مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت ۱۳ رقم جدید هیبرید کلزا در قالب طرح مقایسه ارقام در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عزیز رحیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با اشاره به کشت ۱۳ رقم جدید هیبرید کلزا در قالب طرح مقایسه ارقام (PVS) در این شهرستان، اظهار کرد: طرح مقایسه ارقام کلزا پیشتر نیز در این شهرستان اجرا شده است.

او افزود: در این طرح ارقام ایرانی و خارجی از جمله تراویاتا، آرشیتکت، گارو، کودیاک، روهان، بروتوس، دیفوژن، گابریلا، نفیس، نیما، اوکادی، راپا و اتودا در سطح یک هکتار کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، عملکرد بسیار بالا، رشد اولیه سریع در کشت‌های تاخیری، قدرت شاخه دهی زیاد، یکنواختی گل دهی، نداشتن دانه ریزی، مقاومت به سرما و آفت را از مزایای بیان شده ارقام هیبرید برشمرد.

رحیمی تصریح کرد: به منظور اجرای این طرح رعایت عمق کاشت، میزان بذر مصرفی، استفاده از کود‌های پایه، کالیبره کردن دستگاه کارنده و سایر نکات ضروری زیر نظر کارشناسان در دستور کار قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، به بیان ویژگی‌ها واثرات مثبت این طرح اشاره کرد و شناسایی ارقام مرغوب، پر محصول و سازگار با شرایط آب و هوایی و افزایش راندمان تولید در واحد سطح را از مهمترین مزایای اجرای این قبیل طرح‌ها عنوان کرد.

رحیمی با اشاره به اینکه طرح مقایسه ارقام یک روش ساده و کم هزینه است، تصریح کرد: این طرح با همکاری خود کشاورز و با هدف بهبود عملکرد انجام می‌شود و با نتایح به دست آمده در این طرح می‌توان در ارتقای عملکرد محصول بهره گرفت.

او ادامه داد: پس از پایان فصل کاشت ارقام مناسب و پرمحصول جهت توسعه وجایگزین ارقام حساس وکم محصول به کار گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای طرح مقایسه ارقام برای سایر محصولات از جمله ذرت گندم و جو نیز انجام شده، بر اجرای دقیق این طرح‌ها در راستای شناسایی ارقام پر بازده تاکید کرد.

انتهای پیام/چ

کشت کلزا در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار