گرمابی گفت: قانون سرمایه گذاری باید به گونه‌ای باشد که ضمانت‌های لازم برای سرمایه گذاران ایجاد کند و آن‌ها بتوانند با خیال راحت ارزیابی کنند.

ضمانت‌های لازم برای سرمایه گذاران باید در کشور ایجاد شودحمید گرمابی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از مباحث مهمی که در حوزه سرمایه گذاری در صنعت قطعه سازی مطرح می شود قرارداد‌های خودروسازان به صورت "جوینت ویچر" با شرکای خارجی است.

او ادامه داد: در واقع اینکه در هر یک از این قرارداد‌ها بناست چند درصد سهم خودرو داخلی سازی شود اهمیت فراوانی دارد که معمولا بسته به خودرو و شرکت‌ها، داخلی سازی خودرو‌ها از درصد پایین آغاز می‌شود و به درصد‌های بالاتر افزیاش می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر مبنای توضیحات این قرارداد‌ها و میزان درصدی که تعیین می‌شود خودرو‌های خارجی داخلی سازی شود، تکلیف قطعه ساز نیز مشخص می‌شود که برای سال‌های آینده باید چه ساز و کار و برنامه‌ای داشته باشد البته از زمان انعقاد قرارداد‌های آخر با خودروسازان خارجی تا به حال هنوز چنین جزئیاتی مشخص نشده است به جز این مورد قطعه سازان برنامه‌های دیگری نیز برای تولید فعلی دارند که بر آن مبنا سعی می‌کنند کم و بیش برنامه‌های خود را اجرا کنند، اما غیر از این‌ها قرارداد‌های جوینت ویچر با خودروسازان خارجی می‌تواند نقش به سزایی در تعیین برنامه‌های آ‌تی این بخش از صنعت داشته باشد.

گرمابی اضافه کرد: باید توجه کرد که قطعه سازان برای پیشبرد بهتر برنامه‌ها و ارتقای فناوری تولید به سرمایه و منابع مالی کافی نیاز دارند، اما موانعی وجود دارد که این منابع مالی به حد کافی فراهم نشود همین طور سرمایه گذاری در این بخش نیز با موانع و مشکلاتی مواجه است.

او گفت: به طور مثال واضح است که مهمترین نکته‌ای که سرمایه گذاران همواره مدنظر خود قرار می‌دهند ثبات و پایداری برنامه‌ها و میزان تولید بخشی است که آن را برای سرمایه گذاری ارزیابی می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اینکه سرمایه گذار بتواند طی چند سال می‌تواند روی منافع و سود سرمایه گذاری خرد کند مسئله‌ای بسیار مهمی تلقی می‌شود به طوری که در عین حال قانون سرمایه گذاری باید به گونه‌ای باشد که ضمانت‌های لازم را برای سرمایه گذاران ایجاد کنند که آن‌ها بتوانند با خیال راحت ارزیابی کنند که سرمایه‌ای که به میان می‌آورند تا چه مدت و تا چه منافعی برایشان سودآور خواهد بود.


بیشتر بخوانید: قراردادهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو، باید مورد نقد قرار گیرد


گرمابی اظهار کرد: اگر این عوامل واضح و روشن باشد و ثبات و پایداری در تصمیم گیری وجود داشته باشد بی شک صنعت قطعه سازی برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است.

او گفت: باز هم از مشکلات قطعه سازان در زمینه منابع مالی بدهی‌های بانکی آن‌ها است که یکی از دلایل به وجود آمدن این مشکل پرداخت نشدن بدهی خودروسازان به این بخش است قسمت چشمگیری از این بدهی را باید دو خودروساز اصلی کشور پرداخت کند و تعهدات خود به قطعه سازان را به درستی انجام دهد که بخشی از مشکلات قطعه سازان که آن را می‌توان از منظری یکی از موانع سرمایه گذاری در این بخش دانست برطرف شود.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد به جز این موارد مشکل دیگر این صنعت وجود قطعه سازان خرد است که همین مسئله امکان رقابت این تولید کنندگان را با قطعه سازان بین امللی کاهش می‌دهد.

گرمابی اضافه کرد: بنابراین تنها راه حل این است که این قطعه سازان با یکدیگر شراکت داشته باشند و جوینت‌های بزرگتری ایجاد کنند که به این ترتیب هم کیفیت و شمارگان تولید بالا رود و هم امکان رقابت در بازار‌های جهانی برای آن‌ها ایجاد شود.

او گفت: قطعا اولویت با سرمایه گذاران داخلی است، اما به نظر می‌رسد به دلیل مشکلات اقتصادی موجود ممکن است به اندازه کافی سرمایه گذار داخلی نداشته باشیم و آن وقت است که می‌توانیم سراغ سرمایه گذاران خارجی برویم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این راستا تعداد زیادی از سرمایه گذاران ایرانی که مقیم کشور‌های دیگر هم هستند نیز در صورتی که موقعیت و وضعیت سرمایه گذاری در این بخش مناسب باشد حتما جذب خواهند شد و تمایل به وارد کردن سرمایه خود به کشور‌ها را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار