نیمه نخست امسال ۴۱ واحد صنعتی استان به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: از مجموع ۴۱ واحد صنعتی آلاینده شناسایی شده در استان سمنان، هشت واحد صنعتی آلاینده از نظارت و پایش بهار ۹۸ در فهرست واحد‌های آلاینده محیط زیست استان سمنان قرار گرفت و ۲۷ مورد مربوط به شهرستان گرمسار، پنج مورد مربوط به سرخه، ۲ مورد مربوط به سمنان و یک مورد مربوط به هریک از شهرستان‌های آرادان، میامی و شاهرود در دوره جدید پایش در این فهرست جای گرفت.

او افزود: از مجموع ۳۳ واحد آلاینده که در دوره دوم نظارت پایش در نیمه نخست امسال شناسایی شد پنج واحد صنعتی در زمینه کُک پزی، ۲ واحد در زمینه گچ، ۲ واحد کشتارگاه دام، ۲۶ واحد تصفیه دوم روغن و ۶ واحد صنعتی فعال در زمینه‌های دیگر مانند تولید فولاد و صنایع شیمیایی به عنوان آلاینده‌های محیط زیست استان سمنان شناخته شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز داشت: آلایندگی واحد‌های صنعتی به وسیله پایش دوره‌ای کارشناسان محیط زیست از طریق حضور در محل و انجام نمونه‌گیری مشخص و تایید شده است.

عبدوس تصریح کرد: محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحد‌های آلاینده به عنوان ابزار بازدارنده به دنبال جلوگیری از ادامه روند آلایندگی واحد‌های صنعتی است.

او بیان کرد: پیش بینی می‌شود در یک دوره تعداد واحد‌های آلاینده محیط زیست استان با شدت نظارت کارشناسان افزایش یابد، اما بعد از شناسایی همه واحد‌های صنعتی آلاینده، واحد‌ها به منظور نجات خود از جریمه سنگین نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند و تعداد واحد‌های آلاینده کاهش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اضافه کرد: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحد‌های تولیدی آلاینده محیط زیست که استاندارد‌ها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی‌کنند، به تشخیص و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به عنوان عوارض آلایندگی می‌شوند که یک درصد فروش جریمه‌ای سنگین و گاه بیشتر از سود واحد صنعتی است.

عبدوس ظهار داشت: شرط خروج از پرداخت عوارض آلایندگی دستیابی به استاندارد‌های زیست محیطی با ایجاد و راه اندازی سامانه‌های کنترل آلودگی، بهینه سازی سوخت مصرفی، راه اندازی تصفیه خانه یا استفاده از فیلتر‌های خروجی دودکش صنایع و مدیریت پسماند است و این شرایط تا زمانی که توسط واحد‌های صنعتی رعایت شود، واحد پاک بوده و در صورت اجرایی نشدن استاندارد‌های مربوط، با معرفی نام واحد به سازمان امور مالیاتی از دوره مالیاتی بعد مشمول پرداخت عوارض آلایندگی به میزان یک درصد فروش می‌شود.

او در پایان گفت: ۱۱ واحد صنعتی استان در بهار ۹۸ به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شد که اکنون سه واحد صنعتی از لیست آلایندگی خارج و هشت واحدصنعتی دیگر در فهرست باقیمانده و در صدد رفع آلایندگی هستند.

انتهای پیام / م

۱۱ واحد صنعتی استان در بهار ۹۸ به عنوان صنایع آلاینده محیط زیست معرفی شد

برچسب ها: صنعت ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.