معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مسئولیت تامین واگن مورد نیاز برای سیر ناوگان ریلی استان جهت سیر ردر آسیای میانه به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی رسولیان درمعاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت خراسان رضوی در سیر ناوگان ریلی ایران در کشور‌های آسیای میانه گفت: زمینه سیر ناوگان ریلی ایران در کشور‌های آسیای میانه در پی عضویت دائم ایران در اتحادیه راه آهن‌های کشور‌های حوزه سی. آی. اس فراهم شده است.

او ادامه داد: پیشتر، ناوگان ریلی ایران اجازه سیر در خطوط ریلی کشور‌های آسیای میانه را نداشت که با عضویت ایران در اتحادیه مزبور این امکان برای کشورمان از جمله خراسان رضوی فراهم شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات جدی برای استفاده از فرصت امکان سیر در خطوط ریلی کشور‌های آسیای میانه، کمبود واگن در خراسان رضوی است، زیرا این استان واگنی که استاندارد‌ها و شرایط لازم برای تردد در این مسیر را داشته باشد در اختیار ندارد.

رسولیان با اشاره به چاره اندیشی دست اندرکاران در نشست امروز برای تامین واگن مورد نیاز افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران مسئولیت خریداری واگن را به بخش خصوصی واگذار کرده است لذا واگن مورد نیاز خراسان رضوی نیز باید از طریق بخش خصوصی تامین شود.

او تصریح کرد: در این نشست مقرر شد متولیان بخش خصوصی خراسان رضوی با شرکت‌های حمل و نقل ریلی و صادرکنندگان استان هم اندیشی کنند تا بتوان با جذب سرمایه گذار، حداقل واگن مورد نیاز صادرات ریلی کالا از این استان به کشور‌های آسیای میانه را تامین کرد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز خط اعتباری ویژه‌ای را به این موضوع اختصاص دهد تا فرآیند خرید واگن تسهیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در شرایط عادی ناوگان ریلی استان با کمبود واگن مواجه نیست، اما عموما طی یک یا دو مرحله در طول سال این ناوگان دچار کمبود واگن برای صادرات کالا می‌شود که بهترین راهکار برای حل همیشگی این موضوع تامین واگن توسط بخش خصوصی است.

رسولیان افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۱۴۶ واگن به وزن ۶۵۶ هزار و ۳۵ تن از مرز سرخس خراسان رضوی به کشور‌های آسیای میانه کالا صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۴ درصد و از نظر تعداد واگن ۷۲ درصد افزایش داشته است.


انتهای پیام// ف.س
 
 

بخش خصوصی تامین کننده واگن خطوط ریلی استان در مسیر آسیای میانه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.