رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در مورد مجوز حرفه‌ای تیم‌های ایرانی برای فصل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ لیگ قهرمانا ن آسیا توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سهیل مهدی رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ در نشست خبری اعضای کمیته بدوی در مورد مجوز حرفه‌ای تیم‌های ایرانی برای فصل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ لیگ قهرمانا ن آسیا اظهار داشت: هر سال به بررسی مدارک از طریق سامانه‌ای که‌ ای اف اسی در نظر گرفته اقدام می‌کنیم. ۱۵۰۰ برگ متوسط به صورت زیر محور ارسال می‌شود. اعضای کمیته بالغ بر ۷۰ ساعت بازبینی مدارک داشته اند. از کمیته استیناف در مورد برخی موارد نظر کارشناسی گرفتیم.

باشگاه‌ها ظرف پنج روز تقویمی می‌توانند به رای کمیته بدوی اعتراض کنند

رئیس کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ خاطر نشان کرد: اگر باشگاه‌ها نسبت به آرایی که امروز اعلام می‌شود، اعتراض دارند از همین امروز ظرف پنج روز تقویمی و نه کاری فرصت دارند که اعتراض‌شان را از طریق اتوماسیون اداری ارسال کنند تا کمیته استیناف مجدد پرونده آن‌ها را بازبینی کند.

باید آرای نهایی مربوط به مجوز حرفه‌ای را تا هشت آبان به AFC اعلام کنیم

مهدی ادامه داد: در این پنج روز آخر هفته و روز اربعین هم  لحاظ می‌شود، چرا که ما باید با تقویم AFC هماهنگ باشیم. ما باید تا قبل از ۸ آبان آرای نهایی را به AFC اعلام کنیم تا آن‌ها بررسی نهایی را انجام دهند و در صورتی که خدای ناکرده برای برخی باشگاه‌ها مشکلی به وجود آید، باشگاه‌ها خودشان را آماده کنند.

امسال قرار است تیم‌های ۳ - ۴ کشور به دلیل دریافت نکردن مجوز حرفه‌ای از لیگ قهرمانان آسیا حذف شوند

مهدی اضافه کرد: سال گذشته از کشور بحرین که ریاست AFC خود اهل این کشور است ۲ باشگاه به دلیل نقص مدارک نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند. همچنین ۲ باشگاه عربستانی هم محروم و جریمه شدند. این اتفاق برای یک باشگاه کره‌ای نیز رخ داد. مثل اینکه قرار است امسال هم این اتفاق برای ۳ - ۴ کشور رخ بدهد که  امیدواریم شامل حال باشگاه‌های ایرانی نشود.

AFC حتی نرخ دقیق ارز را هم از ما می‌خواست

او ضمن اشاره به سختگیری‌های AFC تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته سخت‌گیری‌ها در مباحث مالی بیشتر شده است به طوری که حتی آن‌ها از ما نرخ ارز را نیز می‌خواستند و با توجه به فراز و نشیب‌هایی که ارز در سال گذشته در ایران داشته، نمی‌دانستیم که باید چطور این موضوع را به آن‌ها اعلام کنیم.

برخی باشگاه‌ها اسمشان هنوز در سیستم AFC تغییر نکرده و با همان نام قدیمی شناخته می‌شوند مانند همین گسترش فولاد یا پدیده مشهد.

مهدی: باید آرای نهایی مربوط به مجوز حرفه‌ای را تا هشت آبان به AFC اعلام کنیم/ تخلف باشگاه‌ها عهده خودشان است/ تیم‌ها ظرف ۵ روز فرصت اعتراض دارند

استقلال و پرسپولیس از سال گذشته تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان  از بدهی‌های خود را تسویه و تعیین تکلیف کرده اند

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ تصریح کرد: باید به غیر از چالش‌هایی که باشگاه‌ها داشته‌اند درباره ویژگی‌های آن‌ها هم صحبت کنیم. به صورت مثال پرسپولیس و استقلال از فصل گذشته تا کنون بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان بدهی‌شان را تسویه و تعیین و تکلیف کرده‌اند و این یک چالش بزرگ است که مدیران باید میراث ۲۰ سال گذشته را سروسامان دهند، آن هم با توجه به مشکلات اقتصادی که الان وجود و باشگاه‌ها حتی برای پرداخت حقوق یک بازیکن‌ نیز مشکل دارد.


