شهردرای منطقه ۷ تهران در پی درخواست شفاهی شورایاری محله قصر و امام جماعت سابق مسجد مهدیه اقدام به تخریب یک مسجد کرده است.


به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در یکی از روز‌های شهریور ماه سال ۹۶ نمازگزاران مسجد مهدیه چهارراه قصر، ناگهان می‌بینند مسجدی که تا دیشب درآنجا مستقر بوده غیب شده و دیگر نیست.

تنها اثری که از این مسجد دیده می‌شد، ته مانده آواری بود که کامیون‌های خاکبرداری از هنگام صبح اقدام به انتقال آن کرده بودند و در حال تمام شدن بود.

مسجد مهدیه قصر

از روزی که بنای این مسجد با خاک یکسان شد، هیچ اقدامی برای نوسازی آن صورت نگرفته و این مسجد تنها با چند داربست محصور شده است.

نمازگزاران مسجد می‌گویند، شهرداری این مسجد را به خاطر نداشتن ایمنی تخریب کرده و شهرداری هم می‌گوید این کار به خواسته هیئت امنای مسجد انجام شده است، اما هیچ نامه مکتوبی هم از آن‌ها دریافت نکرده‌ایم.

مهدی شریفی عضو هیئت امنای مسجد مهدیه قصر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که چرا هیئت امنای مسجد از شهرداری منطقه ۷ خواسته بود به جای تأمین ایمنی اقدام به تخریب مسجد کند، گفت: دو سال پیش امام جماعت سابق مسجد به همراه اعضای شورایاری محله قصر به شهرداری مراجعه می‌کنند و چنین درخواستی می‌دهند، در حالی که سایر امنا از این موضوع اطلاع نداشتند و تنها عضو امنا که چنین درخواستی را کرده بود، امام جماعت سابق مسجد مهدیه قصر بود.

وی با بیان اینکه چند سال قبل شهرداری به بسیج مجوز می‌دهد که بر روی مسجد سازه‌ای را بنا کنند، گفت: این سازه بر روی مسجد سنگینی می‌کند و کم کم بر روی یکی از دیوار‌های آن شکاف ایجاد می‌کند.

شریفی تصریح کرد: در این شرایط از خرداد ۹۶ مسجد را تخلیه کردیم و با کشیدن نوار‌های زرد رنگ به دور آن، ورود به مسجد را تا زمان ایمن سازی ممنوع کردیم.

مسجد مهدیه قصر

این عضو امنای مسجد مهدیه ادامه داد: همزمان با این اتفاقات از شهرداری درخواست کردیم یا سازه جدید را برچیند و یا اقدام به ایمن سازی مسجد کند، اما شهرداری کل مسجد را بر می‌چیند و بعد‌ها متوجه می‌شویم که این کار به درخواست امام جماعت سابق و شورایاری محله و بدون اطلاع امنا انجام شده است.

شریفی اظهار کرد: با شکل گرفتن این شرایط مراتب اعتراض خود را به شهرداری اعلام کردیم، اما شهردرای منطقه ۷ به ما گفت که روحانی مسجد گفته ۶ ماهه مسجد را می‌سازیم؛ این در حالی است که با گذشت ۶ ماه مسجد ساخته نشد و زمین آن هم پاتوق معتادان و ولگردان شد.

وی خاطر نشان کرد: در این مرحله مراتب اعتراض خود را به اداره امور مساجد هم منتقل کردیم و آن‌ها به ما گفتند که ما به هیچ کسی مجوز تخریب یا نوسازی این مسجد را ندادیم و اگر هم بخواهیم بدهیم، سازنده باید ابتدا دستور ساخت گرفته باشد و بعد هم مدارکی ارائه کند که نشان دهد، پول ساخت بنای جدید وجود دارد.


بیشتر بخوانید: مسجدی در تهران که تخریب شد اما بازسازی نشد + تصاویر


خسروی معاون عمرانی شهرداری منطقه 7 هم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که با چه مجوزی اجازه تخریب این بنا را صادر کردید؟ گفت: در زمانی که آقای طلوعی شهردار منطقه ۷ بود، امنای مسجد مهدیه از ما در خواست کردند تا پیش از آن که ناایمن بودن مسجد موجب حادثه آفرینی شود، نسبت به تخریب آن اقدام کنیم، تا بعدا هم خودشان اقدام به ساخت مسجد جدید کنند.

خسروی تصریح کرد: شهردار منطقه هم دستور داد برای مساعدت با این افراد ماشین آلات تخریب در محل حاضر شوند و اقدام به تخریب کنند.

معاون عمرانی شهرداری منطقه ۷ در پاسخ به این سوال که آیا اشخاصی که به عنوان امنا به شما مراجعه کردند و درخواست تخریب دادند، به صورت مکتوب و رسمی چنین درخواستی دادند یا خیر؟ گفت: نه آن‌ها هیچ درخواست مکتوبی ندادند و ما با اکتفا به همان درخواست شفاهی این کار را انجام دادیم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چرا بدون درخواست مکتوب و رسمی چنین کاری را کردید؟ گفت: اشتباه کردیم.

خداوند متعال در آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه می فرماید: «إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَىٰ أُولَٰئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ»

«مساجد خدا را تنها کسی آباد می‌کند که ایمان به خدا و روز قیامت آورده و نماز را برپا دارد و زکات را بپردازد و جز از خدا نترسد؛ امید است چنین گروهی از هدایت‌یافتگان باشند.»

در این شرایط انتظار می‌رود، مومنان بدون چشم داشت به اقدامات شهرداری و یا هر مرکز دولتی دیگر، دست به دست یکدیگر دهند و همان طور که خداوند انتظار دارد، خودشان اقدام به عمران و آبادی این مسجد کنند.

مسجد مهدیه قصر در سال ۱۳۳۲ در چهارراه قصر بنا شد و در سال ۹۶ هم به امید نوسازی تخریب شد.

در حال حاضر به دلیل اینکه اعتبارات نوسازی این مسجد تأمین نشده، مردم این محل با کشیدن داربست در حریم ملک مسجد، زمین آن را حفظ کرده و در آن نماز جماعت اقامه می‌کنند.

مسجد مهدیه قصر

انتهای پیام/

ماجرای تخریب مسجد «مهدیه قصر» در منطقه ۷ تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
سلام
يه شماره حساب اعلام كنيد . كه مردم براي ساختش كمك كنند . يا علي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
هر کدام از اهالی محل مسئولیت ساخت یک متر مربع ان را بر عهده بگیرد.انشاءالله ساخته خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۳۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
کاش همه مسجد ها همین شکلی ساده بود... یاد مسجد اول پیامبر افتادم ک ساده بود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
مگه مسجد پيامبر ص را ديده بودي/؟ ...
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۲:۰۰ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
تخریب مساجد، حذف نام شهدا از کتب درسی، حذف نام شهدا از کوچه ها، اجرای یواشکی سند 20 30 ، حذف کلمه زائر از خیابانهای مشهد مقدس و ....
فقط بگو مرگ بر منافق
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۲۱:۱۳ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
مرگ بر منافق بیش باد
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۲۰:۰۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
خوب شد خرابش کردن. آدم میترسی از کنارش رد بشه با اون ترکی که روی دیوارش بود. البته انشاءالله تلاش بشه برای ساختش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
پدر بنده هم در سال68ی مسجد بنا کرد که با توجه به اینکه بنای مسجد قدیمی بود مسجد رو در سال جاری تخریب کردند و دوباره غیر اصولی شروع به ساخت کردند که چون غیر اصولی بنا شده بود و دچار مشکل شده بود (با توجه به اینکه پدر بنده تجربه در این زمینه داشت) با ایشون مشورت کردند که گفتن باید تخریب بشه ولی کسی توجه نکرد و به ساخت ادامه دادند و هزینه هنگفتی هم صرف ساخت اون کردند که هنوزم مشغول ساخت هستند باید ارگانی که مسیول این امر هست بیشتر نظارت داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۰۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
کاش همانطور که با عجله خانه خدا رو تخریب کردن ، ویلاهای دم روخونه ها و دامنه کوه ها و جنگل های شمال رو هم تخریب کنند.
Iran (Islamic Republic of)
سوهانی
۱۶:۳۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
ای کاش شهرداری ساختمان های غیر مجاز رو همینطوری تخریب کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
پس پولی که برای ساخت مسجد از اهالی گرفتند چه شد ؟ تعجب میکنم که بدون هماهنگی با اداره امور مساجد شهرداری با گفته شفاهی وبدون اجازه ساخت مجدد آنرا تخریب کرده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
چطور برای آسفالت وکارهای دیگه ماهها باید مکاتبه وپیگیری شود ولی برای تخریب مسجد شفاهی اقدام می شود.
گفتید که نه آن‌ها هیچ درخواست مکتوبی ندادند و ما با اکتفا به همان درخواست شفاهی این کار را انجام دادیم.

الله اعلم ماقضاوت نمیکنیم

ولی اگر کسی قصد نابودی مسجد واعتقادات مردم را داشته خدا ذلیل و زندگیش را پر آشوب وناآرام کند وبا درد لاعلاج سختیرین را داشته باشد
شهدا برای اعتقادات و دین جانشان را فدای کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
این کار عذاب اخروی رو در پی خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
دستی در کار بوده وگرنه به این سادگی شهرداری این کار را نمیکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
بجاش درمانگاهی مدرسه‌ای درست کنین هم خدا راضی هم خلقش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
اگه دلت به خالق خدا میسوزه خوب تو خونتو خراب کن بگو بیاین به جاش مدرسه یا درمانگاه درست کنین برای رضای خدا
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۶:۱۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
موافقم گل گفتی؟درمانگاه یا مدرسه
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۶:۱۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۰۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
از شدت نفاق داری میمیری. جای مسجد هیچ ساختمانی نمیشه ساخت. اگه ادم کمی خوبی بودی حداقل این حرف رو نمی زدی کینه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
هر چی بجای خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
مسجد دارای احکام شرعی وخاص است
از خودتون. نظر غیر تخصصی ندید مدرسه ودرمانگاه در هر زمینی می توان ساخت ولی در مسجد نمی شود چون توقف در مسجد برای مردهایی که غسل واجب برآنها لازم است حرام است وبرای خانمهایی هم که عذر شرعی دارند حرام است. نجس کردن مسجد حرام وتطهیر آن واجب فوری است ولی درمانگاه ومدرسه چنین احکامی رو ندارد.
لطفا بدون مطالعه نظر ندید
Iran (Islamic Republic of)
fa
۱۱:۲۷ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
برید جلوی برج سازی رو بگیرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
جای تاسفه
Germany
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
چون شهرداری در دریافت درخواست مکتوب( برای تخریب ) از مراجع ذیصلاح قصور کرده ، و بر این خطا معترف است لذا شهرداری باید این مسجد را با کمکهای مردمی بسازد و کمبود اعتبارات مربوطه را خودش متقبل شود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
هیات امنا مسجد زرنگی کرده و مس لیت را به عهده شهرداری انداخته تا شهرداری مجبور بشه خودش مسجد را بسازد قطعا در اینده این باعث بی اعتمادی می شود و حتی به حرفهای معتمدین محلات کسی توجه نمی کند به این می گویند دوز وکلک هیات امنا شهامت داشته باشه و بگه ما گفتیم و یه مدیر زحمتکش رو هم زیر سوال نبره بعد هم از مردم و خیرین کمک بگیره به این میگن صداقت
Germany
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
مقررات اداری این را نمی گوید ! شهرداری می بایست با دریافت درخواست کتبی اقدام مینموده !!
جالب اینکه خود شهرداری قبول کرده که اشتباه کرده ، شما چرا کاسه داغ تر از آش می شوید؟!!!!
Germany
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
از مدیر زحمت کش ! ممنونیم!
ولی زحمتکش بودن به تنهایی کافی نیست ، باید کسی که مدیریتی را در این سطح می پذیرد ، از حداقل اطلاعات اداری و مدیریتی برخوردار باشد !!!
این مسئول محترم خودش قبول کرده که اشتباه کرده
حداقل کار شهرداری برای جبران خطایش ، ساختن مسجد است !
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
بنده بچه محله قصر هستم.اختلاف بین هیئت امنا و امام‌جماعت وقت باعث این مشکلات شد و به یاد دارم که هیئت امنا تا ماه اا به تخریب و تصمیم برای ساخت مسجد افتخار می کرد حالا که نتونستن کتری کنن و اط طرف مردم تحت فشتر هستند توپ و انداختن گردن شهرداری.
خود مسوول از کجا معلوم واقعا این حرف و زده باشه؟ من ساکن ۴۰ ساله محل و از نمازگزاران هستم.
محمد عمرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
دوست عزيزي كه خودت رو محمد عمراني معرفي كرده اي و ساكن ٤٠ ساله ي محله ي قصر ، محبت كن راجع به كساني و مسائلي كه اطلاع كافي نداري نظر نده و همچنين اگه راجع به ادعائي كه داري مُصر هستي يه سر تشريف بيار مسجد و از نزديك با حقايق موجود اشنا شو . اينكه با يه اسم جعلي از يك تخلف حمايت كني و فرا فكني كار قشنگي نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
سلام
آدرس دقیق را اعلام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
چهارراه قصر خیابان قدوسر کوچه شهید زارتشت نبش کوچه زمانی
Germany
ناشناس
۰۶:۰۸ ۰۴ آبان ۱۳۹۸
منظورشون خیابان « شهید قدوسی » است !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
سلام
جایی اعلام کنند تا همه کمک کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
مشخص عمدی بوده .....درخواست امام جماعت سابق..سابق...سابق........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
کاش باامام جماعت سابق مصاحبه وکشف حقیقت انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
کاش همینجور که واسه تخریب به یک حرف بسنده کردند و با درخواست شفاهی تخریب میکنند. واسه کارای دیگه هم همینقدر راحت کارمیکردند
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۶:۱۳ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
موافقم مسئولین کجایید دقیقا