مدت هاست که روستاییانی که راه مهاجرت را در پیش گرفته بودند،با همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی در راه تبدیل به نیروی مولد جامعه قرار گرفته اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احتمالا وقتی نام سپاه می آید، آنچه ابتدا در ذهن مجسم می شود. موشک های نقطه زن، لباس های سبزِ پُر رنگ، حضور در خارج از مرزها و قایق های تندرو در خلیج فارس است. اما سپاه پاسداران روی دیگری نیز دارد که می توان این سازمان را قلب اقتصادی ایران عنوان کرد. از همین رو است که تحریم های آمریکا همیشه علیه آن است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه رفع محرومیت در مناطق محروم نیز نقش مهمی را ایفا می کند. آن ها با اتکا به روحیه کار و تلاش مردم سعی می کنند تا محرومیت را از روستاهای دور دست بزدایند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی، چراغ روشنی که تبدیل به کورسو امیدی برای روستاییان شد

قرارگاه پیشرفت و آبادانی به دنبال ادبیات جدیدی از مدل کار الگویی در توانمندسازی روستایی است تا مشارکت مردمی را فعال کند. این قرارگاه با شعار کار توسط مردم برای مردم، اقدامات ارزنده ای در حوزه اشتغال، تربیت، فرهنگ، عمران و سلامت انجام داده است.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

طرح های پیشرفت و آبادانی روستاها در هزار دهستان در سراسر ایران در حال اجرا است. طرح هایی که گام مهمی در جهت توسعه پایدار و رسیدن به عدالت اجتماعی است. تراز، از توابع بخش حتی شهرستان لالی در استان خوزستان ایران است. این روستا در دهستان جاستون شهه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۱ تن بوده‌است. روستای تراز یکی از هزاران مکانی است که قرارگاه پیشرفت و آبادانی در آن مشغول فعالیت است. به سراغ اهالی رفتیم تا از زبان خود تغییرات زندگی شان را برای ما روایت کنند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد پروژ‌ه ها با ٢۰ درصد اعتبارات مصوب

مجیدی نسب معاون قرارگاه ولیعصر خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی با دستور مستقیم مقام معظم رهبری خطاب به فرمانده کل سپاه در سال ٩۵ راه اندازی شد، گفت: پس از آن این قرارگاه با فرماندهی شخص فرماندهان سپاه‌های استانی در سراسر کشور تشکیل شد. هدف غایی نیز محرک و مولد کردن هزار دهستان است. این روش تاکنون در ۱٣٨ دهستان بالغ بر ۴ هزار و ۵۰۰ روستا ایران در حال اجرا است و در استان خوزستان نیز ٧ دهستان و مجموعا حدود ٣۰۰ روستا زیر پوشش این طرح قرار گرفته اند. لازم به ذکر است که ۵۰ درصد پروژ‌ها با ٢۰ درصد اعتبارات مصوب پیشرفت فیزیکی داشته اند. ما سعی می کنیم تا کمبود اعتبارات را از طریق خود مردم انجام دهیم و مردم خودشان نیز به دنبال کار هستند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی، چراغ روشنی که تبدیل به کورسو امیدی برای روستاییان شد

او با بیان اینکه این روش در ۵ عرصه سلامت، اشتغال، فرهنگ، تعلیم، تربیت و زیر ساخت‌ها در مناطق محروم شروع به فعالیت کرده، افزود: روستا محل تولید و جمعیت است و مولد قدرت در تمام دنیا این ٢ مولفه هستند. تولید خوراک و جمعیت با توجه به تهدیدات ایجاد شده از سوی جوامع غربی بسیار مهم است. دستگاه های اطلاعاتی بیگانه با تمام قوا کوشش خود را به کار می برند تا فرهنگ روستا‌های ما را از سمت تولید محور به سمت و سو‌های غیر از آن بکشانند و از این طریق تحریم‌ها را کارساز کنند. زیرا فقط روستا بود که در مقابل این فشار‌ها قد علم کرد.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

لیلا یکی از زنان روستای تراز در حوالی شهرستان لالی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اجرای طرح قرارگاه پیشرفت و آبادانی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: پیش از به اجرا درآمدن این طرح زندگی ساده ای داشتیم، روستا امکانات کمی داشت و حتی می خواستیم به شهر مهاجرت کنیم. شوهرم یک کارگر ساده بود و من نیز شغلی نداشتم. اما حالا پس از دریافت وام، توانستیم برای خود شغل ایجاد کنیم و یک گاوداری راه اندازی نماییم. همسرم نیز روی زمین کشاورزی کار می کند. فرزندان مان هم همین جا هستند و روستا را دوست دارند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

قرارگاه پیشرفت و آبادانی، چراغ روشنی که تبدیل به کورسو امیدی برای روستاییان شد

یکی دیگر از زنان روستایی که توانست با طرح قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران برای خود دل مشغولی فراهم کند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: توانستم با استفاده از پس انداز اندک و کلاس های آموزشی قرارگاه؛ صد جوجه محلی را خریداری کنم. نیمی از هزینه را قرارگاه به ما داد، ضمن آنکه دانه های رایگان نیز برای خوراک مرغ در اختیار ما گذاشت. 

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

او افزود: وقتی که جوجه ها بزرگ شوند نیز قرارگاه از ما حمایت می کند و در صورتی که فروش آنها با مشکل مواجه شود به ما کمک خواهد کرد.من قصد دارم کسب و کار خود را گسترش بدهم. اگر که ما توانمند شویم می توانیم برای توسعه کشور عزیزمان ایران مفید واقع شویم و برای فرزندان خود مشوق باشیم تا آنان نیز با خیال باطلِ زندگیِ بهتر در شهر به آنجا نروند و در روستا ماندگار شوند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

آموزش، بذر مجانی و در نهایت کمک در فروش تولیدات

سعید یکی از اهالی روستای تراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با همت قرارگاه کلاس آموزشی برای آقایان و بانوان برگزار شد. هم بذر به ما دادند و هم وام اشتغال زایی تا بتوانیم کشاورزی کنیم و باقی افراد روستا نیز تشویق بشوند و به زراعت بپردازند. زنان در خانه مرغ بومی پرورش می دهند و ما نیز در باغ سبزی جات و صیفی جات می کاریم و برداشت می کنیم. اگر که به ما کمک شود قطعا هرگز روستا را ترک نخواهیم کرد. جوانان نیز تشویق می شوند و آینده روستا نیز روشن می شود.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

رئیس شورا تراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با انتقاد از کم کاری برای بخش حیاتی که یکی از ۲۰ منطقه محروم کشور است، گفت: آبرسانی به منطقه آرپناه و جاده سازی به مناطق دیگر و اشتغال زایی در برخی دهستان ها در حال انجام است تا روستاهای بیشتری تحت نظر قرار گاه قرار بگیرند و جوانان بیکار نمانند.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

اقدامات فرهنگی قرارگاه پیشرفت و آبادانی / پرورش یک نسل قدرتمند برای آینده ایران

امام و پیشوای روستای تراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: وظیفه ما و آنچه که بر عهده مان گذاشته اند، فعالیت در چند حوزه است. ابتدا اینکه ما حلقه اتصال میان مردم و قرارگاه و مردم و مسئولین هستیم. مشکلاتی که شاید اهالی نتوانند به گوش مسئولان برسانند .ما با بزرگان روستا جلسه ای تشکیل می دهیم و همان ها را به مسئولین می گوییم، تا بتوانیم باری از روی دوش مردم برداریم. در حوزه اشتغال، معیشت، اجتماعی، بهداشت و سلامت کار می کنیم. تهیه جهیزیه، بیماران صعب العلاج و غیره ما این افراد را به خیرین معرفی می کنیم.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

او افزود: کلاس های احکام، قرآن، عزاداری ها و اعیاد، کلاس های ورزشی، کلاس رزمی به منظور تشویق بچه ها برای ساخت یک اجتماع سالم و با نشاط نیز از دیگر برنامه های قرارگاه هستند و به این منظور آموزش را از بچه های راهنمایی و دبستان شروع کرده ایم تا بتوانیم نسل قدرتمند و دانایی را برای کشور عزیزمان ایران پرورش دهیم.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی،

 

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ ن

برچسب ها: اشتغال ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۰۳ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
خبر مسرت بخشی بود
Iran (Islamic Republic of)
بهروز الماسی
۱۶:۰۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
تقدیر و تشکر از نویسنده محترم ک امید بخش مناطق محروم است.
#سپاه پاسداران اقتدار بخش ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد رضایی
۱۵:۵۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۸
حداقل دم سپاه گرم که این کارارو می کنه