بیشتر بخوانید: تیم‌های لیگ برتری دارای مجوز ملی و حرفه‌ای مشخص شدند/ ۵ تیم مجوز نگرفتند


تراکتور طلب ۱۷۰ نفر را به صورت نقدی پرداخت کرد

مهدی درباره اقدام‌ باشگاه تراکتور برای دریافت مجوز اظهار داشت: باشگاه تراکتور که نسبت به امسال تغییر مدیریت داشته موفق شده است در این مدت با بیش از ۱۷۰ طلبکار تسویه حساب کند. ۱۷۰ نفر یعنی پنج تیم فوتبال و یا حتی بیشتر که با تمام آن‌ها به صورت نقدی تسویه حساب شده و ما تمام این مدارک را بررسی کرده‌ایم که این موضوع جای تبریک دارد.

پدیده مشهد یکی از تمیزترین، باکیفیت‌ترین و منظم‌ترین باشگاه‌ها در ارسال مدارک است

او افزود: باشگاه پدیده که تا پارسال هیچ اقدامی برای مجوز حرفه‌ای انجام نمی‌داد، امسال یکی از تمیزترین، منظم‌ترین و با کیفیت‌ترین باشگاه‌ها در ارسال مدارک بود. مشخص بود در این باشگاه سازماندهی خوبی به وجود آمده و از افراد متخصص استفاده شده است. آن‌ها خیلی به موقع مدارک‌ خود را ارسال کردند و یکی از بهترین ورزشگاه‌های کشور را نیز در اختیار دارند که امیدواریم ورزشگاه امام رضا (ع) میزبان خوبی هم در لیگ قهرمانان آسیا باشد.

سپاهان و فولاد را به عنوان باشگاه‌های نمونه کشورمان در بحث آکادمی به AFC معرفی کردیم

مهدی با اشاره به وضعیت مطلوب باشگاه سپاهان بیان کرد: باشگاه سپاهان که همیشه در بحث مجوز حرفه‌ای پیش رو است به همراه باشگاه فولاد خوزستان ۲ باشگاه برتر کشور در بحث آکادمی‌ بودند که ما این موضوع را به AFC اعلام کردیم که این ۲ باشگاه در بحث پایه بسیار قوی عمل می‌کنند، هر چند که باشگاه فولاد به دلیل یکی - ۲ ایراد جزئی نتوانست مجوز حرفه‌ای دریافت کند و فقط مجوز ملی اخذ کرد. همچنین باشگاه ذوب‌آهن با توجه به اتصالی که به صنعت دارد ساختار خوبی دارد و کمترین مشکل را در ممیزی‌ها داشت.

مهدی: باید آرای نهایی مربوط به مجوز حرفه‌ای را تا هشت آبان به AFC اعلام کنیم/ تخلف باشگاه‌ها عهده خودشان است/ تیم‌ها ظرف ۵ روز فرصت اعتراض دارند

پیکان به دلیل عمل جراحی پای حسین فرکی مجوز حرفه‌ای نگرفت

مهدی در ادامه گفت: اگر از من بپرسید چه کسی من را خیلی اذیت کرد باید بگویم باشگاه گل گهر. این باشگاه بسیار پیگیر کار‌ها بود. کارشناس آن‌ها گاهی اوقات از صبح به دفتر من می‌آمد و عصر می‌رفت. به واسطه تلاش و پیگیری علی‌رغم اینکه چالش‌های زیادی داشت، توانست مجوز مشروط ملی را دریافت کند. باشگاه پیکان هم ساختار فنی مناسبی دارد، اما به دلیل اینکه حسین فرکی به دلیل جراحی پای خود نتوانست مدرک پرولایسنس را دریافت کند، در بحث مدرک مربوط به سرمربی اش مشکل پیدا کرد و نتوانست مجوز حرفه‌ای بگیرد. باشگاه سایپا هم همین طور است و امیدواریم مسئولان این باشگاه  بتواند برای فصل آینده مجوز حرفه‌ای را دریافت کنند.  

