بازرسان سازمان ملل تحقیقاتی را در خصوص ادعای استفاده از گاز فسفر سفید توسط ترکیه در حملات به سوریه آغاز کرده اند.

آغاز تحقیقات سازمان ملل درباره ادعای استفاده از گاز‌های شیمیایی از سوی ترکیهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه گاردین، بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل اعلام کردند در حال جمع آوری اطلاعاتی در خصوص اتهامات مبنی بر استفاده از گاز فسفر سفید از سوی نیرو‌های ترکیه در حملات اخیر به سوریه هستند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی امروز جمعه اعلام کرد ما از اوضاع (در منطقه) مطلع هستیم و در حال جمع آوری اطلاعاتی درباره استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی هستیم.

صلیب سرخ هفته پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد شش بیمار نظامی و غیرنظامی به دلیل سوختگی‌های ناشی از سلاح‌های نامشخص به بیمارستان شهر حسکه منتقل شدند و تلاش‌های برای ارزیابی نوع سلاح بکار رفته، صورت گرفت. با این حال این نهاد استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تائید نمی‌کند و اعلام کرد در حال همکاری با شرکای بین المللی خود برای بررسی این موضوع است.

یک منبع در بیمارستانی در الحسکه که به تازگی تحت کنترل نیرو‌های سوریه دموکرات (قسد) در آمده است، تاکید کرد چهارشنبه بعدازظهر افراد زیادی با آثار سوختگی شدید ناشی از بمباران شهر «راس العین» توسط ترکیه به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند و به نظر می‌رسد علت این سوختگی مواد شیمیایی است که ماهیت آن‌ها شناخته شده نیست.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: کمبود امکانات پزشکی و آزمایشگاهی در بیمارستان اجازه نمی‌دهد نوع ماده‌ای که باعث این سوختگی‌های عجیب شده است مشخص شود، اما بدون شک این ماده از جمله موادی است که به سبب تاثیر زیاد، استفاده از آن در سطح بین‌المللی ممنوع است. منابع کُرد مرتبط با قسد، نیرو‌های ارتش ترکیه را به استفاده از سلاح ممنوعه فسفر متهم کردند.

چهارشنبه گذشته، آنکارا عملیات نظامی با نام چشمه صلح را در مناطق شمال شرقی سوریه آغاز کرد و هدف خود را برقراری صلح در این منطقه نامید. این اقدام ترکیه با انتقاد شدید کشور‌های دیگر از جمله متحدان آن در ناتو روبه‌رو شد و سوریه نیز این اقدام را تجاوز به خاک خود خواند و تاکید کرد این عمل آنکارا را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار