به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور فرمانده معظم کل قوا در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، همچون همیشه با نکات و محورهای مهمی همراه بود و علاوه بر موضوعات قابل توجهی که در حوزههای اجتماعی و فرهنگی از سوی رهبر انقلاب مطرح گردید، تاکیدات ایشان به فرماندهان و پرسنل نیروهای مسلح نیز بسیار حائز اهمیت بود بویژه آنجا که فرمودند: "خداوند در قرآن مجید امر کرده است که باید از همه تجهیزات لازم دفاعی، عملیاتی و اطلاعاتی برخوردار شوید، البته این ابزار باید تولید و ابداع داخل باشد و با برخورداری از تنوع، همه نیازها در زمین، آسمان، فضا، دریا، مرزها و در داخل کشور را تأمین کند که البته امروز حتی فضای مجازی نیز جزو ابزارهای لازم است. "
مشخصا رسیدن به فناوریهای پیشرفته دفاعی نیاز مهم هر کشوری در دنیا به حساب میآید و این نیاز مهم در منطقهای مثل غرب آسیا با توجه به سطح بالای تهدیدات بیش از پیش اهمیت پیدا میکند. تاکیدات روزهای گذشته سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در خصوص برنامههای آینده این نیرو در بخش دریایی نوید این مسئله را میدهد که سپاه به سمت فضای نبردهای مدرن در قرن بیست و یکم میرود. فرمانده کل سپاه در ششمین همایش ملی شناورهای تندرو در زیباکنار رشت گفته است: اگر پهپادهای سبک وزن با قایقهای تندرو ترکیب شوند، میتوانند هر هدفی را تا ۱۰ کیلومتری خود مورد اصابت قرار دهند. باید ظرفیتهای داخلی را با هم ترکیب کنیم و اگر شبکه دستاوردهای فنی به هم متصل شوند غوغایی در کشور برپا میشود. "
سپاه به دنبال یک نبرد ترکیبی در خلیج فارس
صحبتهای سرلشکر سلامی را میتوان نشان دهنده یکی از برنامههای مهم آینده نیروی دریایی سپاه برای خلیج فارس و سایر ابهای تحت حاکمیت کشورمان دانست؛ بحثی بسیار پیچیده و پیشرفته که میتوان به جرات گفت هنوز هیچ کشوری توان عملیاتی کردن آن را نداشته و صرفا در برخی از کشورهای با سابقه و صنعتی در حد نمونههای آزمایشی وجود دارد. درست است که چند سالی است شناورهای بدون سرنشین نظامی وارد خدمت شده اند، اما مشخصا بحث عملیات مشترک و به نوعی شبکه محور پرندهها و شناورهای بدون سرنشین با هم، مسئلهای است که هنوز جهان به آن به صورت عملیاتی دست پیدا نکرده است.
یک نمایه گرافیکی از وضعیت عملیات مشترک پهپادها با شناورهای بدون سرنشین
آنچه فرمانده کل سپاه به آن اشاره میکند، فضایی است ترکیبی از شناورهای بدون سرنشین هوایی و دریایی که به سمت اهداف گوناگونی یورش برده و آن را نابود میکنند. در این دکترین هدفی مثل ناو دشمن با وجود همه سیستمهای پیشرفته دفاعی در برابر یک موج بزرگ تهاجم فوجی رو به رو شده و به سرعت مورد اصابت قرار میگیرد و از بین میرود.
نمونهای تلاشهای شرکت Textron آمریکا برای مسلح کردن شناور بدون سرنشین
اما در کشورمان اولین گام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوزه ساخت شناورهای بدون سرنشین را میتوان شناور تندروی «یامهدی» برشمرد که مجهز به سه جایگاه پرتاب راکت بودهو همچنین میتواند با حمل مواد منفجره تبدیل به یک بمب متحرک در دریا شود و به بدنه ناوهای دشمن اصابت کند. از سویی بدنه کامپوزیتی و حجم کوچک این قایق که طولی کمتر از ۱۲ متر و ارتفاعی ۱.۵ متری دارد باعث شده تا سطح مقطع راداری آن در دریا پایین باشد و احتمال اصابت آن توسط سامانههای دفاع سطحی دشمن پایین بیاید.
طول آبخور شناور بدون سرنشین یامهدی ۶۵ سانتیمتر است و سرعت آن نیز در بیشترین میزان خود به ۵۰ نات (بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت) میرسد.
شلیک راکت از شناور بدون سرنشین یامهدی در رزمایش پیامبر اعظم ۵
سامانه هدایت قایق بدون سرنشین یامهدی نیز به گونهای است که قابلیت هدایت از ساحل و یا از شناورهای دیگر را دارد و همین موضوع باعث میشود تا این قایق تندرو بدون ایجاد خطر برای هدایت کننده آن، به نزدیکترین فاصله با ناوهای دشمن برسد. یکی از مباحث مربوط به شناورهای بدون سرنشین بحث افزایش سرعت است. در طراحی این شناورها خبری از عامل انسانی درون شناور نیست و مشخصا میتوان طراحیهای بسیار آئرودینامیکتر و البته کوچک تری را نیز ارائه کرد که در آن هم سطح مقطع راداری کاهش پیدا کرده و هم سرعت افزایش پیدا میکند.
در آسمان نیز با موج بسیار زیادی از پرندههای بدون سرنشین رو به رو هستیم که تعدادی از آنها با سقف پروازی و ماندگاری بالاتر تصویری از میدان نبرد را به فرماندهان و یگانهای درگیر ارسال میکنند و تعداد دیگری نیز مستقیما برای عملیاتهای تهاجمی به کار خواهند رفت.
اما چگونه ممکن است پهپادهای ایرانی از روی یک قایق آنهم شناور بدون سرنشین و تندرو پرتاب شوند؟
یکی از اولین راه حلها برای به پرواز درآوردن نمونههای کوچک، مثل اسکن ایگل، استفاده از نوعی فلاخن است که پهپاد شتاب لازم برای بلند شدن و ارتفاع گرفتن را فراهم کرده و در همین حین موتور نیز به وضعیت توان کافی برای ادامه پرواز میرسد.
روش دیگر استفاده از بوسترهای شتاب دهنده مثل پهپاد کرار است؛ که البته در این دو روش نیاز به برخی آمادگیها و ثابت باقی ماندن نیروها در یک موضع برای به پرواز در آوردن پرندههای مورد نظر است که در مقابل یک دشمن مسلط در آسمان میتواند اشتباهی غیر قابل جبران باشد.
اما در این میان، سپاه در ماهها و سالهای گذشته (همچون رزمایش بزرگ پهپادی در ابتدای امسال) یک راه حل متفاوت را برای پهپادهای مشتق شده از ار کیو ۱۷۰ در نظر گرفته است. اولین بار تصاویری از این نوع پرواز در جریان نمایشگاه دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در مصلای تهران منتشر شده و سپس نیز در رزمایش الی بیت المقدس ۱ به صورت واضحتر به نمایش درآمد.
شاهد ۱۶۱ بر روی یک وانت
جدا شدن شاهد ۱۹۱ از روی خودروی حامل
در این روش پهپاد بر روی یک وانت نصب شده و با رسیدن این خودرو به یک سرعت مشخص شتاب لازم برای به پرواز درآمدن این پهپاد به وجود میآید. این روش در برخی از کشورهای غربی برای استفادههای تجاری و شخصی در مورد پهپادهای سبک مورد استفاده قرار گرفته، اما مشخصاً در حوزه نظامی و آن هم در مورد یک پهپاد با این ابعاد و آن هم مسلح به حداقل ۲ بمب هدایت شونده سدید، امری است که برای اولین بار در جهان رخ میدهد.
فایده پرواز وانتی چه بود؟
یک هواپیمای بدون سرنشین با خاصیتهای پنهانکاری و توان شناسایی و رزمی یک عنصر موثر در میدان نبرد محسوب میشود که میتواند نتیجه نبرد را تغییر دهد. حالا تصور کنیم این پهپاد نه از یک پایگاه هوایی یا حتی از یک جاده بلکه ممکن است از هر منطقهای که یک وانت بتواند به سرعتی حدوداً ۷۰ کیلومتر در آن برسد به پرواز در بیاید. لحظه ای، جغرافیای سرزمین ایران را در نظر بگیرید. زمینها و جادههای صاف فراوانی که یک وانت یا بسیاری از خودروهای نظامی یا حتی آفرود میتوانند به راحتی در آنها سرعت بالایی را کسب کنند. یعنی هر زمین صافی که یک خودرو بتواند در آن به سرعت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در آن برسد را میتوان به عنوان یک محل پرواز برای پهپادها در نظر گرفت.
لحظه جدا شدن پهپاد سپاه از روی حامل متحرک در رزمایش الی بیت المقدس ۱
پهپادهایی مثل سری شاهد ۱۶۱ و ۱۹۱ از مدلهایی هستند که میتوان این گونه آنها را به پرواز درآورد. در این پهپادها خبری از چرخ و ارابه فرود نیست و پهپادها بعد از اتمام ماموریت و بازگشت با شکم روی زمین فرود میآیند. در این شرایط وزن این پرندههای بدون سرنشین بسیار کمتر شده و در عین حال نیازی به در نظر گرفتن فضایی خاص برای آنها درون بدنه نیست. کاهش وزن و بدنه آیرودینامیکتر و حمل و نقل و به پرواز در آوردن را برای این پهپادها راحتتر کرده و هم سطح پنهانکاری آنها را در هوا افزایش میدهد.
قایقها، در نقش سکوهای پرتاب
این بار نیز شناورهای تندرو سپاه، میتوانند با تعبیه چنین سکوهایی، امکان پرتاب پهپادها را در مناطق مختلف فراهم کنند. البته رسیدن به چنین هدف و برنامه ای، سهل نخواهد بود و نیازمند بررسیها و حل دغدغه هایی، چون سرعت، تکانههای دریا و به صورت کلی، تامین شرایط پایدار برای پرتاب دارد، اما با توجه به تجارب گذشته و توانمندیهای قبلی متخصصان صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان در این بخش، قطعا به سرعت قابل حل است چراکه موارد فنی و طراحیهای سختتر از آن، در سالهای گذشته به نتیجه رسیده است.
حالا تصور کنید که چه کار سختی برای دشمن وجود دارد؟ کنترل این حجم از یک منطقه فشار بسیار گستردهای را به سیستمهای شناسایی وارد کرده و مشخصاً امکان ارسال بدون کشف شدن برای بسیاری از پهپادها در این شرایط موجود خواهد بود. طرف مقابل بایستی این طور تصور کند که مناطق مختلف داخل سرزمین ایران و حالا دریاها امکان به پرواز درآمدن یک یا چند پهپاد مسلح با خواص پنهانکاری وجود دارد. چندین هزار کیلومتر خط ساحلی، دریا و کویر بزرگ ایران که هر گوشهای از آن میتواند یک پایگاه پهپادی مخفی باشد.
در حقیقت طراحان نیروی هوافضای سپاه در گذشته و اکنون نیروی دریایی سپاه، با الگو گرفتن از طرح موفق و آزمایش شده پرتابگرهای متحرک در بخش موشکی، بازوی قدرتمند دیگر خود یعنی پرندههای بدون سرنشین را نیز به توان به پرواز در آمدن از روی یک سکوی متحرک مجهز کرده و سطح بقاء پذیری آنها را شدیداً افزایش دادند. با توجه به برد و مداومت بالای پروازی این پهپادهای پنهانکار و بمب افکن، عملاً هر کدام از آنها میتوانند منطقه وسیعی از کشورهای همسایه و دورتر از انرا پوشش داده و فقط به یک جاده کوچک یا قایق برای آغاز عملیات خود احتیاج دارند به گونهای که با این تاکتیک جدید، همه مناطق، آبها و استانهای ایران یک فرودگاه و باند پروازی ویژه برای عملیات این پرندههای بدون سرنشین محسوب میشوند.
این نوع عملیات ترکیبی یا هیبریدی نکات مثبت زیادی دارد؛ یکی از آنها کاهش نیاز به نیروی انسانی به طور کلی در نیروی بهره گیرنده از آنهاست. یعنی میتوان این طور برداشت که در ادامه و با طی کردن این روند نیروی دریایی سپاه به طور کلی نیاز به نیروی انسانی عملیاتی و سرپنجه درگیر شونده کمتری خواهد داشت. نیروی انسانی کمتر به معنی ذخیره شدن اعتبار، امکانات و توان رزمی بیشتری است که میتوان از آن برای افزایش کیفی سطح آموزشی نیروهای جذب شده بهره برد. در عین حال در طول پروسه درگیری تلفات نیروهای خودی نیز به حداقل خواهد رسید.
دیگر نکته مثبت این تاکتیک مربوط به زمان درگیری است چراکه حمله همزمان تعداد قابل توجهی از پهپادها و شناورهای بدون سرنشین به سمت اهداف مختلف، خصوصا شناورهای رزمی باعث میشود تا سیستمهای راداری و تدافعی این شناورها در یک بازه زمانی مشخص با فشار کاری شدید رو به رو شده و در اینجاست که دو سناریو رخ میدهد. یا حمله ترکیبی شناورها و پرندههای بدون سرنشین به تنهایی کارگر بوده و هدف را نابود میکند یا این در حین این درگیری فضای لازم برای انجام حملات مثلا با موشکهای ضد کشتی از فاصله دورتر، مثل پرتابگرهای ساحلی پیش میاد که در طی آن ضربه نهایی به هدف وارد خواهد شد.
با این اوصاف، درسا تاست که راهبرد امروز رهبر انقلاب و تصویری که سردار سلامی از آینده نبردها و قدرت کشورمان ترسیم کرده مشخصا عزمی جزم و برنامه ریزی سنگینی نیاز دارد، اما نوید بخش بروز یک انقلاب واقعی علمی و نظامی در کشورمان است؛ حرکتی که به نظر میرسد آن را میتوان به عنوان جهش بلند سپاه در گام دوم انقلاب اسلامی توصیف کرد.
منبع:مشرق
انتهای پیام/
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
هر جا که نامی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هست،در جنگ،رزم،زمین،دریا،هوا،هوا فضا، دفاع از حرمین شریفین، جبهه ی مقاومت،سیل،زلزله، محرومیت زادایی،کرونا،و...الا ماشا الله.جز افتخار و سربلندی ،اقتدار و استکبار ستیزی و...چیز دیگری به گوش نمی رسد.البته اینها همه به برکت هدایت های حکیمانه و پیامبر گونه ی مقام معظم رهبری و خون شهدا حاصل شده،وان شاءالله در ادامه راه با قدرت بیشتری خواهد شد.تا کور شود هر آنکه نتواند دید.ید الله فوق ایدیهم.