با  ابزار‌های ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهیم

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای درباره به کندی پیش رفتن وضعیت خصوصی سازی باشگاه‌ها گفت: باید سازوکار ورزش حرفه‌ای را تعریف کنیم. ورزش ما قهرمانی است و با ابزار‌های ورزش قهرمانی، ورزش حرفه‌ای را انجام می‌دهیم. در همه جای دنیا ورزش حرفه‌ای از آماتور جدا است و قوانین خودش را دارد. اگر قانون گذار سازوکار ورزش حرفه‌ای را تعریف کند، حتی باشگاه لیگ یکی ما  هم می‌تواند در سطح شهر خودش درآمدزایی کند و دیگر شاهد نابود شدن باشگاه‌هایی مثل ملوان و سپیدرود نخواهیم بود. باشگاه‌های ما قدرت درآمدزایی و فضای حرفه‌ای ندارند. نمی‌توانیم قوانین حامی مالی و کپی رایت را اجرا کنیم. در تمام دنیا منابع انسانی، سرمایه باشگاه‌ها هستند، اما در فوتبال ما بازیکنان ثبت تجاری و ثبت سرمایه نمی‌شوند. ما نیاز داریم که قوانین ورزش حرفه‌ای تصویب شود.  

تخلف باشگاه‌ها در بخش ارسال مدارک برعهده خودشان است

مهدی درباره شائبه سندسازی از سوی برخی باشگاه‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای اظهار داشت: ما هم بار‌ها بحث سندسازی را شنیده‌ایم. سامانه کنفدراسیون فوتبال آسیا ۴ سال است که فعالیت می‌کند. باشگاه‌ها از طریق حساب کاربری خود مدارک را ارسال می‌کنند. ما این را می‌بینیم و AFC هم همزمان رصد می‌کند. شرکتی آلمانی در این خصوص با کنفدراسیون فوتبال آسیا همکاری دارد که سوابق ممیزی باشگاه‌های دورتموند و بایرن مونیخ را در اختیار دارد. آن‌ها به ما گفتند که صورت مالی ‌شما غلط است. ما گفتیم مگر شما فارسی بلدید؟ گفتند فارسی بلد نیستیم، اما صفر و یک شما را می‌شناسیم. ما این را به باشگاه مربوطه اعلام کردیم و آن‌ها هم گفتند در ارسال مدارک اشتباهی شده و مدارک واقعی را دادند. تخلفات به معنای واقعی از سوی AFC دیده می‌شود اگر سندی مخدوش باشد مسئولیتش بر عهده باشگاه مربوطه است. وظیفه داریم نگاه کنیم از چراغ قرمز رد نشوید، اما اگر رد شدید و ما ندیدیم، مسئولیتش با خودتان است. یا دوربین آن را ثبت می‌کند و یا در چهارراه بعدی شما را می‌گیرند.  

پس از ثبت مدارک باشگاه‌ها موظف هستیم کلاه ممیزی روی سرمان بگذاریم

او افزود: ما در بحث ممیزی ۲ وظیفه داشتیم، یکی اینکه تا زمانی که باشگاه مدارک را ارسال نکرده‌اند به آن‌ها کمک کنیم تا با بالاترین کیفیت مدارکشان را ارسال کنند، اما وقتی که ثبت شد، کلیه اعضا موظف هستند مانند ممیزی کنفدراسیون فوتبال آسیا عمل کنند. کلاه مشاوره را برمی‌داریم و کلاه ممیزی می‌گذاریم، اما باز هم تا لحظه آخر سعی می‌کنیم به باشگاه‌ها کمک کنیم. دوم، سال گذشته AFC کنفدراسیون فوتبال آسیا ۱۱۰ مورد از ورزشگاه آزادی ایراد گرفت که حدود ۸۰-۷۰ مورد آن تا پیش از فینال آسیا برطرف شد.

باشگاه‌ها باید تغییر مدارک پرسنل خود را ظرف ۱۵ روز به AFC اعلام کنند

مهدی درباره زمان ارسال مدارک تغییر در کادرپرسنلی باشگاه‌ها گفت: طبق آیین‌نامه آیتم پرسنلی از مجوز حرفه‌ای ظرف ۱۵ روز باید تغییراتش اعلام شود و باشگاه‌ها باید افراد واجد شرایط را اعلام کرده و ظرف ۶۰ روز آن‌ها را معرفی کنند. هر باشگاهی باید ظرف ۱۵ روز اعلام کند که سرمربی تیم را ترک کرده و ظرف ۶۰ روز باید نفر جدید را معرفی کند. در این مورد باشگاه‌ها فرصت تغییر را دارند، اما موظف هستند طی مدت مقرر نفر جدید را معرفی کنند.  

AFC منتظر اعلام رای نهایی اداره مالیات درباره بدهی استقلال و پرسپولیس است

او درباره واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا به بدهی مالیاتی استقلال و پرسپولیس بیان کرد:  مقام اصلی رسیدگی به این مورد اداره مالیات است. آن‌ها اعلام کردند که مشغول بررسی مدارک هستتند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم اعلام کرد منتظر بررسی و اعلام رای نهایی می‌ماند.  

مهدی: باید آرای نهایی مربوط به مجوز حرفه‌ای را تا هشت آبان به AFC اعلام کنیم/ تخلف باشگاه‌ها عهده خودشان است/ تیم‌ها ظرف ۵ روز فرصت اعتراض دارند

باشگاهی که ساختار مناسبی ندارد به یک شرط می‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند

او درباره وضعیت باشگاه‌های بدون مجوزی که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب می‌کنند، گفت: در این خصوص طبق آیین‌نامه استثنا داریم. جام حذفی برای تیم‌های شجاع است، برای مثال سال گذشته دیدیم که تیم داماش گیلانیان به فینال رسید و این تیم اگر قهرمان می‌شد به واسطه اینکه برای مجوز حرفه‌ای اقدامی نکرده بود، می‌توانست تنها یک بار در مسابقات آسیایی شرکت کند. باشگاهی که در ساختار مجوز حرفه‌ای نیست می‌تواند ۴ ماه قبل از این که فرصت ارسال مدارک منقضی شود، درخواست بدهد. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم این مسئله را بررسی می‌کند و می‌بیند ورزشگاه خانگی و موارد ایمنی، امنیتی آن‌ها در چه مرحله‌ای است و در مورد آن نظر می‌دهد. در واقع اینگونه باشگاه‌ها علی‌رغم نداشتن ساختار مالی مناسب، به واسطه قهرمانی و کسب عنوان می‌توانند یک بار واجد شرایط حضور در لیگ قهرمانان آسیا شوند.

رئیس دپارتمان صدور مجوز حرفه‌ای درباره لزوم تغییر لوایح مجلس درباره ورزش حرفه‌ای گفت: بار‌ها هیات رئیسه فدراسیون و سازمان لیگ در مجلس شرکت کرده اند. مجلس باید لوایح قانونی را برای استفاده از فضای ورزش حرفه‌ای تصویب کند. ما هم مثل شما منتظر هستیم.


بیشتر بخوانید: ۲۴ مهر؛ زمان نشست خبری اعضای کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار