کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا در ۴۰ سال گذشته با اعزام سلاح و مستشار به خلیج فارس، ثباتی در منطقه برقرار نکرده است.

حضور نیرو‌های آمریکایی تاثیری بر حفظ ثبات و برقراری آرامش در منطقه نخواهد داشت/ بدون واشنگتن هم می‌توان امنیت منطقه را تامین کرد/رضا میرابیان کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ در رابطه با اعزام نیرو‌های نظامی آمریکا به خاک عربستان، اظهار کرد:  آمریکایی‌ها نیرو‌های خود را به درخواست ریاض به این کشور اعزام کردند، اما مجموع تسلیحات و نیروهای واشنگتن توازن نظامی منطقه را تغییر نخواهد داد.

او افزود: کاخ سفید صریحا اعلام کرد که حمایت نیروهای ما از عربستان در حد فیزیکی است، اما در درگیری‌ها مشارکت نخواهیم داشت و مسئولیت مقابله با تنش ها بر عهده این کشور است.

میرابیان ادامه داد: تجربه گذشته نشان می‌دهد که سعودی‌ها نتوانستند از امکاناتی مانند جنگنده‌ها و موشک‌های پاتریوت‌ خود به نحو احسن استفاده کنند، همچنین قادر به پاسخ گویی حملات پهپادی انصارالله به مراکز حساس خود نبودند، بنابراین مجموع نیرو‌ها و سلاح‌های آمریکایی در توازن نظامی تغییری حاصل نخواهد کرد و به توان عربستان هم چیزی نمی افزاید.

کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که آیا حضور نیرو‌های آمریکایی برقرار کننده امنیت منطقه است یا مخل آن، گفت: بدون شک حضور نیروهای واشنگتن کمکی بر ثبات و برقراری آرامش منطقه  نخواهد کرد، چراکه امنیت باید بومی و با مشارکت کشور‌های پیرامون حوزه خلیج فارس باشد و این همان حرفی است که ما از ابتدای انقلاب و طول در جنگ تحمیلی بار‌ها گفتیم.

او افزود: آمریکایی‌ها  به دنبال این هستند که محور و عامل امنیت خلیج فارس باشند، اما ثابت کردیم که بدون واشنگتن هم می‌توان امنیت منطقه را تامین کرد، در حقیقت امنیت با پول خریداری نمی‌شود، بلکه کشور‌های منطقه خلیج فارس با ایجاد روابط بینابینی و  به صورت دست جمعی باید امنیت را برقرار کنند.

میرابیان اضافه کرد: آمریکا در ۴۰ سال گذشته نتوانست با اعزام سلاح و مستشاران نظامی خود به داخل خلیج فارس امنیت را برقرار کند، بلکه کاملا برعکس جنگ‌های وحشتناکی هم بر این منطقه اجرا کرده است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه حضور و عدم حضور آمریکا در کشور‌های منطقه تاثیری در ثبات خاورمیانه نداشته است، گفت:آمریکا از قبل از انقلاب در خلیج فارس حضور داشته و بعد از انقلاب شدت بیشتری پیدا کرده و در دوره‌های مختلف افت و خیزی داشت.

او افزود: در ۴۰ سال گذشته حضور آمریکایی‌ها و تسلیحات پیشرفته نتوانست امنیت را برقرار کند. به نظر می‌رسد که واشنگتن با حضور نیرو‌های نظامی در کشور‌های منطقه به دنبال تاثیر گذاری  بر اراده سیاسی رهبران کشورهای منطقه  و تصمیمات کلان سیاسی آن هاست.

میرابیان ادامه داد: آمریکا نه تنها امنیت را در منطقه تامین نکرد بلکه سه جنگ مهم را هم به کشورهای خلیج فارس تحمیل کرد؛ برای مثال جنگ تحمیلی با کمک واشنگتن و غرب به راه افتاد که با حمایت و تشویق صدام غرب به آن دامن زده شد همچنین بیش از ۲۰ سال است که واشنگتن نتوانسته است امنیت افغانستان را تامین کند.


بیشتر بخوانید:موافقت پادشاه عربستان با استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور 


وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از ارسال نیرو و تجهیزات نظامی بیشتر به عربستان سعودی خبر داد.در بیانیه پنتاگون آمده است: ما قرار است ۳ هزار نیروی نظامی جدید به همراه دو سامانه دفاع موشکی تاد و پاتریوت به خاک عربستان سعودی اعزام کنیم. همچنین در زمینه هوایی، دو اسکادران جدید از جنگنده‌های پیشرفته در عربستان استقرار خواهند یافت.

این بیانیه می‌افزاید: واشنگتن به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و درگیری با ایران نیست و استقرار این نیرو‌ها و تجهیزات در عربستان تنها با هدف حفظ توان واکنش در مقابل تهدیدات بالقوه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار