پژوهشگر تاریخ عاشورا گفت: سخنان و خطبه خوانی حضرت زینب (س) در مجلس یزید به بیداری اهل شام منجر شد.

سخنان حضرت زینب (س) اهل شام را بیدار کردمحمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ عاشورا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان این یکی از مهم‌ترین سخنرانی‌های جاودانه تاریخ، سخنان حضرت زینب (س) خطاب به یزید بن معاویه است، گفت: میزان اثر گذاری و نفوذ کلمات آن حضرت، در بین آحاد جامعه که با سوز دل همراه بوده است در افشاگری از چهره پلید خاندان بنی امیه نزد مردم، واضح و روشن است.

او خطبه حضرت زینب (س) را دقیق، شفاف و پر معنی توصیف کرد و افزود: حضرت زینب (س) در این خطبه، شخص یزید به عنوان خلیفه را مورد خطاب قرار می‌دهد و او را مسئول اصلی و آمر به قتل امام حسین (ع) و هتک کننده حرمت رسول خدا (ص) و اهل بیتش معرفی می‌نماید.

این پژوهشگر تاریخی با تاکید بر اینکه چهره مخوف و اعمال شنیع و جبروت پوشالی یزید هیچگاه مانع از صراحت لهجه حضرت (س) نشد، اظهار کرد: شگفت انگیز آن است، که دختر بزرگوار امیرمؤمنان (ع) آنگونه یزید را توبیخ و تحقیر نمود و حتی او را «زاده هند جگرخوار» خواند!

سلمانی عبیات بیان داشت: حضرت زینب (س) انگشت روی گناهی گذاشت که راه توجیه برای یزید بست، آنجا که فرمود: «ای فرزند آزادشدگان! آیا این از عدل توست که زنان و کنیزان خویش را در پرده قرار دهی، اما دختران پیامبر را به عنوان اسیر در مجلس نامحرمان حاضرسازی؟!»

این نویسنده تاریخ عاشورا این خطبه را زمینه بیداری اهل شام دانست و ادامه داد: خطابه حضرت زینب (س) حکومت دمشق را دچار مشکلات سختی نمود، زیرا که همواره مردم شام تنها یک دیدگاه و آن هم دیدگاه و سخنان امویان را شنیده بودند.

سلمانی عبیات با بیان اینکه حضرت زینب (س) در این خطابه، هم جنایت‌های یزید را آشکار کرد و هم به گفت: از جفای روزگار است بر من که مرا در شرایطی قرار داده است که با تو سخن بگویم، هرچند تو کوچک‌تر از آنی؟!، اذعان داشت: حضرت زینب (س) در حالی خطبه را ایراد کرد که قلبش داغدار عزیزانش بود، بازوهایش بسته بودند و سر بریده امام حسین (علیه السلام) در میان تشت در برابرش قرار داشت و شخصیت‌های کشوری و لشکری یزید در مجلس حضور داشتند.

انتهای پیام/گ

اهل شام با سخنان حضرت زینب (س) بیدار شدند

برچسب ها: تاریخ ، اخبار فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.