جمع آوری غیر اصولی فاضلاب و آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام سلامت مردم البرز را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز بااشاره به عدم جمع آوری اصولی و تصفیه فاضلاب های سطحی توسط شهرداری ها و تعلل شرکت های آب و فاضلاب در جمع آوری و تصفیه فاضلاب های شهری و روستایی گفت: این تعلل منجر به رهاسازی فاضلاب در پایین دست شهرها و روستاهای استان شده است.

او افزود: این امر ضمن آلوده کردن محیط زیست منجر به استفاده از فاضلاب خام در آبیاری مزارع کشاورزی سبزیجات و صیفی جات می‌شود.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه به دلیل بار آلودگی میکروبی و شیمیایی فوق العاده زیاد این قبیل فاضلاب ها محصولات تولیدی می توانند دارای آلودگی های متعدد باشند گفت: این امر تهدید جدی بر سلامت عمومی است.

کریم با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی البرز بنابر رسالت خود که دفاع از سلامت عمومی می باشد افزود: دانشگاه ضمن برگزاری جلسات متعدد و اعلام حساسیت این موضوع به ارگان های مرتبط  نسبت به شناسایی کشاورزان متخلف اقدام کرده وبا صدور اخطار بهداشتی، افرادی را که به اخطار بی توجه بودند به مراجع قضایی معرفی شده اند.

او گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ پرونده در شهرستان های کرج و ساوجبلاغ تشکیل و جهت پیگیری‌های بعدی به مراجع قضایی ارسال شده است.

کریم با اشاره به این‌که حفظ و تأمین سلامت عمومی در گروی همکاری تمام مسئولان است، افزود: از حمایت شایسته مسئولان ارشد استانی، استاندار و دادستان به‌منظور رفع مشکل و برخورد با متخلفین تشکر و قدردانی می‌کنم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: با توجه به گستردگی و اهمیت موضوع ضروری است شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب به وظایف قانونی خود در خصوص ممانعت از رهاسازی فاضلاب خام به طور جدی عمل کنند و اداره کل جهاد کشاورزی کشاورزانی را که از فاضلاب خام برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند را به‌منظور پیگیری‌های قانونی به دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل محیط زیست معرفی کنند.

انتهای پیام/د.خ

حفظ و تأمین سلامت عمومی در گروی همکاری تمام مسئولان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.