حدود هفت ماه از وقوع سیل ویران‌گر لرستان می‌گذرد، بحرانی که به بسیاری از زیرساخت‌های استان خسارت وارد کرد و روند زندگی مردم شهر‌ها و روستا‌های سیل‌زده را دچار مشکل کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، با گذشت حدود ۷ ماه از سیل ویرانگر کماکان بسیاری از جاده‌های استان لرستان دارای مشکل هستند لذا از آنجا که بهسازی جاده‌های سیل‌زده لرستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تحقق این مهم در گرو تخصیص منابع استانی و ملی است، بنابراین مسئولان نسبت به ابلاغ اعتبارات در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهتمام ویژه ورزند.

بخش عظیمی از راه‌های ارتباطی بر اثر سیل آسیب دیدند، به‌گونه‌ای که بر اساس آخرین آمار بیش از ۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان تخریب و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های استان دچار خسارت شد، ضمن اینکه سیل به ۲۰۸ دستگاه پل آسیب زد و راه مواصلاتی ۱۲۰۰ روستا و ۱۸ شهر را نیز قطع کرد.

در روز‌های نخست وقوع سیل با کمک نیرو‌های جهادی و دولتی بسیاری از راه‌های روستایی و شهری به طور موقت برای تردد مردم بومی و همچنین عوامل امدادی و خدمات‌رسان بازگشایی شد، اما انتظار می‌رفت با گذشت هفت ماه امروز حداقل شاهد بازسازی و پیشرفت فیزیکی خوبی در محور‌های مواصلاتی استان شویم.

بدیهی است اختصاص اعتبارات به میزان کافی و در سریع‌ترین زمان ممکن امری بسیار ضروری برای بازسازی زیرساخت‌های خسارت‌دیده از سیل است، موضوعی که در صورت کم‌توجهی ممکن است در آینده پیش‌رو و با بارش‌های هر چند اندک، اما آسیب‌های بیشتر و چه بسا جبران ناپذیری را پدید آورد.

همچنان‌که بسیاری از پل‌های استان در مسیر تردد شهروندان قرار داشتند و در اثر سیل تخریب شدند و اگر در زمان موردنیاز عملیات ترمیم و بازسازی آن‌ها صورت نگیرد همچون ماه‌های گذشته شاهد بروز تصادفات سهمگین و جان باختن هم‌وطنان در این مناطق خواهیم بود.

از آنجا که لرستان و به ویژه محور‌های سیل‌زده پلدختر یکی از شاهراه‌های اصلی برای تردد از غرب به جنوب کشور محسوب می‌شود، بنابراین بهسازی جاده‌های این استان از اهمیت بالایی برخوردار است، تحقق این مهم بدون شک در گرو تخصیص منابع استانی و ملی به ویژه در بخش اعتبارات سیل است، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان نسبت به ابلاغ اعتبارات جهت بازسازی راه‌های خسارت دیده از سیل این استان در کوتاه‌ترین زمان ممکن اهتمام ویژه ورزند.

 

روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه‌های لرستان/ بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!

روند کند توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه

در همین راستا معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در تشریح آخرین وضعیت بازسازی راه‌های استان گفت: سیل فروردین ماه هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان به جاده‌های لرستان خسارت وارد کرد.

عارف امرایی مجموع اعتبارات ملی و استانی تخصیصی برای بازسازی محور‌های لرستان را ۲۳۰ میلیارد خواند و افزود: از این میزان اعتبار، ۱۰۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان استانی و مابقی اعتبار ملی بوده است.

روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه‌های لرستان/ بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!

او بیان داشت: تاکنون و با گذشت هفت ماه از وقوع سیل ۱۶۴ میلیارد تومان از اعتبارات سیل ابلاغ شده که این رقم معادل تنها ۲۰ درصد کل خسارت وارد شده به محور‌های استان است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان روند توزیع اعتبارات را کند عنوان و تصریح کرد: با این سرعت پرداخت اعتبارات، پنج سال بازسازی جاده‌های آسیب‌دیده از سیل ۹۸ به طول خواهد کشید.

اعتبار تخصیص تنها ۲۰ درصد خسارات سیل است

امرایی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد اعتبارات هنوز ابلاغ نشده است، اظهار داشت: ما بر اساس منابع تخصیصی جوابگوی نیاز‌های مردم خواهیم شد.

او ادامه داد: بخشی از اعتبار اختصاص یافته برای احداث پل‌ها، بخشی برای ایمن‌سازی راه، بخش دیگر برای بهسازی راه‌های روستایی و قسمت دیگری از منابع برای بهسازی راه‌های اصلی و فرعی هزینه خواهد شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خاطرنشان کرد: بر اساس مبالغ دریافتی برای برخی پروژه‌ها پیمانکار انتخاب شده و هم اکنون نیز در حال انجام کار است.

امرایی در خصوص آخرین وضعیت پل قدیم کاکارضا، افزود: عملیات ترمیم این پل در حال اجرا بوده و حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ضمن اینکه تا ۱۰ روز آینده کار آن به پایان می‌رسد.

او با اشاره به وضعیت بازسازی ابنیه فنی خسارت‌دیده از سیل نیز تصریح کرد: ساخت ۹۰ دستگاه پل شروع شده و عملیات تعمیر ۵۰ دستگاه پل دیگر در حال انجام است.

 


بیشتر بخوانید:


ابراز نگرانی از ماشین‌آلات آسیب‌دیده راهداری

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با ابراز نگرانی از نبود تجهیزات و ماشین‌آلات مناسب در استان، این موضوع را یکی از چالش‌های پیش‌روی اداره کل راهداری بیان کرد.

امرایی اظهار کرد: متأسفانه در جریان سیل بسیاری از ماشین‌آلات راهداری آسیب‌دیده و هم اکنون متوقف شده‌اند.

او ضمن تأکید بر ضرورت تجهیز راهداری لرستان به ماشین آلات جدید، از سازمان مدیریت برنامه و بودجه درخواست کرد منابع مالی لازم برای تحقق این مهم را در اختیار راهداری قرار دهد.

روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه‌های لرستان/ بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!

بازسازی پروژه‌های زیرساختی راه نیاز به اعتبار بیشتری دارد

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان، میزان اعتبار ابلاغی در بخش خسارات سیل به این اداره کل را ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

وحید کرم‌الهی بیان داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد این مبلغ یعنی حدود ۱۷ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

او با تأکید بر اینکه برای بازسازی پروژه‌های زیرساختی نیاز به اعتبار بیشتری است، افزود: بر اساس برآوردها، سیل حدود ۸۰ میلیارد تومان به پروژه‌های راه و شهرسازی استان خسارت زده که تنها تاکنون ۲۱ میلیارد تومان برای جبران آن لحاظ شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان تصریح کرد: ۱۱ پروژه را در حال بازسازی داریم که از این تعداد پیمانکار ۱۰ پروژه انتخاب شده و یک مورد نیز در حال برگزاری مناقصه است.

روند لاک پشتی توزیع اعتبارات سیل در حوزه راه‌های لرستان/ بازسازی؛ شاید وقتی دیگر!

 

اتمام احداث پل کاکارضا در شهریور ۹۹

کرم‌الهی از شروع عملیات ساخت پل جدید کاکارضا خبر و ادامه داد: بقایای پل قدیمی تخریب شده و پیش‌بینی می‌شود تا شهریور ۹۹ عملیات ساخت این پل به پایان برسد.

او با بیان اینکه در صورت تخصیص زودتر اعتبارات روند بازسازی تسریع می‌یابد، گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، اغلب پروژه‌ها طی یک سال آینده عملیات ساخت آن‌ها به اتمام خواهد رسید.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی لرستان اظهار داشت: به پیمانکاران تأکید شده که پروژه‌های تعریفی را در مقابل حوادث و خطرات احتمالی بیمه کرده تا در صورت ایجاد مشکل جبران خسارت تسهیل یابد.

ابراز نگرانی از برخی تأخیر‌ها در بازسازی پل‌های درون شهری

رئیس پلیس راهور لرستان نیز ضمن ابراز نگرانی از برخی تأخیر‌ها در بازسازی پل‌ها، گفت: پل‌های سیل‌زده «اناری» و «کمالوند» خرم‌آباد همچنان تخریبی هستند و اقدام قابل توجهی برای بازسازی آن‌ها صورت نگرفته است.

مرتضی چغلوند بیان داشت: همچنین دیواره «خرم‌رود» این شهرستان بر اثر سیل آسیب‌دیده که نیازمند بازسازی هر چه سریع‌تر است.

او با بیان اینکه دیواره ساحلی پلدختر تاکنون تکمیل نشده است، افزود: در صورت عدم تکمیل، این دیواره در سیل بعدی برای مردم پلدختر تهدید بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس پلیس راهور لرستان با تأکید بر لایروبی رودخانه‌ها و جداول درون شهری، خاطرنشان کرد: می‌طلبد مسؤولان نسبت به این موضوع نهایت توجه را داشته باشند.

منبع فارس

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.