استاندار کرمان گفت: با توجه به زلزله خیز بودن استان کرمان باید تدوین سند مقاوم‌سازی بافت فرسوده شهر‌ها و روستا‌ها در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،   محمد جواد فدایی استاندار کرمان در جلسه ستاد بحران استان گفت: با توجه به زلزله خیز بودن استان کرمان تدوین سند مقاوم سازی بافت فرسوده شهر‌ها و روستا‌ها اقدام بسیار خوبی است که باید در دستور کار قرار گیرد و خانه‌های غیر مقاوم و فرسوده مقاوم شوند.

مجید سعیدی مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمان گفت: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری بلایای طبیعی در بخش زیربنایی ۳۲۲ میلیارد تومان و در بخش کشاورزی یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان به استان خسارت وارد کرده است.

او افزود: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری شاهد بروز ۸ مخاطره طبیعی سیل، طوفان، تگرگ، صاعقه هجوم ملخ صحرایی، زمین‌لرزه، گرد و غبار و آتش سوزی در استان بودیم که خوشبختانه با اقدامات انجام شده مدیریت شد.

سعیدی با اشاره به اینکه بحران از جمله مسائل مهمی است که باید همه‌ی دستگاه‌ها به آن توجه کنند و خود را برای مقابله با حوادث احتمالی آماده کنند، گفت: از ابتدای سال جاری ۴۵ مورد سیل، طوفان، تگرگ و صاعقه در استان رخ داده است که متاسفانه صاعقه بیشترین آمار فوتی را در بین سایر بلایا داشته است.

او به مسئله هجوم ملخ صحرایی به استان اشاره کرد و افزود: این میهمان ناخوانده ۹ شهرستان را در استان درگیر کرد و با اقدامات انجام شده با مصرف ۶ هزار لیتر سم، ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی و مراتع مناطق آلوده سمپاشی و کنترل شد.

سعیدی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۲۵ مورد زمین لرزه ۱ تا ۵ ریشتری در ۵۲ منطقه از استان رخ داده است که بیشترین زمین لرزه در منطقه هجدک با ۱۲۰ مورد بوده است.

او در ادامه به مسئله گرد و غبار در استان اشاره کرد و افزود: در ۶ ماهه ابتدای سال جاری در شهر کرمان فقط ۱۵ روز هوای پاک داشتیم و یک روز نیز خطرناک بوده است همچنین شهرستان‌های ریگان و فهرج در با ۴۱ و ۵۸ روز، بیشترین مشکل را با این پدیده طبیعی داشتند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان کرمان گفت: بر اساس گزارش‌های اعلام شده از منابع طبیعی و آبخیزداری، در شمال استان ۱۲ شهرستان و ۶۳ منطقه با مساحت ۵۳۵ هکتار ودر جنوب استان نیز ۱ شهرستان و ۷ منطقه با مساحت ۱۵ هکتار دچار حریق شدند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار شدند.

سعیدی با اشاره به اینکه استان کرمان از جمله استان‌های زلزله خیز است، افزود: برای اولین بار در کشور مانور مشترک زلزله بین دو استان کرمان و یزد در منطقه بیاض انار برگزار شد که خوشبختانه این مانور آمادگی دستگاه‌های مربوطه را در زمان حوادث احتمالی به ویژه زلزله بیشتر کرده است.

انتهای پیام/ی

استان کرمان متاثر از بلایای طبیعی با بیش از ۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان خسارت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار