تحرکات تظاهرکنندگان باعث شد ساکنان مناطقی که تجمع‌ها در آن مناطق صورت می‌گرفت، ناراضی شوند. سازمان اطلاع رسانی و ارتباطات، تدابیر لازم قانونی را در برابر شبکه‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی که در بین مردم نفرت پراکنی می‌کردند، اتخاذ نکرده بود. اقدام عده‌ای از افراد برای جلوگیری از تردد خودرو‌های امدادرسان در زمان انتقال مجروحان و تیراندازی به سوی این خودروها، باعث افزایش شمار کشته‌ها شد.

برکناری شماری از فرماندهان امنیتی عراق

این کمیته ضمن بیان این که این پرونده با همه جزئیات آن پس از تصویب فرمانده کل نیرو‌های مسلح، به دستگاه قضایی ارجاع می‌شود، از برکناری فرمانده عملیات بغداد و معاون امنیتی او، فرمانده لشکر ۱۱ پیاده نظام، فرمانده لشکر اول پلیس مرکزی عراق و فرمانده پلیس بغداد خبر داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار