باقری گفت:یکی از برنامه‌های بنیاد آموزش فناوری نانو حمایت از ایده‌های کاربردی و فناورانه دانشجویان در حوزه فناوری نانو است.


محمد باقری مدیر بخش ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: استارت‌آپ یکی از برنامه‌های بنیاد آموزش فناوری نانو است که هرساله نسبت به حمایت از ایده‌های کاربردی و فناورانه علاقه‌مندان در حوزه فناوری نانو اقدام می‌کند. دومین دوره نانواستارت‌آپ با محوریت موضوعی آب و محیط‌زیست از مهرماه ۱۳۹۷ در قالب برنامه یک‌ساله آغاز شد.

طرح های برگزیده دانشجویان در نانواستارت‌آپ ها نیازمند سرمایه گذاریِ

او ادامه داد: ۱۰۰ برگزیده اول هشتمین مسابقه ملی فناوری نانو شرایط لازم را برای ورود به برنامه کسب کرده‌اند. طی آموزش و جلسات توجیهی، ۲۴ تیم فناور به مرحله داوری ایده راه پیدا کردند و ۱۲ تیم موفق به اصلاح و نهایی‌سازی پروپوزال خود شدند. این تیم‌ها فعالیت آزمایشگاهی خود را با هدف ساخت نمونه اولیه آغاز کردند.

مدیر بخش ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: برگزیدگان از آخرین دستاورد‌های خود در سه سطح پروتوتایپ، پایلوت و محصول اولیه رونمایی کردند.

باقری با اشاره به معرفی تیم‌ها بیان کرد: تیم اول متشکل از محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. اعضای این تیم موفق به ساخت محصول اولیه سوپرجاذب‌های کشاورزی شدند. این محصول پلیمر تجزیه‌پذیری است که توانایی جذب آب تا ۳۰۰ برابر وزن خود را دارد. می‌تواند آب را درون خود ذخیره کند و به تدریج به گیاه پس دهد.

مدیر بخش ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: تیم دوم از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستند، پروتوتایپ سامانه یون‌زدایی خازنی محصول کار این گروه است. این پروتوتایپ با بهره‌گیری از دو Stack، قادر به کاهش TDS در دبی ۲۰ میلی‌لیتر در دقیقه به میزان ۷۰ واحد است. اعضای این تیم به دنبال افزایش تعداد Stack‌ها و ابعاد الکترود‌های سامانه برای ساخت نمونه صنعتی این محصول هستند.


بیشتر بخوانید:بیومکمل‌های داخلی در یک قدمی تولید


ساخت سامانه تصفیه پساب بر پایه فناوری پلاسما

او درباره گروه سوم عنوان کرد: محققان دانشگاه کاشان موفق به ساخت سامانه تصفیه پساب بر پایه فناوری پلاسما شدند. این دستگاه با بهره‌بردن از فناوری پلاسما و ایجاد نقاط پر انرژی، توانایی حذف ۹۵ درصد رنگ‌های آلاینده صنعتی را داراست. همچنین قادر است میکروارگانیزم‌ها و آلاینده‌های بیولوژیکی را نابود سازد. انرژی تولید شده توسط پلاسما قابلیت حذف فلزات سنگین (نظیر آرسنیک) را دارد.

ساخت دستگاه جداسازی آب از روغن

باقری گفت: تیم بعدی متشکل از ۴ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شیراز و دانشگاه کاشان است. این گروه موفق به ساخت دستگاه جداسازی آب از روغن شده است. این دستگاه می‌تواند با بهره‌گیری از غشای آئروژلی آب را از روغن، مواد نفتی، گازوییل، بنزین و مشتقات آن با ظرفیت ۵۰۰۰ لیتر در روز جدا کند. آئروژل بکاررفته در این دستگاه نیز محصول کار خود تیم است که موفق به دریافت گواهی نانو مقیاس شده است.

طرح های برگزیده دانشجویان در نانواستارت‌آپ ها نیازمند سرمایه گذاریِ

ساخت دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی توسط محققان تبریزی

مدیر ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درباره محققان دانشگاه تبریز و دانشگاه صنعتی سهند اظهار کرد: این دانشجویان موفق به ساخت دستگاه تصفیه هوای پلاسمایی شده‌اند. این پروتوتایپ با کمک فناوری پلاسمای سرد، هوای حاوی ذرات دود و ترکیبات آلی فرار را تصفیه می‌کند. برخلاف فیلتر‌ها این فناوری کم‌ترین افت فشار را در هوای عبوری ایجاد می‌کند. همچنین مصرف برق نیز در این دستگاه بسیار پایین است.

او درباره محققان دانشگاه تهران گفت: این گروه موفق به ساخت ۲ محصول یک پایلوت در حوزه آب و پساب شده‌اند، این سامانه جذب رطوبت در محیط‌هایی با درصد رطوبت نسبی بالاتر از ۷۰ درصد کاربرد دارد؛ که بدون مصرف انرژی کار می‌کند و توانایی جذب بالای ۱۵ لیتر آب به ازای یک متر مربع از صفحات جمع‌کننده را دارا ست. سطوح نانویی ساخته‌شده توسط این گروه هیچ‌گونه تغییری در خاصیت آب ایجاد نمی‌کند و آبی کاملا مقطر تحویل می‌دهد.

خدمات ویژه نانو استارت آپ‌ها

باقری با اشاره به خدمات نانو استارت آپ بیان کرد: کمک به تیم‌سازی و مدیریت تیم، پیشنهاد ایده و فناوری با پتانسیل صنعتی‌سازی، کمک به تعیین نقشه راه فنی محصول، مشاوره در مسیر توسعه فنی محصول، آموزش اصول کلی کارآفرینی و کسب و کار، آموزش برخی مفاهیم در حوزه نانوفناوری و آب و پساب است.

مدیر ترویج دانشجویی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ادامه داد: از دیگر خدمات ما تامین مواد اولیه، تامین تست‌های آزمایشگاهی، کمک به تامین آزمایشگاه و فضای کار، کمک به طراحی صنعتی پروتوتایپ، حمایت جهت دریافت مجوز‌ها و استاندارد‌های مربوطه و در آحز ارائه طرح‌های موفق در جشنواره نانو و دمودی‌های مرتبط هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار